על רקע חשיפת Mako כי ענקית הקניות הסינית עלי אקספרס, מקבוצת עלי באבא, שכרה בחודשים האחרונים מחסנים בארץ, במטרה לייבא מוצרים מבוקשים, ובכך להוזיל את עלויות השילוח ולקצר את זמני השילוח -  ניסינו להבין האם באמת מדובר ברעידת אדמה צרכנית, והאם באמת המחירים ירדו כפי שהחברה מבטיחה.

כל הקמעונאים שדיברנו איתם, לציטוט או לא לציטוט מסכימים על דבר אחד: עלי אקספרס לא מבינה מה מחכה לה בארץ. "הם אומרים שהמחירים שלהם יהיו יותר זולים? אני בספק", מפתיע רועי ונונו, בעלים ומנכ"ל קבוצת ג'מבו סטוק, שלחברה שלו יש קורלציה מאוד גבוהה עם מוצרי יבוא מסין. "קודם כל נתחיל בעובדה שלייבא מוצרים עולה בישראל הרבה כסף. החל מתשלומי מיסים כמו מכס ומע"מ, דרך עלויות אחסנה, שינוע, וכמובן שירות מחסנים, תשלומי ארנונה ועלויות עובדים. זה לא סין כאן שעובד עולה גרושים. היום משלמים לעובד בארץ משהו כמו 35 שקל לשעה, ויש תחרות מאוד קשה כי אין עובדים".

אבל זה לא המחסן הראשון שעלי אקספרס פותחת. יש לה מחסנים בעוד מקומות אסטרטגים כמו ארה"ב, רוסיה, וברזיל?

"נו ובארה"ב ההגעה שלה שברה את השוק? לא. נכון? אז גם כאן היא לא תעשה את זה".

רועי ונונו, בעלים ומנכ"ל קבוצת ג'מבו סטוק (צילום: איגור אוסדצ'י, יחסי ציבור)
רועי ונונו, בעלים ומנכ"ל קבוצת ג'מבו סטוק | צילום: איגור אוסדצ'י, יחסי ציבור
איך אפשר להשוות שוק כמו ארה"ב לשוק קטן כמו ישראל?

"נכון, אבל להגיד שעצם העובדה שיש כאן מחסנים של החברה יוריד מחירים בשוק רחוק מהמציאות. אנשים תמיד הזמינו מעלי אקספרס, ומי שרגיל להזמין משם ימשיך להזמין ולקבל מוצרים שאו שהוא יהיה מרוצה מהם או שלא. לנו בתור יבואנים יש יתרון כי אנחנו טסים בעצמינו לבדוק מוצרים, ואין סיכוי שתזמיני חתול בשק. עצם ההגעה שלהם לארץ היא מעניינת, אבל העלויות שלהם יהיו כאן גבוהות בדיוק כמו של כולם. הם לא יתחמקו מזה".

"אמאזון ניסו לחדור פה לשוק לפני שנתיים, שכרו מחסנים, דיברו עם ספקים, שכרו יחסי ציבור, ומה קרה עם זה? כמעט כלום. החברות הללו לא מכירות את הג’ונגל בישראל", מסכימה מעיין פרילוק, מומחית קניות אונליין ובעלת הקבוצה ליידי חיסכון.

"צריך לזכור קודם כל שאלו מחסנים קטנים מאוד ביחס למחסנים בסין, אז רק חלק קטן מהסחורה תגיע, ככה שהם לא צפויים לשבור כאן את השוק מבחינת היצע, וגם לא מבחינת מחיר כי יש ליבואנים פה המון עלויות", היא פוסקת.

ומה מבחינת קיצור הזמנים?

"יתכן רק שזמני המשלוח יתקצרו, אבל גם ככה עלי אקספרס שיפרו מאוד את זמני המשלוח לישראל. בדרך כלל הפריטים מגיעים תוך שבועיים. אני לא מכירה מישהו שמזמין מהפלטפורמה מוצרים שהוא חייב אותם מהיום למחר. אם המחסנים יהיו בארץ כמה זמן זה יחסוך? כרגע נראה שלא יותר מידי".

חדר ילדים, עיצוב מעין פרילוק (צילום: סיון נצח)
מעין פרילוק | צילום: סיון נצח

פרילוק משערת כי אם יהיה איום זה יהיה בשוק מוצרי האלקטורניקה, ששם יש להם יתרון מובנה. " אולי זה יגרום לשינוי קל במחיר במותגים כמו שאיומי, Anker ועוד, אבל את מוצרי האלקטרוניקה של המותגים המבוקשים כדוגמת לנובו, dell, אפל וכו, לא מוכרים באתר ולכן זה יהיה נקודתי בלבד.

