ארי פולמן עם גולובוס הזהב (צילום: Jason Merritt, GettyImages IL)
פולמן עם גלובוס הזהב | צילום: Jason Merritt, GettyImages IL

"ואלס עם באשיר", סרט האנימציה של הבמאי ארי פולמן המבוסס על חוויותיו כחייל סדיר במלחמת לבנון הראשונה, זכה הלילה בפרס גלובוס הזהב כסרט הזר הטוב ביותר, תוך שהוא מותיר מאחור את מתחרהו הבולט ביותר: הסרט האיטלקי "עמורה". הטקס היוקרתי התקיים במלון בברלי הילטון בלוס אנג'לס.

זכייתו של "ואלס עם באשיר" מסיימת סבב זכיות מרשים בפרסים יוקרתיים בשבועות האחרונים, ומציבה אותו בעמדת זינוק אידיאלית לפרס הנכסף מכל: האוסקר. הבמאי ארי פולמן, שעלה לבמה לקבל את הפרס מהשחקן האירי קולין פארל (שעדיין מתעקש ללעוס מסטיק בפה פתוח באירועים פומביים), אמר בין השאר: "אני מקדיש את הפרס לשמונה התינוקות שנולדו לאנשי הצוות שלנו תוך כדי העבודה על הסרט שנמשכה ארבע שנים. אנו מקווים שכאשר הם יגדלו ויצפו בסרט הוא יראה להם כמו משחק וידיאו מיושן שאינו קשור בשום צורה לחיים שלהם".

לצערו של הפטריוטיזם הישראלי, הצלחתו הדי צפויה של "ואלס עם באשיר" לא חזרה על עצמה בקרב הנציגות הכחולה-לבנה הנוספת בטקס גלובוס הזהב: הסדרה "בטיפול", הגרסה האמריקנית לסדרה הישראלית עטורת השבחים. "בטיפול" הפסידה בקטגוריית סדרת הדרמה המצטיינת לטובת "הגברים של שדרות מדיסון", אך קטפה בכל זאת פרס יוקרתי אחד: השחקן המצטיין בסדרת דרמה, שהוענק לגבריאל ביירן. ליתר דיוק, יוענק. ביירן עצמו לא הגיע לטקס. אגב, הוא לא היה הנעדר היחיד. גם וודי אלן לא נכח באולם לקבל אישית את הפרס על "ויקי, כריסטינה, ברצלונה" שנבחר כסרט הקומי/מוזיקלי המצטיין.

אם יוצאים מנקודת ההנחה המקובלת, לפיה טקס פרסי גלובוס הזהב מנבא את העתיד לקרות במרס בטקס פרסי האוסקר, הרי ששני הזוכים הבולטים של הערב היו הסרט "נער החידות ממומביי" והשחקנית קייט ווינסלט. "נער החידות ממומביי", שביים דני בויל הסקוטי ("טריינספוטינג"), מספר על נער הודי החי ברחובות מומביי ומצליח בניגוד לכל הציפיות להעפיל לגמר תחרות טלוויזיה יוקרתית תוך שהוא מפגין ידע מדהים בשאלות טריוויה. הסרט זכה בארבעה פרסים לסרט, הבמאי, התסריטאי והפסקול, תוך שהוא מכה שוק על ירך את הפייבוריט האמריקני "הסיפור המופלא של בנג'מין באטן" שחזר הביתה בידיים ריקות.

מיקי רורק (צילום: Jason Merritt, GettyImages IL)
מיקי רורק. בטוחים שזה הוא? | צילום: Jason Merritt, GettyImages IL

