פסח בפתח ונראה כי הרשתות מנצלות את הצורך בקניית המזון הכשר לפסח, חומרי ניקוי ומוצרים לבית להעלאות מחירים חריגות.

המועצה לצרכנות בדקה לקראת פסח סל של 1,120 מוצרי מזון וניקיון הייחודיים לחג בשלושה תאריכים: שבועיים לפני חג הפסח בשנה שעברה (2022), שבועיים לפני פסח השנה (2023) ושבוע לפני פסח (2023), מתוך הבנה שהמחירים בטווח זמן זה משתנים.

בסך הכל הבדיקה העלתה שאנחנו משלמים בממוצע 15 אחוזים יותר בהשוואה לפסח בשנה שעברה על עוף, 10 אחוזים יותר על שימורים, (עלייה חריגה במיוחד של שימורי תירס )33 אחוזים , עליה של 12 אחוזים בסלטים ארוזים, 7 אחוזים במחיר יין לקידוש, 8 אחוזים במחיר הדגים הטריים ועלייה של 10 אחוזים במחיר הפירות.

גם המוצרים הכשרים לפסח רשמו עליות חריגות יחסית לשנה שעברה. קמח מצה עלה ב-  13 אחוזים יותר משנה שעברה, מצות מצות- 14 אחוזים יותר, שקדי מרק- 13 אחוזים יותר, פריכיות 10 אחוזים יותר, עוגיות לפסח- 7 אחוזים, פסטה לפסח- 7 אחוזים (עיקר העלייה במוצרי אוסם), דגני בוקר – 6 אחוזים ושניצלים קפואים – עליה של 24 אחוזים משנה שעברה במוצרים שנבדקו.

לעומת זאת, במוצרי ניקוי לבית, בהם נרשמת עליה בצריכה בתקופת טרום פסח, נרשמה עלייה של 2% מפסח שעבר, אולם בחלק מהמוצרים נמצאה עלייה גבוהה: כך למשל במוצרי כביסה וכלים- חלה עלייה, ולהדיח כלים בחג יעלה לכם 16 אחוזים יותר מהרגיל.

 מי הרשת הכי זולה?

מבדיקת המועצה לצרכנות ואתר פרייסס עולה כי הרשת הזולה היא רמי לוי, ואילו היקרה ביותר: מגה בעיר, וההפרש ביניהן עומד על: 20%. בין רשתות הדיסקאונט כאמור, רמי לוי היא הזולה ביותר ואילו מחסני השוק היקרה ביותר והפער עומד על 9 אחוזים, ואילו ברשתות העירוניות- הרשת הזולה ביותר היא מחסני השוק בסיטי והיקרה היא מגה בעיר. גם שם הפער המחירים עומד על 9 אחוזים.

 ראוי להתייחס גם לקביעת המועצה שמצאה מתון מעניין: לא כל מי שקורא לעצמו דיסקאונט אכן זול, ובדירוג הרשתות לפי המחיר לצרכן, עולה נתון מפתיע, לפיו חלק מהרשתות העירוניות שאמורות להיות יקרות הדיסקאונט, מצליחות להיות זולות יותר ממספר רשתות דיסקאונט. מכיוון שאין הגדרה רגולטורית ברורה מהרי רשת דיסקאונט -כל רשת יכולה לקרוא לעצמה דיסקאונט, ואם הינה בעצם יקרה הרי שיש כאן חשש להטעיה של הצרכנים.