כניסת ענקית הקמעונאות הבינלאומית SPAR לישראל תופסת תאוצה: לגלובס נודע כי הסניף הראשון ייפתח בכפר סבא, בפינת הרחובות הורוביץ והפועל, לא רחוק מסניפים של שופרסל, רמי לוי, שוק העיר ויינות ביתן (שלא הוסבה לחנות קרפור).
לפי הערכות בענף, בחנות, שנמצאת בבעלות של מספר יורשים, יושקעו כ־10 מיליון שקל. היא תתפרס על פני 2,500 מ"ר, וצפויה להיפתח בחודשים הראשונים של 2024. בימים האחרונים החלו בהכנות לשיפוץ בחנות, שעד 2015 שימשה כסניף של שופרסל, ולאחר מכן שימשה כמתחם של חברת קונקורד.
לגלובס נודע כי עמית זאב, מנכ"ל ובעלי ספאר ישראל, נמצא במשא ומתן עם גופי נדל"ן גדולים על מיקומים נוספים ברחבי הארץ, בעיקר לסניפים גדולים. ברשת יימכרו מותגים ישראלים מוכרים של חברות כמו שטראוס, אסם ותנובה, לצד מוצרי המותג הפרטי של הרשת, ש־15 אלף מהם נמכרים ברחבי אירופה.
נזכיר כי קרפור ישראל פתחה עד כה שלושה סניפי היפר בלבד - ברעננה, נתניה ובית שמש - שגודלם עומד על 2500־4000 מ"ר. שאר סניפי המרקט והסיטי של קרפור קטנים מ־1,200 מ"ר.
הסיבות לבחירת המיקום
הבחירה בכפר סבא לסניף הראשון אינה מקרית. ככל הנראה, התמהיל שמייצג חלק נרחב מהאוכלוסייה במדינה - השכונות החילוניות, הקרבה לשכונה דתית והחברה הערבית המתגוררת בסמוך לעיר - הביא את זאב להעדיף אותה על פני תל אביב.
סיבה נוספת היא התחרות העזה שיש בתל אביב, עם ריבוי הרשתות שפתחו בה סניפים בשנים האחרונות. עם זאת, ההחלטה של ספאר לפתוח חנות סמוך לרשתות אחרות מבהירה כי בעוד מספר חודשים צפוי להתחיל מאבק נוסף על העדפות הקנייה של הישראלים.
נזכיר כי לפני שנה וחודשיים הודיע זאב כי חתם על הסכם עם ספאר, חודש וחצי בלבד לאחר שעזב את תפקידו כמנכ"ל יינות ביתן בעת הליך הסבתה לקרפור. חודשים מספר לאחר מכן חתם עם שופרסל על הסכם, לפיו הרשת תצטרף כבעלת מניות לתאגיד בשליטת זאב (80.01% לזאב, 19.9% לשופרסל). השותפות עדיין לא קיבלה את אישור רשות התחרות.
מודל הפעילות של ספאר הוא בזכיינות מקומית. לרשת 14 אלף חנויות ב־48 מדינות, המשרתות כ־15 מיליון לקוחות מדי יום. מחזור המכירות השנתי עמד ב־2022 על כ־43.5 מיליארד אירו.
מספאר ישראל לא נמסרה תגובה.
הכתבה פורסמה לראשונה באתר גלובס