כל מי שרוצה לקנות בזול יודע שבמקרים רבים משתלם לכתת רגליים לחנות רחוקה מעט, כדי למצוא בה מחיר טוב יותר. אבל הרבה פעמים המחיר שאנחנו משלמים לא תלוי רק במקום הקנייה, אלא גם בעונות השנה. וברכישות של מוצרים יקרים — ההפרש יכול להגיע למאות ואף אלפי שקלים.

ההגיון הכלכלי הפשוט אומר שמחיריהם של מוצרי קיץ יירדו בחורף — ולהפך, בגלל היצע וביקוש (המחיר יעלה בשיא הביקוש ויירד בשפל). אך השוק לא תמיד מתנהג כך, וגם בתקופות של שיא בביקוש אפשר למצוא הנחות אטרקטיביות הקשורות בתחרות או במלאי של החברות.

גם עם מבצעים והנחות יש להיזהר. פעמים רבות הצרכן הממוצע הולך שבי אחר הכרזות כמו "1+1", "המחירים המשתלמים ביותר — רק היום/השבוע/החודש" או "הנחות שחבל לפספס". אלא שבמקרים רבים המבצעים משקפים מחירים נמוכים יותר מהמחיר הרגיל — אך לאו דווקא את המחיר הנמוך ביותר האפשרי של המוצר. לעתים, עדיף פשוט לחכות לעונה שבה המוצר פחות מבוקש, ואז המחיר יירד באופן טבעי.


אז כיצד נוכל לדעת מתי הכי משתלם לקנות? כדי לענות על השאלה הזאת, בדקה עבורינו חברת זאפ השוואת מחירים, מקבוצת זאפ, את מידת הפופולריות של מוצרים על פי חיפושים באתר, ואת השינוי במחיר הממוצע של מוצרים הנחשבים "מוצרי קיץ" לאורך השנה, במשך שלוש השנים האחרונות (החל ב–2013).

במקביל, ערכנו בדיקה בקרב חברות מובילות בתחומים שונים, כדי לשמוע מהשטח מה משפיע על המחירים של המוצרים.

הבדיקה מגלה כי יש מוצרים מסוימים שאפשר בהחלט להגדיר כ"מוצרי קיץ", ולכן משתלם יותר להיערך נכון ולרכוש אותם דווקא בחורף — אך צריך לשים לב באיזה חודש קונים אותם. עם זאת, יש מוצרי קיץ שלגביהם התשובה אינה חד־משמעית.



הנתונים מראים למשל כי באוקטובר, המחיר הממוצע של משקפי שמש נמוך באופן מסורתי מהממוצע הכללי, את קניית המזגן עדיף לדחות לחודשים שבהם מגז האוויר נוח יחסית (כלומר באביב או בסתיו, ולא בשיא הקיץ או החורף), רהיטי גן משתלם לקנות בין נובמבר לינואר — אז מחיריהם יורדים בכ–35% — ואופניים עדיף לרכוש בנובמבר.

מזגנים קונים בעונת המעבר, מאווררים - בסוף הקיץ

"ההיגיון האקדמי אומר ששווה לי לקנות מאוורר בחורף, כי המחיר יירד, אבל בפרקטיקה השוק לא תמיד מתנהג כך", אומר דרור זליט, סמנכ"ל זאפ השוואת מחירים. לדברי זליט, לפעמים נכנסים שיקולים אחרים, הנובעים מדינמיקה של השוק.

"לעתים, היבואנים יעדיפו למכור את רוב המלאי עוד בתקופת הביקוש, גם אם לא בשיא, ולהכריז על מבצע כדי לא להיתקע עם מלאי", הוא אומר. "יש גם משווקים שעומדים בתווך, וצריכים להחליט במה הם משקיעים את משאבי השיווק שלהם".

