הנסיעה במוניות תתייקר ב-3.2% בממוצע - כך ממליצה ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והתחבורה. העלאת התעריפים תיעשה בהמשך לייקור הנסיעה במוניות ב-4.2% שנכנס לתוקף ביולי האחרון.

הוועדה גיבשה את המלצתה כבר לפני כמה שבועות. ההמלצה כפופה לאישור של שר האוצר, משה כחלון, ושל שר התחבורה, ישראל כ"ץ - שיצטרכו להחליט עליה על רקע האפשרות לעלייה במחירים המפוקחים של הלחם והחלב.

תעריף הנסיעה במוניות אמור להתעדכן אחת לשנה, לפי השינויים בעלויות התשומות של בעלי המוניות - בתנאי שנגזר מהם שינוי של יותר מ-3% במחירי הנסיעה. לפי בדיקה שנערכה במשרד התחבורה, בין ינואר 2018 לינואר האחרון התייקר סל התשומות המשוקלל ב-3.19%, בהובלת עלייה של כ-2.4% בשכר העבודה (שמשקלו בסל התשומות כ-44%), עלייה של כ-7% במחיר סולר (שמשקלו כ-32%), וכן התייקרויות של הצמיגים, של התיקונים וחלקי החילוף לרכב, ושל ביטוח הרכב. אלה קוזזו חלקית בירידה של 4.6% במדד מחירי המכוניות.

בעקבות זאת, הוועדה ממליצה לייקר את הנסיעה בתעריף 1 (נסיעה בימים א'־ו' בשעות היום) בשיעור ממוצע של 3.2%, ואת הנסיעה בתעריף 2 (נסיעה בלילות, בשבתות ובחגים) בשיעור ממוצע של 3.69%. נסיעות בתעריף 1 בתנאי עומס תנועה (מתחת ל-19 קמ"ש) צפויות להתייקר בשיעור נמוך מ-3.2%, מפני שפעימות המונה על בסיס זמן ימשיכו להימנות אחת ל-11 שניות. חישוב התעריף במונה מושפע משילוב של משך הנסיעה וזמן הנסיעה.

באפריל האחרון היתה אמורה להיכנס לתוקף רפורמה בחישוב תעריפי הנסיעה במוניות, הכוללת חישוב פשוט יותר של התעריף, מבנה מדורג יותר של תעריפים לפי שעות היממה וימות השבוע (תעריף א', ב' וג'), ועדכון אוטומטי של תעריף הנסיעה אחת לשנה, ללא צורך באישור של השרים ולפי סל תשומות חדש שנקבע. ערב כניסתה לתוקף, נדחתה הרפורמה ל-1 בינואר 2020, בין השאר מפני שהיא דורשת החלפה פיזית של המונים בכל המוניות בישראל - אם כי ייתכן שהחלפה זו לא תושלם גם עד ינואר.

יודעים מה הסיפור הבא של mako כסף? כתבו אלינו money@mako.co.il

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:

האם הצעד של גוגל יכול לפגוע בישראלים? כל מה שצריך לדעת על החרם נגד וואווי

קוד פתוח לרווחה: פרצות האבטחה שמדאיגות מפתחי תוכנה בכל העולם