חברים של חברים שלנו (לא משנה שמות), מחכים לדבר אחד בלבד ברגע בו נוחתים ביעד חדש. אחרי הצ'ק אין במלון, הם יוצאים חיש מהר לאתר את הסופרמרקט המקומי. איך הוא נראה, מה הוא מציע ולמה בארץ אין לנו כזה?

יש היאמרו שהתשוקה שלהם למרכול בניחוח של חו"ל מגיעה ממקום אנתרופולוגי -  הראה לנו את הסופרמרקט המקומי שלך, ונאמר לך מי אתה. אמנם, הפכנו לכפר גלובלי קטן, מוצרים רבים כבר מיובאים לארץ ונוכל למצוא אותם גם בסניף השכונתי, אבל משהו בחווית הקניה של הסופרמרקטים השונים בעולם יכולה להעיד על המקום עצמו. מצאנו לא מעט סופרמרקטים מיוחדים ומדליקים, הן באריזתם – עיצובם ומיקומם, והן בתכולתם.

עוד ב-mako כסף:

גן עדן להורים ולילדים

Stew Leonard's היא רשת סופרמרקטים בקונטיקט וניו יורק וככל הנראה גיהינום עלי אדמות עבור קהל הטבעונים. מי שהוכתרה על ידי "ריפלי - האמינו או לא" למרכול החלב הגדול בעולם, חוגגת את שבועות באופן יומיומי. יש שם הכל מהכל, אבל בעיקר מוצרי חלב וירקות. העיצוב הוא של חווה גדולה ושמחה, עם בובות של חיות, ירקות עצומים, להקה של קרטוני חלב ובקיצור – חוויית קנייה לכל המשפחה.

סופרמרקט ג'נאגל ג'ים (צילום: Robin Sherwood, flickr)
קנייה פראית. סופרמרקט ג'אנגל ג'ים | צילום: Robin Sherwood, flickr

ברוכים הבאים לג'ונגל

שני סניפים לטרפת ה-Jungle Jim, שניהם ממוקמים באוהיו – אחד בסינסינטי ואחד בפיירפילד. האחרון הוא אחד מהסופרמרקטים הגדולים בעולם, ונחשב לאטרקציה של ממש (ולראייה: בעמוד הרשמי ניתן להזמין סיורים מודרכים בסופר). גודלו כמעט 20 אלף מ"ר, ומעוצב כג'ונגל עצום, וכן בובות ענקיות בהתאם לכל מחלקה: קופסת מרק ענקית במחלקת המרקים, תירס עצום וחביב במחלקת הירקות ועוד. מינימליזם, זה לא כאן.

ספאר סופרמקט בהונגריה
יעיל זה יפה. ספאר סופרמקט בהונגריה

סופר בסטייל

ואם הזכרנו את העיצוב, סניף הדגל של ספאר סופרמרקט בבודפשט, הונגריה, הוא מופת של עיצוב פנים. המחשבה מאחורי המראה היא הפרקטיות וההגיון הפונקציונלי – החנות, שגודלה 1,600 מ"ר בנויה לפי מסלולים, המסלול הקצר לקניות מהירות ומסלול ארוך לרכישה "רצינית" יותר. השביל מתחיל בכניסה, במאפיה, ואוכל "טו-גו", ממשיך למחלקת פירות וירקות, בשר ודגים וגולת הכותרת היא מרתף היינות הסופר שיקי – הכי רחוק מאזור היינות הסופרמרקט השכונתי שלנו.

Giant Eagle Market District (צילום: ויקיפדיה)
קחו אותנו לגינה. Giant Eagle Market District | צילום: ויקיפדיה

הכי טרי שיש

סניפי רשת הסופרמרקטים האמריקאית Giant Eagle Market District היא היכל כבוד לכל מה שבריא. כמובן שיש שם גם שפע של מתוקים ושאר תופינים, אך הדגש הוא על מגוון מוצרים אורגניים, ללא גלוטן (מתי יהיה כזה בארץ?). השוס: גינה הממוקמת בחנות עצמה, בה מגדלים עשבים, חסות וצמחים למיניהם – אשר נקטפים לבקשת הלקוח.

