בצלאל סמוטריץ' מסיים את תפקידו כשר התחבורה, וזה זמן להיפרד בצער מאחד משרי התחבורה הטובים שהיו בישראל. ישנה תפיסה ששרים בממשלת מעבר אינם בעלי השפעה אמיתית והם נמצאים במשרדיהם בכנסת אך ורק בשביל לחמם את הכיסא עד שתושבע ממשלה חדשה. סמוטריץ' הוכיח שמדובר במיתוס ולא יותר.

ההבנה כי מדובר בשר תחבורה מסוג אחר החלה לחלחל במהלך חודש אוגוסט. בשיאה של מחאת יוצאי העדה האתיופית פרסם סמוטריץ' את מספר הטלפון שלו ברשתות החברתיות על מנת שאזרחים שנתקעו בדרך מהחסימות בכבישים יפנו אליו והוא ידאג להם לפתרון. זה נראה בתחילה כגימיק פופוליסטי שיישכח אחרי שבוע-שבועיים, אך מאז הפך למדיניות.

סמוטריץ' לא החליף את המספר ומאז הוא משמש לצינור ישיר לתלונות ובעיות שאזרחים נתקלים בהן.האוטובוס דילג על התחנה שלך? סמס לשר והוא כבר ידאג שתגיע הביתה, הרב קו לא עובד? סמס לשר והוא ידאג לנפק לך חדש, הרמזורים בצומת הקרובה לביתך תקולים? השר יבוא ויטפל באיש הירוק. עשרות דוגמאות לאנשים שסימסו וקיבלו מענה ישיר ומהיר אפשר למצוא ברשתות החברתיות וגורמות לתהייה למה זה לא קורה עם כל השרים.

בניגוד לקודמו בתפקיד, שהזניק את ישראל בכל מה שקשור לתשתיות עבור בעלי רכבים, השר סמוטריץ' החליט כבר מיומו הראשון בתפקיד להיכנס בכל הכוח בבעיה החמורה באמת בכל מה שקשור לתחבורה בישראל – שרותי התחבורה הציבורית. הסאגה הראשונה הייתה סביב "נתיב פלוס". למרות תלונות שנשמעו בתחילת הרפורמה, היום נוסעי כביש החוף אומרים בפה מלא שמדובר בהצלחה. בין אם זה כי אנשים החליטו באמת לבצע נסיעות שיתופיות, לנסוע בתחבורה ציבורית שגם היא נהנית מהנתיב המהיר, וגם בעיקר כי אנשים הבינו שהם יכולים לצאת מוקדם יותר, מה שגורם לעומס בכביש להתחלק בצורה נוחה יותר לכולם.

אבל כל אלה הן לא הסיבה שהוא שר תחבורה מוצלח. בתקופת בחירות כמעט כל הפוליטיקאים משתדלים שלא להיכנס למלחמות ראש בראש עם קבוצות לחץ שיכולות להשפיע על המנדטים. סמוטריץ', לעומת זאת, העדיף לעבוד ולהוציא לדרך רפורמות שאמורות להקל על חיי כולנו. גם אם זה אומר שעל הדרך צריך להרגיז את אותן קבוצות לחץ ולהסתכן באיבוד הון פוליטי יקר.

תחילה זו הייתה יו"ר ועד עובדי הרכבות גילה ארדעי, עליה סמוטריץ' הכריז מלחמה בגלוי. השר פרסם ברשתות החברתיות את תמונתה וכתב "האישה בתמונה מנסה לפגוע בפתיחת קו הרכבת המהיר (מירושלים לתל אביב)". אחריה הגיע תורם של נהגי המוניות. השר הכניס לפעולה רפורמה בתעריפי המוניות שאמורה, על פי משרדו, לפשט את הדרך לפיה נקבע מחיר הנסיעה היום.

נהגים רבים תקפו אותו אישית ואף הגיעו למחות מחוץ לביתו, אך הוא לא נרתע. "לא תזיזו אותי מעמדתי בקללות ואיומים", הוא אמר, "אני עושה את מה שטוב לאזרחי ישראל, ‏מוריד את יוקר המחיה, ועושה סדר בענף שעד כה כולם חששו להתעסק איתו", את האמת? זה מרגיש שכל המחאה הזו רק דירבנה אותו יותר. ככל הנראה שאם לא התערבותו של ראש הממשלה נתניהו, הרפורמה הייתה עוברת במלואה וחבל מאד שזה לא קרה.

למרות כל זכויותיו, הוא גם עשה טעויות. עם כניסתו לתפקיד השר הטרי נלחם על דחיית סגירת שדה דב בעוד 3 שנים, ותמך בפיצוי המדינה את אל על על עקב משבר הקורונה. אפשר להבין את הצורך של מדינת ישראל בחברת תעופה מקומית וגדולה, אבל חברה פרטית חייבת שתמיד תעמוד לנגד עיניה האפשרות של פשיטת רגל על מנת שיהיה לה את הרצון להשתפר לטובת הלקוח.

לסיכום, אתם יכולים לא לאהוב את סמוטריץ' האדם, אבל את סמוטריץ' השר אי אפשר שלא להעריך. מאז כניסתו לתפקיד שמו בקושי עולה לכותרות, וכשזה קורה זה לרוב בהקשר של משרדו. וזה כי לעומת רבים בכנסת הוא חרוץ, מלא אש ובעיקר לא מפחד מאף חבר הסתדרות או ועד. במדינת ישראל, האחרון הוא אולי המאפיין החשוב ביותר עבור שר תחבורה בישראל. בהצלחה באופוזיציה.