הנטייה להתעלם מפירוט התשלומים של כרטיס האשראי עשויה להיות קריטית. בין חשבון החשמל לחשבון המים עלולים להסתתר חיובים לא ברורים, שמרמזים שמישהו מנצל לרעה את האמון שנתתם בו.

לפני ארבע שנים וחצי חתם יעקב זמין (79) חוזה התקשרות עם חברת הלפ.פי.סי ורכש שירותי תמיכה אינטרנטיים הכוללים בין השאר שליחת טכנאי להדרכות, תיקון תקלות, חבילת אנטי-וירוס ועוד. יעקב מספר שהשתמש מספר פעמים בשירותי החברה, אותה הכיר אחרי שרכש באמצעותה בעבר טלוויזיה.

התקלות החלו באמצע ינואר השנה, כאשר בנוסף לחידוש שירותי התמיכה, רכש יעקב גם מחשב חדש, בעידודה של החברה עצמה. לאט לאט החלו להגיע חשבוניות שונות וחיובים בכרטיס האשראי על דברים שיעקב כלל לא הזמין ביניהם מושב אורתופדי, שואב אבק, טלפון אלחוטי, טלפון נייד וחבילת אופיס 2016.

עוד ב-mako כסף:

פעמיים דפק שליח על דלתו עם מקרן קול שהוחזר בטרם נפתח. בפעם באחרת נשלח מחשב נייד שחויב במחיר כפול מהמחיר בשוק. זמין, שלא הבין מה הזמין פתח את החבילה, ולאחר שחשש שלא יוכל להחזיר את החבילה שנפתחה ניסה להשתמש במחשב שלא הזמין, אך ללא הצלחה. בצר לו פנה לטכנאי שהסביר לו שהמחשב הגיע מקולקל.

גם בפעם הזו, כמו בשאר בפעמים, ניסה יעקב ליצור קשר עם החברה ולהסביר שהוא מחויב על מוצרים שלא הזמין. בכל הפעמים נענה באותה התשובה: "העניין בטיפול". לא עזרו כל הטלפונים, הפקסים והמכתבים.

אחרי שהחיובים הצטברו לסכום של 11 אלף שקלים בלי סימן לעצירה, יעקב פנה לבנו, זאביק ימין. כששאל הבן המזועזע מדוע לקח לו כל כך הרבה זמן לבקש עזרה השיב האב: "פשוט התביישתי".

כאשר זאביק פנה אלינו והעביר את כל המסמכים המתויקים שברשותו הסבנו את תשומת ליבו כי בנוסף לכל החיובים שיעקב ביקש לזכותו עליהם, קיים גם חיוב כפול על אנטי-וירוס. גם כחלק מהחבילה השנתית שנמכר בעלות של 350 שקל שמהחוזה לא עולה תמונה ברורה האם היא חלק מהחבילה או לא. יעקב חויב על חבילה של אנטי וירוס משפחתי לשלושה משתמשים בעלות של 600 שקל לפני מע"מ. חיוב מוגזם לאדם שברשותו מחשב אחד בלבד. כששאלנו אותו מדוע לא ביקש לזכות גם את חבילת אנטי וירוס השנייה אמר כי הוא פחד שאם יבקש להזדכות עליה, החברה תבטל לו את האנטי וירוס ואת ההגנה למחשב והוא "לא יודע אם זה יעשה נזק או לא".

כרטיסי אשראי (אילוסטרציה: thinkstock)
בדקו את החיובים כדי למנוע ניצול | אילוסטרציה: thinkstock

כשפנינו לחברה לנסות לקבל מהם מענה או הסבר למחדל שמתרחש ענתה לנו נציגה כי היא "איננה רשאית למסור פרטים למי שאינו הלקוח". כאשר התעקשנו בשנית הצלחנו לדבר סוף סוף עם מנהל שירות לקוחות. הוא התחייב לבדוק את הטענות וביקש שבוע לעשות זאת.

כעבור שבוע, נציגת החברה שלחה מייל ובו הסכמה לזכות את יעקב על כל המוצרים, מלבד המחשב הנייד שנפתח. למרות זאת, הציעה החברה לקחת את המחשב בחזרה. ציינו בפניהם שאם החברה "מסכימה" לקחת אליה מחשב תקול שלא הוזמן, ראוי שיזכו את הלקוח עליו. לאחר שיחה נוספת עם בנו של יעקב, הסתיימה הפרשה, והוא קיבל הבטחה שיזכה בזיכוי מלא על כל המוצרים שלא הזמין.

כך תשמרו על החשבון שלכם

במועצה לצרכנות מתקבלות לא מעט תלונות הנוגעות לשימוש שנעשה בכרטיס האשראי של לקוחות ללא ידיעתם או הסכמתם. אלה העצות שלהם למי שמבקש להימנע מהמצבים האלה:

ודאו שהכל מובן. לפני חתימה על חוזה התקשרות טלפונית, בקשו את החוזה במייל וודאו שכל הסעיפים מובנים לכם.

בדקו את דו"חות האשראי באופן קבוע. שימו לב כי הזיכוי אינו אפשרי מעבר לתקופה של 30 יום.

תרימו טלפון. במקרה שזיהיתם חיוב ללא הרשאה או בסכום לא נכון - בדקו טלפונית עם חברת האשראי את פרטי העסקה.

הכחישו את העסקה. אם חויבתם מבלי שהסכמתם - פנו בפקס לחברת האשראי והכחישו את העסקה בעזרת טופס מובנה הנקרא טופס הצהרה.

חברת האשראי חייבת לזכות אתכם. חברת האשראי חייבת על פי חוק לזכות את החשבון בשלב ראשון ורק לאחר בירור מול בית העסק יוכלו לחזור ולחייב אתכם בשנית אם התלונה התבררה כלא מוצדקת.

אפשר לתבוע. במקרה של חיוב עודף - ניתן לתבוע השבה וכן פיצוי עונשי.

יש זמן. הצרכן יכול לתבוע החזר כספי עד 7 שנים מיום המקרה.

שלחו מכתב. במקרה שמצאתם חיוב שגוי- שלחו מכתב בדואר רשום או פקס והדגישו שאם לא יתקבל החזר בהתאם לסעיף 13 (ד1) לחוק הגנת הצרכן, בכוונתכם לתבוע פיצוי של עד 10,000 שקל בנוסף לסכום המגיע לכם.

חייבים לכם תשובה. העסק מחויב להשיב על תלונתכם עד 10 ימי עסקים ולהחזיר את החיוב עם ריבית והצמדה עד 14 יום.

בית המשפט לצדכם. אם העסק לא שלח את ממצאי הבירור תוך 21 ימין ניתן להגיש תביעה ובית המשפט רשאי לפסוק פיצויים של עד 10,000 שקלים על חיוב יתר בעסקה מתמשכת.

יש לכם תלונה צרכנית? כתבו אלינו money@mako.co.il