גם דניאל קורן, מנכ״ל אתר עזריאלי.קום מסרב להתרגש: ״עלי אקספרס ידועים בעיקר במכירה של מוצרים ייעודיים במחירים מאד נמוכים עוד לפני הכניסה שלהם לישראל. בקטגוריות של מוצרים מורכבים יותר ובמתן מענה לצורכי הבית והמשפחה אנחנו מניחים שלא תהיה השפעה משמעותית על רמת השירות ורמת המחירים. כל שכן על מוצרים הדורשים הקפדה על תקנים, התקנה ורמת שירות״

"יום יבוא ויהיה יותר יקר להזמין ברז מעלי אקספרס כאן"

על רקע כניסתה של ענקית הקניות הסינית, אי אפשר להתעלם מהניסיונות של ענקית קניות אחרת, אמזון, שניסיונות החדירה שלה לשוק הישראלי עלו בתוהו. אחת הסיבות שאמזון, שהודיעה בקול תרועה רמה על כניסתה לשוק הישראלי בשנת 2019, נכשלה, הוא חוסר הכדאיות לנהל כאן מרלו"ג.

בפרסומים מהשנים האחרונות עולות ידיעות שסוקרות את מסע החיפוש של החברה אחר מרכז לוגיסטי מספיק גדול, אולם בסופו של דבר, מהסיבה הזו ומסיבות נוספות- אמזון לקחה צעד אחורה. כיום העלויות הגבוהות של השכרת מחסנים הן עוד גורם שבגללו מומחים מאמינים כי המחירים של אלי אקספרס בארץ לא יהיו כדאיים. עצם העובדה שעלי אקספרס הצליחו בכלל למצוא מחסנים בארץ מפתיעה מאוד חלק מהגורמים עימם דיברנו.

״ענף הנדלן בארץ מושפע ממגמות עולמיות רבות, ביניהן רכישות האונליין שהובילו לשינוי בהעדפות הנדל״ן של חברות רבות כבר למעלה מעשור", מסביר דני שטרן סמנכ״ל שיווק משרדים ולוגיסטיקה נצבא. "התחום התפוצץ בישראל ביתר שאת עקב משבר הקורונה, בגלל שצרכנים שרצו לרכוש מוצרים נתקלו בחנויות סגורות, ונחשפו לאפשרות ההזמנות אונליין".

דני שטרן סמנכ״ל שיווק משרדים ולוגיסטיקה נצבא (צילום: יואב אלון, יחסי ציבור)
דני שטרן סמנכ״ל שיווק משרדים ולוגיסטיקה נצבא | צילום: יואב אלון, יחסי ציבור

"כתוצאה ממגמה זו", מסביר שטרן, "היבואנים הגדולים צריכים מרכזים לוגיסטיים לצורכי הפצה, אך לא נבנו מספיק מרלו״גים בשנים האחרונות, ונוצר פער אדיר בין שטחי לוגיסטיקה קיימים לבין הביקוש הרב. זה כמובן הוביל לעליית מחירים, ומאבק כמעט על כל מתחם לוגיסטי פנוי. חברות בינלאומיות מוכנות לשלם יותר מבעבר, וחברות קיימות נלחמות על כל מתחם".

מה זאת אומרת נלחמות?

"אין יום שבו אני לא מקבל לפחות 3 טלפונים עם ביקוש למרלו״ג/שטחי אחסנה, וכאשר אני אומר שאין, הם מצידם אומרים שמוכנים להתחייב היום לגבי מתחמי לוגיסטיקה שיתפנו אפילו עוד שנה או יותר. בעבר, לא התפשרו על סטנדרטים וחברות הפצה דרשו לשכור מרלו״גים של 12-18 מר גובה בלבד. היום, הן מוכנות להסתפק אפילו ב 6-8 מר גובה רק כדי שיינתן להן שטח לעבוד. לא זכורה לי דרישה כה גבוהה למרלו״גים כפי שרואים היום.״

תהילה ינאי מנכ"לית משותפת בחברת cofacebdi (צילום: יח"צ)
תהילה ינאי מנכ"לית משותפת בחברת cofacebdi | צילום: יח"צ

"בסופו של דבר גם אם נראה איזושהי ירידת מחיר, למרות שאני בספק, היא תהיה רגעית בלבד", מסכמת תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת המידע העסקי Coface Bdi. "אין שום סיכוי שעלי אקספרס ישרדו כאן מחירים נמוכים עם כל העלויות הנלוות שיש ליבואנים אחרים.  להיפך, אני צופה שיום יבוא והברז שתזמינו דרך המתחם הישראלי, יהיה יותר יקר מהברז שתזמינו מספקים סינים שיושבים בסין, דרך אותה הפלטפורמה".