הקיץ (יולי-אוגוסט) קנינו יותר מאשר בקיץ אשתקד, אך לא בהרבה. שיעור ההוצאות שלנו על ביגוד והנעלה, מזון, תיירות, מסעדות ובידור עלה בכ-8% בממוצע. כך, לפחות, עולה מנתונים שקיבלנו משלוש חברות האשראי – ישראכרט, המחזיקה 48.3% משוק כרטיסי האשראי, לאומי קארד המחזיקה 26% וויזה כאל, המחזיקה 25.7% משוק זה.
אולם בבדיקה של מאפייני ההוצאות שלנו בקיץ האחרון לא הסתפקנו רק בנתוני האשראי, ובדקנו גם את השימוש בצ'קים. השימוש באמצעי התשלום הזה פופולארי מתמיד. לדברי שי פרמינגר, מנכ"ל ERN לסליקת תשלומים, השימוש בצ'קים נפוץ בעיקר בשכבות החלשות יותר, אך גם בשכבות המבוססות בעסקאות גדולות. היקף העסקאות בצ'קים ב-2015 הסתכם בכ-880 מיליארד שקל, לעומת 262 מיליארד שקל היקף העסקאות בכרטיסי אשראי.
עוד ב-mako כסף:
- התיירת התבלבלה? ניתן לה קנס של 180 שקל
- כמה יעלה לכם לחגוג את ראש השנה בלי להתאמץ?
- 13 נפשות בדירת שני חדרים שלא ראויה למגורים
לצורך סקירת מאפייני ההוצאות שלנו בקיץ האחרון נעזרנו כאמור בשלוש חברות כרטיסי האשראי המובילות בישראל ובחברה הבודקת גם את הקניות שלנו בצ'קים – ERN. התמקדנו בכמה נושאים – מזון, אופנה, תיירות, מסעדות, פנאי ובידור. השארנו בצד את ההוצאות הקבועות על מוסדות, ביטוח, רפואה וכדומה.
במהלך הבדיקה גילינו גידול של 23 אחוז בהוצאה החודשית הממוצעת על מכוני יופי וקוסמטיקה בחדשי הקיץ לעומת שאר ימי השנה. ממה זה נובע? הכנת הגוף לים או ניסיון להתייפות לקראת הנסיעה לחו"ל. את זה הנתונים היבשים כבר לא מספרים.
ענף המזון - המחירים עלו
כמו בשאר חדשי השנה, ענף המזון הוא ההוצאה העיקרית שלנו גם בחדשי הקיץ, והוא מהווה כ-16%-17% מסך ההוצאות שלנו. בנוסף, בהשוואה לקיץ 2015, בקיץ האחרון גדלה ההוצאה על מזון בממוצע בכ-5%, בעיקר כי המחירים בסופר עלו.
אופנה: סוף העונה מוביל לזינוק בהוצאות
בקיץ מתרבים הביקורים שלנו בקניונים ובמרכזי הקניות האחרים. החנויות מקדימות את מבצעי סוף העונה וקורצות לנו במחירים אטרקטיביים, לעומת המחירים בחו"ל שבחדשי הקיץ רחוקים עדיין ממבצעי הסיילים. בסך הכול נרשמה בקיץ האחרון עלייה ממוצעת של כ-10% בהוצאה על רכישת בגדים ונעליים בקיץ, לעומת שאר ימי השנה – כ-210 שקלים בממוצע לקנייה. ההוצאה הממוצעת ביולי-אוגוסט על ביגוד והנעלה הסתכמה בכ-900 שקלים, שזה קצת פחות מ-5% בממוצע לעומת אשתקד.
עוד נתון על רכישת אופנה בקיץ – ההוצאה עליה מהווה כ-6% בממוצע מסל הקניות הכולל בחדשים אלה.
תיירות ונופש: לא כולם מוציאים יותר
לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בחודשים יולי-אוגוסט 2016 נרשמו 1.8 מיליון יציאות לחו"ל של ישראלים. מדובר בעלייה של 13% לעומת אותם החודשים ב-2015. עם זאת, מבחינת ההוצאה הממוצעת על תיירות ונופש, העלייה שונה מאד בין חברות כרטיסי האשראי. אצל משתמשי כרטיס ישראכרט – מדובר בגידול של 0.4% בלבד בהוצאה. ויזה כאל – גידול של 6.4%. לאומי קארד – 12%.
כנראה שמחזיקי לאומי קארד בחרו בטיולים יקרים יותר; על פי נתוני החברה, ההוצאה הממוצעת של לקוח לאומי קארד על תיירות ונופש בקיץ 2016 הסתכמה ב-3,160 שקלים בממוצע. משתמשי ויזה כאל הסתפקו בהוצאה ממוצעת בסך 2,206 שקל על תיירות ונופש בחדשי הקיץ.
בישראכרט מדגישים, שההוצאה החודשית הממוצעת ללקוח על תיירות ונופש ביולי אוגוסט 2016 גדלה ב-71% לעומת שאר חדשי השנה.
מסעדות ובתי קפה: אוכלים יותר בחוץ
בחדשי הקיץ בהם רובנו נמצאים בחופשות בחלק מהזמן, אנחנו אוהבים לבלות עם המשפחה, החברות והחברים, ועם הילדים שבחופשת הקיץ במסעדות ובתי קפה. על פי נתוני חברות כרטיסי האשראי, הוצאנו כ-10% יותר בקיץ האחרון על בילוי במסעדות ובתי קפה מאשר אשתקד.
ההוצאה הממוצעת על בילוי במסעדה הסתכמה בקיץ האחרון בכ-90 שקל בממוצע, והיא היוותה כ-4% מסך ההוצאות שלנו בשני חדשי הקיץ.
פנאי ובידור: 700 שקל בחודשיים
הכוונה לבילוי בפארקי המים, הצגות, מופעים, סרטים וכדומה. ההוצאה הממוצעת לאדם על פנאי ובידור הסתכמה בכ-700 שקלים בחדשים יולי-אוגוסט האחרונים. אצל משתמשי ישראכרט היה גידול בהוצאות בשיעור של 7% לעומת אשתקד; ויזה כאל – 10.6%; לאומי קארד – 13% (כולל מסעדות).
יודעים מה הסיפור הבא שלנו? כתבו אלינו money@mako.co.il