נתחיל בוידוי, אני מכורה לקניות ברשת. בגדים, נעליים, קוסמטיקה, מזון או מוצרי חשמל - כמעט בכל רגע נתון ממתינה להישלח אליי חבילה כלשהי מאתר כלשהו בארץ או בעולם. לראיה, רק בשבוע שעבר מחקתי מהטלפון אפליקצית קניות ידועה בנייד בניסיון למנוע מעצמי להתפתות ולהזמין משהו במבצע האחרון, רגע אחרי שסיימנו עם טרפת הקניות של נובמבר. ואני ממש לא לבד, לא עובר יום במשרד שבו לא מוזכרות המילים 'קניות', 'חבילה', 'משלוח' או 'הזמנה'. והתופעה היא לא נחלתה של הבועה המשרדית שלי, אלא תופעה ישראלית רחבה.
למעשה, בעשור החולף הפכה ישראל למעצמה של קניות ברשת, כאשר חברת דואר ישראל מדווחת על גידול של 370 אחוז בהזמנת חבילות. ב-2016 הוכתרה ישראל בתור 'המדינה הצומחת בסחר המקוון בין מדינות ה-OECD' ביחס לגודל האוכלוסיה, וב-2018 הוגדרה כאחת מ-10 המדינות שהזמינו הכי הרבה ביום הרווקים הסיני, פר נפש. בדואר מאמינים כי השיא עדיין לפנינו ומעריכים כי שנת 2019 צפויה להסתיים 68 מיליון חבילות מחו"ל, במשקל כולל של כ-16 אלף טון. כאמור, כמות החבילות שילשה את עצמה בתוך עשור כאשר ב-2010 הוזמנו כ-18.4 מיליון חבילות בלבד. גם על פי נתוני האתר statista.com העולמי היקף ההזמנות של הישראליים באתרי הסחר המקוון גדל בצורה ניכרת בעשור זה - יותר מפי 10. לפי האתר הוצאת הישראלים על הזמנות אונליין ב-2019 צפויה להסתכם בכ-13.1 מיליארד שקלים, זאת לעומת 1.3 מיליארד שקלים בשנת 2010.
הנתונים האלה לא מאוד מפתיעים - הישראלים אוהבים לקנות ואוהבים מבצעים. הפרסומים מקיפים אותנו מכל עבר, בכל אתר ורשת חברתית והפיתויים הם אינסופיים. האפשרות לקנות ברשת פשוט הפכה את זה לקל, נוח וכל כך נגיש. למעשה, אין צורך לפנות זמן, לכתת את רגלינו בין החנויות, למדוד, לבחון להתלבט ולבסוף גם לסחוב הביתה במעלה המדרגות. כל מה שצריך זה להקליק, כי הכל ממש כאן, מולנו, בכל זמן שנרצה. כך אנחנו מוצאים את עצמנו עושים שופינג ללא הפסקה, מהטלפון על הספה בבית, וכן גם במשרד בזמן העבודה (רק אל תגלו לבוס).
"הפריטים המוזמנים גדולים ויקרים יותר"
השפע הרחב והמגוון לצד המחירים האטרקטיביים קנו את הישראלים ושינו את הרגלי הצריכה שלנו מקצה לקצה. "הצרכן הישראלי שינה את הרגלי הצריכה שלו בעשור האחרון באופן משמעותי, הוא נבון יותר, מתוכנן יותר, משווה מחירים ומחפש את העסקה המשתלמת עבורו", אומר דני גולדשטיין, מנכ"ל דואר ישראל.
דואר ישראל אף חושף כי לצד הזינוק בכמות ההזמנות מחו"ל, נרשמה גם עלייה משמעותית של כ-770 אחוז במשקל החבילות המוזמנות בתוך עשור. "לצד העלייה במספר החבילות לאורך כל העשור, אנו עדים לגידול דרמטי במשקל הפריטים הנרכשים מחו"ל. הפריטים המוזמנים גדולים ויקרים יותר ולכן אפשר להגיד כי יש כאן שינוי מגמתי של איכות מול כמות", אומר גולדשטיין.
שיפור חסר תקדים בשירותי ההזמנות
בעשור האחרון חלו התפתחויות אדירות בתחום הטכנולוגיה וממשק המשתמש, אשר תרמו גם כן לעלייה באחוז ההזמנות מחו"ל. "הגידול במספר האפליקציות של אתרי הסחר המקוון והנגשתם לשפה העברית, היכולת להזמין ישירות מהסמארטפון תוך ביצוע תשלום אונליין ויצירת פניה אישית ללקוח על בסיס פרסונליזציה, הפכו את תחום הסחר המקוון לנחלת הכלל", אומר גולדשטיין.
יחד עם הפיתוחים הטכנולוגיים, נרשם שיפור משמעותי בשירותים הלוגיסטיים ומסירת החבילות. לדברי גולדשטיין, הגידול העצום בתחום הסחר המקוון הציב אתגרים חדשים בפני כל חברות הדואר בעולם אשר חייבו היערכות לוגיסטית מחודשת בכל שרשרת האספקה – החל משלב האיסוף מהמוכר, דרך המיון, הקליטה, השינוע וההטסה, ועד תהליך המיון והמסירה בארץ היעד.
"כדי לשפר ולייעל את תהליכי המסירה, השקענו מעל 150 מיליון שקל בשנים האחרונות בטכנולוגיה ובשיפור חוויית השירות של לקוחותינו. הקמנו את מרכז הסחר המקוון במודיעין לפני כשנתיים וחצי, הפרוש על פני 50 דונם והוא אחד ממרכזי מיון החבילות המתקדמים בעולם שמסוגל למיין 100 מליון חבילות בשנה ואף יותר, ופתחנו מאות מרכזי מסירת חבילות בשיתוף עסקים קטנים ובינוניים. כך הפכנו למערך הריטייל הגדול בישראל עם יותר מ-1,300 יחידות למסירת דואר רשום וחבילות", אומר גולדשטיין.