ענקית המסחר המקוון, אמזון, תנחת בישראל בספטמבר הקרוב ואיתה שינוי של ממש בעולמות המסחר והשיווק בישראל. אותו שינוי, הוא לאו דווקא איום על ארגונים אשר טרם עשו את המעבר לפלטפורמות מקוונות, אלא גם הזדמנות נדירה להתייעל ולהשתפר.

ארגונים שירצו למנף את ההזדמנות לטובתם ולעבוד עם אמזון יצטרכו לעמוד בסטנדרטים הגבוהים שהיא מציבה, השונים מאלו שנהוגים בארץ. מאחר ושרשרת האספקה של מוצר החל משלב הרכישה האנטרנטית עד לקבלתו אצל הלקוח, היא ארוכה ומורכבת, מספיקה טעות אחת כדי לשבש את התהליך כולו ולפגוע ברמת השירות. כתוצאה מכך, עלול להיפגע דירוג החנות שלך באמזון ולהביא לסגירתה.

כך תהפכו את הגעת אמזון לישראל מאיום עסקי להזדמנות עסקית

עושים סדר במלאי ומתממשקים לחנות. קודם כל, דעו מה יש לכם במלאי ומול מי אתם עובדים. לא בכל ארגון קיימת רשימת מלאי או כזו שמתעדכנת בכל רגע נתון. מאחר ואמזון דורשת דיווח עדכני ומהימן של המלאי שברשותכם, המלאי שמצוין באתר צריך להיות תואם בזמן אמת למלאי שקיים פיזית במחסני החברה. פלטפורמה שמאפשרת התעדכנות רציפה ואוטומטית של המלאי תהיה יד ימינכם לנושא זה.

עדכון מלאי ידני עשוי לגרום לטעויות, לסרבול ולעיכובים, מה שעלול לגרום לאי עמידה בסטנדרט של אמזון. בנוסף, תצטרכו לרכז את המידע הארגוני הקיים: כל רשומות העבודה מול הספקים והלקוחות צריכות להיות במקום אחד, במחשב, עם עדיפות לשימוש בענן שיגבה את המידע.

ישנן דרכים רבות לנהל עסק בעידן הדיגיטלי, אך חשוב מאוד שהדרך שבה נבחר תתאים לסגנון העסק, למאפייניו ולרמת הידע הקיימת בארגון. לכן כדאי שנחפש את האמצעים שמתאימים לנו. קל להתפתות לרכישה של פלטפורמות משוכללות ומורכבות, אבל במרבית הפעמים, עובדי החברה לא מנצלים עד הסוף את יכולות המערכות והכסף נזרק.


זמינות מכל מקום - גם מהסמארטפון. בחנות אינטרנטית אין שעות סגירה ופתיחה - הלקוחות משוטטים בה תמיד והרבה מעסקאות הקנייה המקוונות מתרחשות היום במובייל. מצופה מכם להיות זמינים ונגישים באופן יומיומי, והכי קל לעשות את זה בסמאטרפון. אם עד היום לא התאמתם את העבודה לפלטפורמות קיימות בסמאטרפון, מומלץ לעשות זאת כעת כדי לאפשר לעצמכם חיים קלים, נוחים ומותאמים יותר.

זה הזמן לעשות סדר בכספים ובדוחות. ניהול כספים עקבי ומסודר הוא עניין בסיסי בארגון שאי אפשר לחמוק ממנו כדי להצליח לאורך זמן. כשפותחים חנות חשוב לאסוף את המידע שיש בידכם לכדי יצירת דו"חות מסחריים ומעקב אחר כדאיות והתקדמות. כדאי לבחור בפלטפורמת ניהול מידע גמישה שתדע להפיק דוחות בהתאם לצרכים המשתנים כיום ובעתיד, כדי לבדוק את עלויות התפעול, להבין מה נמכר טוב ומה פחות וכיוצא בזה.

לחשוב גלובאלי. חנות אינטרנטית באמזון היא הזדמנות לשלוח זרועות החוצה. גם אם אתם מתפעלים חנות מקוונת כבר היום בישראל, הפלטפורמה של אמזון עשויה לאפשר לצאת אל מחוץ לגבולות הטריטוריה שבה עד כה פעלתם ולמצוא את עצמם מוכרים ללקוחות בכל העולם. לכן מומלץ לחשוב כבר מעכשיו על הדרכים שיסייעו לכם לקדם את הארגון בדרך לשם, ולהניח את היסודות בהתאמת החנות והמוצר, גם לקהלים פוטנציאליים שונים.

לא לפחד לאמץ שינויים במהרה (טרנדים). העולם המקוון מתנהל בקצב מהיר ומשתנה. אמזון כחלק מרכזי מהמרחב הזה, מצריכה מאיתנו לדעת לאמץ שינויים באופן מהיר ומתוחכם בכדי להישאר רלוונטיים ולדעת להגיב מהר לטרנדים בו. זריזות היא שם המשחק כאן, לכן חשוב לא להסס כשרואים מגמה צומחת ולחפש את הדרך הנכונה עבורכם להשתלב בה. כדאי לקחת את זה בחשבון ולהכין את הקרקע לשינויים אפשריים כשבונים את החנות.

שם קוד - זמן: מעקב אחרי שילוח. כל משלוח צריך לעמוד בזמני אמזון לשליחה והגעת החבילה ליעדה. המשלוח חייב לעבור אימות מול הלקוח ומול אמזון, אחרי שעדכנתם את הלקוח ואת אמזון בכל שלב בדרך. אי עמידה בדרישות השילוח עלולה להוביל לחוות דעות שליליות ולסגירת החנות. אפשרות מעקב דיגיטלית המנוהלת אוטומטית, תאפשר התייעלות ומעקב אחרי המשלוחים לאורך כל מסלול ההזמנה: מרגע ההזמנה על ידי הלקוח, אישורה במערכת, ליקוט הפריטים על ידי המחסנאי, האריזה, ההעברה לחברת השילוח, הגעת המשלוח ליעדו ואף שליחה אוטומטית של שאלון שביעות רצון ללקוח.

לחסוך כאבי גדילה כבר מעכשיו- אמזון מעניקה לכם את האפשרות לגדול ולהתרחב בקלות יחסית אל עבר מחוזות חדשים. קיימות הרבה דוגמאות לעסקים ישראליים שהתחילו בקטן, מהלפטופ בחדר עד למשרדים ומחסני מלאי גדולים, בגלל שידעו להשתמש נכון בפלטפורמה של אמזון. צאו מנקודת הנחה שגם לכם צפויה הצלחה בחנות האינטרנטית ותכננו מוקדם שימוש באמצעים גמישים שיגדלו יחד אתכם ולא יעכבו את ההתפתחות.

חשוב להערך כראוי להתעסקות בלוגיסטיקה וניהול מלאי שעלולים להוות מכשול אמיתי לחברות שרוצות להשתלב באמזון. לכן צורת העבודה המומלצת ביותר היא עבודה עם מערכת ניהול ארגוני גמישה ופתוחה שמנהלת את המידע, מתעדכנת באופן אוטומטי, וצומחת עם הארגון בהתאם לדרישות ולצרכים המשתנים מעת לעת.

הכותב הוא אנדרס ריכטר  מנכ"ל Priority Software