לארי פייג', סרגיי ברין
דוגמא לסטארט אפ שהתגבר על ההתנגדויות. מקימי גוגל

המצב הכלכלי החדש הותיר אנשי היי-טק רבים וטובים מחוץ למעגל העבודה. יש הרואים דווקא במצב זה הזדמנות, ואפשרות ליצור יש מאין. אם אתם מאלו שתמיד חלמו להקים מיזם משלכם, ואם יש לכם את הכוח והנחישות הנדרשים, אולי זה הזמן בשבילכם להקים סטארט-אפ. אבל כדאי לדעת: התנאים להקמתו ולגיוס כסף הם קשים מבעבר. הדרך להצלחה רצופה מכשולים, קשיים והתנגדויות.

נניח שחשבתם על רעיון לפתח Add on לאאוטלוק שמאפשר שליטה מוחלטת בזמנכם. במוצר שתפתחו יהיה ניתן לזמן פגישות מורכבות בהשתתפות מספר אנשים מארגונים שונים על-ידי הודעות במדיות שונות. מערכת של הרשאות חכמות תאפשר לכם לשלוט על הזמן הפנוי שלכם בתוך הלו"ז של האאוטלוק, כך שלא כל אחד יוכל לזמן אתכם לפגישה אם אין לו את ההרשאות הנדרשות. הרעיון נוצר, ואתם יוצאים לדרך.

המתנגד הראשון: השותף למיזם. "ללכת היום בכיוון של תוספים לאאוטלוק זה לא חכם. יש עוד מלא תחומים אחרים שלא מכוסים היום באפליקציות ארגוניות וחבל לבזבז משאבים על משהו שמיקרוסופט ממילא תפתח בסוף".

המתנגד השני: המומחה שהביאה קרן ההון סיכון שאליה פניתם, מומחה מטעמה שיחווה דעתו על המיזם. המומחה, אחרי 17 שנים במיקרוסופט כאיש טכנולוגיות, מתנגד נחרצות. "אם מיקרוסופט לא פיתחה את זה עד היום, סימן שאין בזה צורך. האאוטלוק הוא מוצר מצוין ולא חסר לו דבר. מיקרוסופט יכולה לפתח כזה דבר ברגע ולשמוט את הקרקע מתחת למיזם. הפתרון הטכנולוגי אינו לפי הסטנדרטים של מיקרוסופט (וזה כבר ממש מעצבן אותו)".

התנגדות מבית וגם במונית

המתנגדת השלישית: אימא. "תגיד צ'וצ'ינקה, שוב אתה בסטארט-אפ? חשבתי שכבר הפסקת עם זה אחרי שסגרו את הקודם. לא עדיף שתיקח עבודה מסודרת? חיימק'ה יכול לסדר לך בתעשייה האווירית".

המתנגד הרביעי: השותף בקרן ההון סיכון. "הרעיון קטן מדי, אנחנו מחפשים רעיונות גדולים. הייתה כבר חברה שניסתה לעשות את זה ונכשלה. מיקרוסופט תאכל אתכם חיים וחבל שתתחרו בה. הצוות שלכם לא מספיק מנוסה, הרעיון לשפר את האאוטלוק לא מספיק אטרקטיבי".

המתנגד החמישי: נהג המונית שמסיע אותך לפגישה בהרצליה. "היום כבר לא כדאי ללכת לסטארט-אפ. אני אומר לך, השוק של ההיי-טק מתפרק. שמע לאיציק - עוד שנתיים אין היי-טק בארץ, הכול יעבור להודו".

המתנגד השישי: אשתך. "לא סיכמנו שמספיק עם ההרפתקאות? רק אתמול הציעו לך את התפקיד הזה בחברה ההיא בפתח תקווה עם רכב ותנאים והכול. לא עדיף שנראה אותך קצת בבית? אתה מפסיד את הילדים, יותם הקטן כבר לא מזהה אותך (תודה שלא זכרת שיש לך ילד בשם הזה)".

סיכום ביניים: בשלב הזה בחיי המיזם, שעדיין לא הוקם, הדבר החשוב ביותר הוא לדעת להתמודד עם התנגדויות, ולפרק אותן. להתנגד זה טרנדי, וגם הולך ממש טוב עם ה"אמרתי לך" שבא מאוחר יותר. בנוסף, לא נמצא עדיין הקשר בין מספר ההתנגדויות למיזם וסיכויי ההצלחה או הכישלון שלו.

המתנגד האחרון: אתם. אתם המתנגד הקשה והעיקש ביותר, ואם אתם לא יודעים להתמודד איתו - תבחרו במקצוע אחר.

* הכותב הוא יזם ומנהל בתעשיית ההיי-טק.