יומיים אחרי שיבואנית המזון השנייה בגודלה, "דיפלומט" הודיעה (שני) לרשתות השיווק על עליות במחירים, גם חברת טבע, המשווקת את מוצרי מזון התינוקות נוטרילון מודיעה על התייקרות החל מה – 1.3.22.

"בשל התייקרויות משמעותיות בעלויות חומרי הגלם ועלויות השילוח מחו״ל, נוטרילון מודיעה לקמעונאים על עדכון מחירים בשלושה ממוצריה: נוטרילון 800 גרם שלב 1, שלב 2 ושלב 3, יתייקרו בשיעור של 6 אחוזים", נכתב בהודעה מטעם החברה.

עליית המחיר אינה חלה על כל מוצרי נוטרילון ומחירי המוצרים המתמחים, המיועדים לצרכים תזונתיים ייעודיים, ומחיריהם יוותרו ללא שינוי (נוטרילון פפטי 1+2, נוטרילון פפטי ג'וניור, נוטרילון קומפורט, נוטרילון AR, נוטרילון תזונת המשך לפגים ונוטרילון דל לקטוז).

לטענת גורמים בשוק, נוטרילון בחרה לספוג חלק מעליות המחיר כדי לאפשר עליה מינימלית בשלושה מוצרים בלבד. נוטרישה, ייצרנית המזון לתינוקות, העלתה את המחירים באנגליה, צרפת וגרמניה בשיעור של 8 עד 10 אחוזים על כל מוצריה.

הודעת חברת טבע מצטרפת לגל עליות המחירים של חברות רבות, שכבר דרשו מהמשווקים לעדכן את המחירים. בין החברות הגדולות נמנות כאמור חברת דיפלומט, שאחראית להפצת מוצרי נוטרילון, ומשווקת בין השאר את המותגים: טונה סטראקיסט, קטשופ היינץ, ל דגני בוקר "קלוגס", עוגיות "לוטוס" הפופולריות; צ'יפס מסוג פרינגלס, ומוצרי פרוקטור & גמבל הכוללים גם את המותגים  אולוויז, טמפקס, פיירי ודורסל.

גם חברת שסטוביץ שמשווקת מוצרי טואלטיקה, סנו- מוצרי ניקיון וחברת אסם הודיעו לפני כחודש על עליות מחירים משמעותיות בעקבות משבר הקורונה. האחרונה אף עוררה את זעם הצרכנים וגררה ביקורת רבה.

ההדים שיצרה הידיעה בתקשורת  על התייקרות מוצרי אוסם גרמה לחשש בקרב הקמעונאים ואולי גם בחברת אסם עצמה. בעזרת המכון לחקר הקמעונאות סקרנו סל של 42 מוצרים מובילים של החברה, והשווינו את המחירים לאחר הודעת ההתייקרות בהשוואה לסל זהה במחירים הממוצעים מחודש אוקטובר 2021, ולמרבה ההפתעה זהינו שהקמעונאים העמיקו מבצעים והורידו מחירים.

הסיבה הראשונה לכך היא ערנות הצרכנים למצב ובעקבות כך הימנעות של הקמעונאים מעליית מחירים. סיבה נוספת היא אסטרטגית: אסם מבקשת להגביר בשוק ולהימנע מאיבוד נתח שוק.

התוצאה היא שמחירי מוצרי אוסם הוזלו לצרכן ביותר משני אחוזים בממוצע. מחירי מוצרי אסם ברשת יינות ביתן הוזלו ב-8 אחוזים וברשת אושר עד הוזלו ב-2 אחוזים. אושר עד אף הציגה את סל מוצרי אסם במחיר הנמוך ביותר בסקר שערכנו.

יש לציין כי החברות אומנם הן אלו שמבקשות מרשתות השיווק להעלות את המחירים, אולם הרשתות הן שצריכות לאשר אותה. כמו במקרה אסם הפתרון הוא פשוט- לחץ צרכנים שיצביעו ברגליים ותא יקנו את המוצרים, יאלץ הן את החברות והן את רשתות השיווק, לחשוב על דרכים אחרות לייצר שורת רווח שלא על גב הלקוחות.