מסיבות כאלה, לא כדאי למשל לדחות קניית מאוורר לחורף — מפני שאתם עלולים פשוט לא למצוא את המוצר על המדפים. גיל זילברמן, סמנכ"ל הסחר של רשת אייס, מסביר: "מאוורר הכי משתלם לקנות בסוף הקיץ — בסוף אוגוסט או בספטמבר — ולא לחכות לסוף השנה, כי אז אין סחורה. כשנגמר הקיץ, המדפים חייבם להתמלא במוצרי חורף, כמו רדיאטורים, ומכיוון שיש הרבה מוצרי חורף, אני חייב לחסל את מלאי המאווררים".

לעומת זאת, מזגנים אפשר לרכוש לכל אורך השנה והמחיר של המוצר דינמי, ותלוי בהרבה גורמים — לרבות מזג האוויר (למשל חורף או קיץ קשים במיוחד, שמתארכים מעבר לרגיל).

כמה כללי אצבע יכולים לעזור לצרכן הנבון להבין מתי ישתלם לו יותר לרכוש מזגן. "מכיוון שלמזגן נדרשת התקנה של איש מקצוע, התקופות הטובות לצרכן הן מחוץ לעונה — אז הוא יכול לנהל משא ומתן על המחיר וליהנות מהנחה בסדר גודל של 10%–20%, ולקבל שירות יותר טוב מהמתקינים", אומר דרור ריזברג, סמנכ"ל שיווק בתדיראן.

"בקיץ, בשיא העונה (יוני עד אוגוסט) זה שוק של מוכרים — ולא של קונים. הרבה צרכנים מתבלבלים, כי הם רואים פרסום רב של חברות המזגנים בקיץ — וחושבים שפרסום קשור גם למחיר. אבל בקיץ כולם מפרסמים, כי הם רוצים למכור. זה לא אומר שהמחיר עצמו יורד".

גיל וויט, מנכ"ל אלקטרה מיזוג אוויר ואקלים, מסביר: "החורף הוא עונה מצוינת לרכוש, להתקין ולתקן מזגן, כי באופן טבעי המתקינים ומחלקות השירות זמינים יותר". עם זאת, הוא מדגיש כי בניגוד לעבר, אז נחשב מזגן למוצר קיץ מובהק, כיום ברבים מהבתים המזגן משמש גם ככלי העיקרי לחימום — ולכן לא צריך לסמוך על כך שבחורף יירדו המחירים, אלא לשים לב לגורמים נוספים. "המזגן הוא אמצעי החימום הכי פופולרי בישראל", אומר וויט. "ב–2016 כמעט 65% ממשקי הבית חיממו באמצעות מזגן".

וויט וריזברג מסכימים כי אם רוצים ליהנות ממחיר אטרקטיבי, הזמנים שבהם לא מומלץ לרכוש מזגן הם שיא הקיץ או שיא החורף. "מרבית האנשים קונים מזגן כשחם להם או קר להם. עונות המעבר (סתיו ואביב) הן אולי יותר נוחות מבחינת זמינות של המערכות, אך פחות אטרקטיביות מבחינת המחירים", טוען וויט.

אז מתי כן כדאי לקנות מזגן? לדברי ריזנברג יש שתי תקופות עדיפות לרכישות — סוף עונה (חורף או קיץ) וסוף השנה האזרחית. "בדיוק עכשיו, בתחילת השנה האזרחית, זו תקופה טובה מאוד. החברות רוצות לסיים עם הדגמים של 2016 לפני שישיקו את הדגמים החדשים של 2017 בסביבות אפריל־מאי. זו הזדמנות לקבל מחיר טוב". עם זאת, שימו לב לא לבצע את הרכישה בשבוע גשום או קר במיוחד, שבו הביקוש עלול לקפוץ.

עוד מסביר ריזנברג, כי עיקר השינוי במחיר הוא במזגנים המיועדים לחדרי שינה (המהווים 60%–70% ממכירות המזגנים) ולא במזגני פרימיום עם מערכות VRS או מערכות מיני־מרכזי, שם המחירים יציבים יחסית במשך כל השנה, כי הם מיועדים בדרך כלל לדירות חדשות ומותקנים לאורך כל השנה.

