שנה לאחר שנחשף כי יוניליוור הסתירה את העובדה שמצאה סלמונלה בקווי הייצור של דגני הבוקר שלה, וטיפלה באופן רשלני לכאורה בסחורה המזוהמת, הצרכנים אינם שוכחים — ויוניליוור עדיין סובלת מירידה חדה במכירות של דגני הבוקר מהמותג תלמה.
בחודשים הראשונים שאחרי המשבר, ירדו אמנם מכירות החברה לשפל נמוך בהרבה, ולנתח שוק של כ–30% משוק דגני הבוקר לעומת יותר מ–60% לפני המשבר — אולם גם כעת הפעילות שלה רחוקה מלחזור לממדיה הקודמים. לפי נתונים שהגיעו לידי TheMarker, מכירות דגני בוקר תלמה היו נמוכות ב–20.7% במחצית הראשונה של 2017 מבמחצית הראשונה של 2016. ביוני 2017 לבדו, המכירות של דגני בוקר תלמה היו נמוכות ב–17.6% לעומת יוני אשתקד (לפי נתוני סטורנקסט, המסתמכים על נתוני הקופות בסופרמרקטים; מכירות כמותיות) — כלומר, התאוששות החברה איטית מאוד וכלל לא ברור אם ומתי תחזור להיקף המכירות שהחזיקה לפני המשבר.
נתח השוק של יוניליוור משוק דגני הבוקר הוא כ–53%, לעומת כ–63% ביוני אשתקד, חודש לפני הפעם הראשונה שהתגלה זיהום מסוג סלמונלה בקו הייצור של החברה. ההידרדרות בתחום דגני הבוקר גררה כלפי מטה את כלל המכירות של קבוצת יוניליוור, שירדו ב–2.6% במחצית הראשונה של השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
בעוד יוניליוור נחלשה, המותגים המתחרים — אסם־נסטלה, קלוגס (המשווק על ידי דיפלומט) והמותגים הפרטיים של הרשתות — התחזקו. ואולם פרשת הסלמונלה של יוניליוור השפיעה על כלל המכירות של דגני הבוקר בישראל, שירדו (כמותית) בכ-7.5% במחצית הראשונה של 2017 לעומת המחצית הראשונה של 2016. המכירות הכספיות בקטגוריה זו ירדו מ–293.8 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2016, לפני פרשת הסלמונלה, ל–278.4 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2017.
אם מביאים בחשבון את הירידה בכלל המכירות בקטגוריה, וכן את הצניחה בנתח השוק הכספי של יוניליוור, מ–58.3% במחצית הראשונה של 2016 ל–51.6% במחצית הראשונה השנה — הרי שיוניליוור הפסידה מכירות בסך כ–29 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה, בנוסף להפסידה הגדולים יותר במחצית השנייה של 2016.
מהנתונים עולה כי את הירידה במכירות דגני הבוקר של יוניליוור־תלמה מוביל מותג הקורנפלקס לילדים "שוגי", שרשם ירידה של 53.1% במכירות במחצית הראשונה של השנה ושל 35.7% ביוני. קורנפלקס "אלופים" רשם ירידה של כ–24% במכירות במחצית השנה הראשונה; ומכירות "דליפקאן" ירדו ב–16.8% במחצית וב–12.2% ביוני; המותג "כריות" ירד ב–8% במחצית הראשונה וב–18.2% ביוני. במותג "ברנפלקס" היתה ירידה חדה של כ–31% במכירות במחצית הראשונה של השנה, אך היא התמתנה ל–1.3% בלבד ביוני.
"יצרו עננה שחורה מעל כל חברות המזון"
במקביל, ברשתות המזון מדווחים כי עדיין מורגש מחסור בדגני הבוקר של יוניליוור. בכיר ברשת מזון גדולה אמר כי "בחברה טוענים שהדבר נובע מזה שהם מייצרים פחות שעות נטו ביום, כי הם עוצרים כדי לנקות את קווי הייצור מחשש שהזיהום יחזור על עצמו — אבל לא מן הנמנע שהם יוצרים את המחסור בכוונה כדי ליצור תחושה של ביקוש בקרב הרשתות".
בהנהלת יוניליוור עדיין לא יודעים כיצד להסביר כיצד הגיע את הימצאותו של חיידק מסוג סלמונלה לקו הייצור של דגני הבוקר במפעל בערד — ממצא שהתגלה פעמיים בתוך שלושה חודשים, ביולי ובספטמבר 2016. בחברה לא יודעים אם מקור הזיהום היה סביבתי או אנושי, ולכן מבוצעות בדיקות תכופות יותר לקווי הייצור, האריזה והמוצרים — מה שמאט במידת מה את תהליכי הייצור וההפצה.
הפרשה החלה ביולי 2016, אז נחשף באתר TheMarker שחברת יוניליוור עצרה בפתאומיות אספקה של מאות טונות דגני בוקר מסוג קורנפלקס ודליפקאן לחנויות, לאחר שנמצאה בהם בעיה בבדיקה שנערכה על ידה. במהלך הפרשה, יוניליוור הסתירה מידע מהציבור ונהגה לכאורה ברשלנות.
בכירים בענף במזון טוענים שעד היום הם משלמים את מחיר ההתנהלות של יוניליוור. לדברי בכיר בחברת מזון גדולה, "יוניליוור גרמה ליצירת עננה שחורה חמורה מעל חברות המזון בישראל. הם הפכו את כל החברות ללא אמינות לכאורה, זה הקרין על כולנו ופגע באמינות שלנו מול התקשורת והציבור".
מיוניליוור נמסר בתגובה: "נתוני השוק מצביעים על התאוששות משמעותית בתוצאות של תלמה לאורך השנה ודגני הבוקר של החברה ממשיכים להיות הבחירה המועדפת של הישראלים. בשנה האחרונה הרחבנו את היקף הבדיקות והניקיונות פסי הייצור במפעלנו ועל כן ישנה האטה מסוימת בקצב הייצור ומעת לעת יש חוסרים נקודתיים. כדי לעמוד בביקושים המתגברים, אנו מבצעים שורת מהלכים להגברת יעילות הייצור. דגני הבוקר של תלמה מובילים את הקטגוריה בזכות האיכות, הטעם והמחויבות לשיפור הערכים התזונתיים במוצריה, ונכון להיום כ-70% מדגני הבוקר שלנו מכילים בין אפס לכפית וחצי סוכר למנה בלבד. אנחנו בתלמה מבינים היטב את האחריות הגדולה בלקיחת חלק מרכזי בארוחת הבוקר של הישראלים ומחויבים לזכות באמונם בכל בוקר מחדש".
הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker
כתבות נוספות:
רוצים להתקדם בחיים? הכי כדאי ללמוד מדעי המחשב
"הרכב התהפך לאחר שהועבר לטייס אוטומטי"; שווי טסלה נחתך ב-1.5 מיליארד ד'