הקשיים הנוכחיים של רשת קופיקס (1,219 -0.73%) לא הרתיעו ארבעה יזמים צעירים, המבקשים להשיק רשת דומה הפונה לחברה הערבית. סניף ראשון של רשת בתי הקפה קהוותי (בערבית - הקפה שלי), המציעה את מוצריה במחיר אחיד של 5 שקלים, נפתח ביום שישי האחרון בנצרת. לבעלי הרשת חוזים חתומים לשני סניפים נוספים, שצפויים להיפתח בשבועות הקרובים בסכנין ובשפרעם.
מאחורי הרשת עומדים ארבעה חברים שלמדו יחד באוניברסיטת חיפה — חן וייסמן (42), עלי טהא (32), וואטן אל־קאסם (38) ושי פניני (35). "להערכתנו, יש מקום ל–30–40 סניפים של קהוותי. בישראל יש 1.5 מיליון ערבים, ואין להם אף רשת בתי קפה שנועדה להם ומדברת רק אליהם", אומר פניני.
לדברי פניני, מחיר קבוע של 5 שקלים נחשב נמוך גם ביישובים הערביים. "גם במגזר הערבי קשה למצוא בית קפה המציע אייס קפה, סלטים, כריכים או קרואסון וקינוחים אחרים ב–5 שקלים", אמר. "המחירים ברחוב שאנחנו פותחים בו את החנות בנצרת (רחוב פאולוס השישי, רחוב ראשי בעיר; עד"מ) דומים למחירים הנהוגים בכל רחוב מסחרי בשאר הערים הגדולות".
ממתקי נצרת, קפה נחלה וטילון מיובא
התפריט כולל בעיקר מוצרים של יצרנים מהמגזר הערבי, כמו ממתקי נצרת, ממתקי מחרום, גלידות שפרעם, פיצוחי זארובי וקפה נחלה, לצד ומוצרים של יצרנים לא מוכרים כמו שלגון טילון ביבוא מרוסיה - אך הרשת תציע גם קוקה קולה של החברה המרכזית למשקאות, פפסי, שוקולד פרה של שטראוס ומוצרים אחרים של יצרנים גדולים.
שלושת בתי הקפה הראשונים שייפתחו, בהשקעה מדווחת כוללת של 1.2 מיליון שקל, יהיו בבעלות המייסדים, בני משפחה וחברים שהשקיעו כסף בחברה. את בתי הקפה הנוספים מתכוונים היזמים להפעיל במודל של זכיינות. "כיום אין בחברה הערבית רשתות בתי קפה שפועלות בזכיינות, או רשתות קפה בכלל", אומר פניני.
בקהוותי אומרים שהם לא מוטרדים מכך שהמודל של קופיקס למכירה בחמישה שקלים היה הפסדי ומכך שהרשת נאלצה להעלות מחיר ל-6 שקלים - מה שבין היתר גרר לירידה של כ-12.5% במכירותיה ברבעון הראשון של 2017. קופיקס ציינה בדו"חותיה כי כמעט 10% מהרשת מופעלים ישירות על ידה, לאחר שהזכיינים העדיפו להחזיר את הזיכיון לרשת. כדי לנסות להגדיל את המכירות העלתה קופיקס בימים האחרונים קמפיין פרסומי להגרלת שברולט ספארק ופרסים נוספים ללקוחות שירכשו שלושה מוצרים ברשת.
לדברי פניני, "היזמים ייקחו הרבה פחות רווח ממה שבעלי קופיקס משאירים לעצמם. בניגוד אלינו, קופיקס מוכרת חלק גדול מהמוצרים לזכיינים תמורת רווח עבורה, ומייצרת חלק מהמוצרים בעצמה. אצלנו הזכיין יקנה ישירות מהיצרנים שאנחנו עובדים איתם תמורת 2.32 שקלים למוצר - ואנחנו נקבל 5% מהקניות של הזכיין ובנוסף 5% מהמכירות. לזכיין, שמוכר בחמישה שקלים ועושה 100% רווח על המוצר יישאר מספיק כסף, ואם סניף ממוצע יעשה 200 אלף שקל בחודש, כפי שהוא צריך לעשות לפי החישוב שלנו, אנחנו נישאר עם 20 אלף שקל בחודש.
"בנוסף, בחברה הערבית עלויות כוח האדם גבוהות פחות וכך גם שכר הדירה במקרים רבים. מחירי הקנייה מחלק מהספקים נמוכים יותר, ועוד. אם נמכור בסכומים שבהם מוכרים בסניף בינוני של קופיקס, אנחנו אמורים להרוויח כסף טוב. כמו כן, בתי הקפה שלנו יהיו מעוצבים יפה אך התכנון שלהם זול יחסית. כך, זיכיון לסניף יימכר ב-400 אלף שקל - שתמורתם יקבל הזכיין סניף מוכן", מוסיף פניני.
לסיום, פניני מבטיח לא להעלות מחירים ל-6 שקלים: "כדי להשאיר את המוצרים במחיר של חמישה שקלים ולא להעלות לשישה שקלים אנחנו נעבוד עם ספקים קטנים, שיכולים לספק את המוצרים לבתי הקפה, ושמציעים מוצרים שמותאמים לחברה הערבית".
הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker
כתבות נוספות:
15 מיליארד שקל בחמש שנים: כך חתכו הבנקים את האשראי לטייקונים
"גדל פה דור של אנשים חולים. כל ילד שלישי בישראל יפתח סוכרת עד גיל 50"