אין תמונה
במפתיע, זה עובד. החנות הווירטואלית בסיאול

"תביא חלב וביצים בדרך הביתה"

כנראה שבטסקו הבריטית מכירים את המשפט הזה היטב, ובשנת 2011 השיקו בסיאול את הסופרמרקט הווירטואלי הראשון. בהתאם לסגנון החיים ולטכנולוגיה המתקדמת של דרום קוריאה, היה זה רק הגיוני לצרוך את המוצרים הבסיסיים באמצעות קונספט פשוט ואינטואטיבי. ברציף הרכבת התחתית, בדרך הביתה, אל מול מסכים המציגים את המוצרים, ניתן לסמן את המוצרים שרוצים באמצעות הטלפון הנייד – ולקבל את המשלוח ישירות לבית.

סופרמרקט מיצווה באילינוי (צילום: Tim Boyle, GettyImages IL)
זה טוב כי זה יפני. סופרמרקט מיצווה באילינוי | צילום: Tim Boyle, GettyImages IL

ענקית יפנית

נשאר במזרח, אך פיזית במערב: בארה"ב ניתן למצוא את רשת Mitsuwa, שכל מוצריה הן שיר הלל ליפן. אם אתן יפנופילים (מה שזה נשמע) בלב, בבטן ובאסתטיקה, אתם הולכים להתאהב במקום הזה – הסניפים בנויים כשוק מקורה עצום ורחב ידיים, ובהם גם מסעדות, המציעות את מיטב המאכלים הטעימים שרק מלכתוב את המילים האלה עושה לנו חשק לתפוס טיסה ליפן.

אנשים עומדים בתור ללחם בסניף Eataly בניו יורק (צילום: ap)
טעימה מהמולדת הישנה. אנשים עומדים בתור ללחם בסניף Eataly בניו יורק | צילום: ap

המקדש לחובבי האוכל האיטלקי

ממש כמו Mitsuwa, גם רשת Eataly מתפארת בשורשיה המפוארים – איטליה. הסופרמרקט התחיל בקטן, בטורינו, והתרחב עם סניפים נוספים ברחבי איטליה, בניו יורק, שיקאגו ובטוקיו. הסניפים מלאי כל טוב התוצרת האיטלקית, וליד כל מחלקה בסופר יש מסעדה המתמחה באותו אגף. מסעדת פיצות ופסטות ליד אגף הפסטות, מסעדת בשרים ליד הקצביה, בית קפה ועוד.

קארל לגרפלד והדוגמנית קארה דלווינה בתצוגה של שאנל (צילום: Francois Durand, GettyImages IL)
לאכול אותם. קארל לגרפלד והדוגמנית קארה דלווינה בתצוגה של שאנל | צילום: Francois Durand, GettyImages IL

על המסלול

אמנם לא סופרמרקט אמיתי, אבל אין דרך טובה מזו לקנח את מצעד המרכולים המרתקים הללו. קרל לגרפלד הפך לפני כשנתיים את הגרנד פאלה שבפריז ל"סופרמרקט שאנל": מדפים על גבי מדפים עמוסי מוצרים (שנתרמו בתום התצוגה), ובמעברים צועדות הדוגמניות, בוחרות מוצרים, מכניסות לסלסלות או לעגלת הקניות – לחלוטין סצנה נורמלית שמתרחשת בכל סופר. המקום הכל כך פשוט, מוכר ולפעמים אף שנוא על רובינו – עם התורים הארוכים, האור הפלורסנטי והשפע המופרך, מוצג כתמונה אסתטית ופופית, שגורמת לנו להעריך את היופי שביומיומי. עד הביקור הבא בסופר השכונתי הקשוח.

יודעים מה הסיפור הבא שלנו? כתבו אלינו money@mako.co.il