רהיטי גינה וציוד לקמפינג - בחורף

מזג האוויר החם בישראל הפך את רהיטי הגינה והמרפסת למוצרים פופולריים — ובהתאם לכך, מחיריהם אינם נמוכים במיוחד. מחיר ממוצע של סט ריהוט למרפסת הוא כ–700 שקל ואילו מחירו של סט רהיטים לחצר מתקרב לכ–1,500 שקל בממוצע.

אם ברצונכם למצוא מחיר טוב, כדי לשים לב לשתי תקופות בשנה. כפי שמסביר זילברמן מרשת אייס: "בנובמבר־דצמבר משתלם לקנות, כי יש סיילים לקראת סוף השנה על הקולקציות — שמגיעים לכ–35% הנחה בממוצע".

המבצעים נערכים בעיקר על הקולקציות של השנה החולפת, אך אם אתם חושקים בדגמים החדשים ביותר כדאי לחכות דווקא לשבועות הראשונים של פברואר: "את הקולקציות החדשות מתחילים להכניס לקראת ינואר־פברואר, והעונה החדשה מתחילה במארס, לקראת פסח. פרק הזמן הזה מהרגע שהכנסנו את המוצר לחנות — הוא הזמן שהכי משתלם לקנות — אנחנו עמוסים בסחורה חדשה ובמשך שבועיים עד שלושה שבועות בפברואר אנו משיקים קולקציות במחירים מיוחדים", הוא אומר.

באשר למוצרי קמפינג — כמו תנורי גריל, אוהלים וצידניות — בדומה לרהיטי הגן, את המחירים הנמוכים ביותר אפשר למצוא בנובמבר־דצמבר, שבהם ממוצע המחיר יורד ביותר מ–30%. "בציוד של קמפיינג אני מעדיף שלא להשאיר סחורה לשנה הבאה. יש מכולות עם ציוד שצריך להכניס בסוף ינואר, ולפני כן צריך לפנות מדפים — כך שהמחיר יורד", אומר זילברמן.

תקופות נוספות שלפניהן יש מבצעים אטרקטיביים יחסית בענף, הן אפריל־מאי — לקראת יום העצמאות ופתיחתה של עונת הרחצה בים.

מוצר נוסף שמכירותיו בעלייה בשנים האחרונות הוא דשא סינתטי, המיועד לחצרות וגינות. רוב הדשא בישראל מיובא, בעיקר מסין. בישראל יש מפעל אחד שמייצר דשא סינטתי לשוק המקומי, השייך לרשת כרמל פלור דיזיין (לשעבר שטיחי כרמל), החולש על נתח שוק של כ–36%.

מחיר ממוצע של מ"ר דשא הוא כ–75 שקל, ועל התקנה תשלמו 80 שקל נוספים. באופן טבעי, רוב המכירות של הדשא הסינתטי מתבצעות בקיץ, שבו אנשים מבקשים לטפח את גינתם, ויש גידול של 47% במכירות. עם זאת, רותם גוזלי, סמנכ"ל סחר ברשת כרמל, ממליץ דווקא לקנות את הדשא בחודשי החורף: "בנובמבר־דצמבר יש מבצעים אגרסיביים על דשא סינתטי. באופן כללי בחודשי החורף יש הנחות של כ–20%, וכדי להקל על הצרכנים שקונים דרכנו — אפשר לקנות בחודשי החורף במחיר טוב, לשמור את הסחורה אצלנו במחסן, ולבצע את ההתקנה בבית רק לקראת מאי".

למי שרוכש שטיחים לפנים הבית, גוזלי ממליץ לחכות לסתיו, "בחורף מוכרים פי שלושה יותר שטיחים, ולכן עדיף לחכות עם הקנייה. התקופה הטובה ביותר לקניית שטיח היא באוקטובר — בתקופה זו יוצאות קולקציות ישנות, ואז אפשר ליהנות מהנחות של כ–30% על המחיר הרגיל".

משקפי השמש זולים יותר באוקטובר, אופניים - בנובמבר

על פי נתוני זאפ, שבדקו מחירים של משקפי שמש לאורך ארבע השנים האחרונות, באוקטובר חלה ירידה קבועה במחיר הממוצע של משקפי השמש. בכל הנוגע לשוק האופניים, המחיר הממוצע הנמוך ביותר הוא בנובמבר.

יעקב הלפרין, הבעלים המשותף והמנכ"ל של רשת אופטיקה הלפרין, ואלרועי תורג'מן, מנכ"ל רשת אופטיקנה, מסבירים כי באוקטובר הירידה במחיר רק מתחילה — וככל שהצרכנים יחכו לחודשי החורף העמוקים, הם ייהנו מהנחות שמגיעות ל–60% מהמחיר בקיץ.

החל מהלילה: חסימות נרחבות בת"א (צילום: החדשות)
אופניים. המחירים יורדים בנובמבר בשל החלפת דגמים | צילום: החדשות

"נובמבר עד פברואר הם החודשים החלשים ביותר במכירות של משקפי שמש, והמחירים בהם הם הנמוכים ביותר, מכמה סיבות", אומר הלפרין. "הסיבה הראשונה היא החלפת קולקציה עולמית. המותגים הגדולים — כמו שאנל, ארמני, גוצ'י וריי באן — מחליפים את הקולקציות במארס, והקולקציה של השנה הקודמת נגמרת. סיבה נוספת היא שרמת המכירות יורדת בתקופה זו, והחנות עצמה מנסה להעלות את הרווחיות שלה — העיקר לא להישאר עם סחורה אחרי מארס, שאז היא תיהפך לסחורה ישנה".

"בסוף עונה, כשמנקים מדפים, אין מנוס אלא להוריד מחירים", מוסיף תורג'מן. "בחורף יש האטה במכירה — וכולנו מורידים מחירים כדי לייצר פדיון. אנו מציעים הנחות גדולות של 50%–60% בקטגוריות מסוימות".

עם זאת, תורג'מן מבהיר כי את ההנחות המשמעותיות תוכלו למצוא בדגמים האופנתיים שמוציאים קולקציה חדשה בכל שנה. מי שרוצה להתחדש דווקא במותגים קלאסיים או במסגרת שתמיד פופולרית, ייאלץ לשלם יותר. "המותגים הקלסיים של בתי האופנה כמו ריי באן, דיור או פראדה, הם חוצי עונות — והביקוש להם די קבוע. לפעמים יש מבצע נקודתי כזה או אחר, אבל בהסתכלות רוחבית לא היו שינויים מהותיים שם".

גם בתחום האופניים יש ירידה במחירים — בעיקר בנובמבר־דצמבר — הנובעת מחידוש מלאי ומכניסתם של דגמים חדשים. כפי שמסביר צביקה נדלר סמנכ"ל מכירות ברשת האופניים מצמן את מירוץ: "בנובמבר יש קצת ירידה במחירים. היא לא נובעת מעונתיות, אלא מכך שמתחילה בענף שנת דגמים חדשה, אז יש נטייה לעשות מבצעי סוף שנה ולהיפטר מדגמים של השנה הקודמת".

עם זאת, לדבריו, דווקא אופניים נוטים לשמור על רמת מחירים אחידה במשך השנה: "יש לנו אופניים בכל רמות המחיר ובכל רגע נתון כל אחד יכול למצוא מה שצריך", הוא מסביר. "אנחנו עושים מבצעים נקודתיים בהתאם למטרות שיווקיות, כאמור בעיקר בנובמבר־דצמבר".

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:
השופט אסר על מכירת נכסים של ילדי פישמן וחתניו
חדר המסחר נהפך לזירת קרב: חילופי אגרופים באחד מבתי ההשקעות