באשר לקייט ווינסלט, היא הגיעה כמי שכבר הייתה מועמדת אינספור פעמים ולא זכתה, ויצאה עם שני פסלונים. הראשון היה פרס שחקנית המשנה על תפקידה בדרמת השואה "The reader", בעקבותיו נשאה נאום תודה ארוך ודומע שהחל בהתנצלות: "סליחה שאני כל כך מתרגשת, אני אף פעם לא זוכה בשום דבר". לקראת סיום הטקס זומנה ווינסלט במפתיע שוב לבמה, לקבל את פרס השחקנית הראשית המצטיינת בסרט דרמה על "חלון פנוראמי", בו היא מככבת לצד ליאונרדו די קרפריו. במהלך קבלת הפסלון השני ברציפות הפגינה ווינסלט את הנאום ההיסטרי ביותר מאז הצווחות של האלי ברי אחרי "מונסטר בול". בין דמעות לצווחות "אני לא מאמינה" הצליחה להקדיש את הפרס ל"שני הגברים המדהימים של חיי. ליאו, שאני אוהבת כל כך כבר 13 שנים, ובעלי הבמאי סם מנדז שהרג אותנו על סט הצילומים מדי יום ואני כל כך אסירת תודה לו על כך".

טקס פרסי גלובוס הזהב היה נטול רמיזות פוליטיות השנה, אך שילב כמה וכמה הלצות על חשבון המיתון הכלכלי. הקיצוני מכולם היה, כמובן, סשה ברון כהן, שזכה לקריאות בוז מהקהל בגלל בדיחה שהייתה סרת טעם מדי אפילו עבור הציניים שבהם. "הכוכבים הכי גדולים מקצצים עכשיו בהוצאות", טען כהן, "ויקטוריה בקהאם לא אכלה כבר שלושה שבועות, צ'רלי שין עושה סקס בלי לשלם עליו ומדונה פטרה את אחד מעוזריה האישיים. תנחומינו לגאי ריצ'י". גם הקומיקאי הבריטי ריקי ג'רביס לא נשאר חייב, כשאמר לקייט ווינסלט אחרי זכייתה בפרס שחקנית המשנה על "The reader": "אמרתי לך: 'תעשי סרט שואה ותקבלי פרס'", והוסיף: "הבעיה עם סרטים על השואה היא שבגרסאות ה DVD אין אף פעם קטעים של פספוסים בתוספות המיוחדות".

אין תמונה
הית' לדג'ר. זכיה של אחרי המוות

מרגשת במיוחד הייתה זכייתו של מיקי רורק הוותיק בפרס השחקן הדרמטי המצטיין, על הופעתו קורעת הלב כמתאבק מזדקן המתאהב בחשפנית ב"המתאבק" של הבמאי דארן ארנופסקי. רורק, שעקף בסיבוב פייבוריטים כמו ליאונרדו די קפריו ובראד פיט, הודה בנאום הזכייה לסוכן שלו "שלקח אותי לפני שבע שנים, כשאף אחד בתעשייה כבר לא הסכים להתקרב אלי, ועשה עבורי עבודה מדהימה שהחזירה אותי לעניינים". עוד רגע מרגש, גם אם צפוי, הייתה ההכרזה על הית' לדג'ר המנוח כזוכה בפרס שחקן המשנה על הופעתו הוירטואוזית כג'וקר בסרט "האביר האפל". הקהל כולו קם על רגליו בעוד במאי הסרט, כריסטופר נולאן, עולה לבמה לקבל את הפרס בשמו של לדג'ר שנפטר במפתיע זמן קצר אחרי צילומי הסרט שובר הקופות.

קייט וינסלט (צילום: Jason Merritt/TERM, GettyImages IL)
קייט ווינסלט. הגיע הזמן באמת | צילום: Jason Merritt/TERM, GettyImages IL

הבמאי סטיבן שפילברג קיבל מחברו הוותיק מרטין סקורסזה פרס מפעל חיים, ובנאום הארוך שנשא התייחס גם הוא למיתון הכלכלי. "אני חושש שהאולפנים הגדולים ינסו בשנים הקרובות ליצור רק סרטים שיפנו למכנה המשותף הרחב ביותר", אמר שפילברג, "אני קורא לכל יוצרי הסרטים לא לשכוח שבסופו של דבר הקולנוע האישי, הפונה אל הצופים כאנשים עם חשיבה עצמאית, הוא זה המניב את התוצאות המרגשות ביותר".

בתחום סדרות הטלוויזיה "הגברים של מחוז מדיסון" אמנם גנבה ל"בטיפול" את פרס סדרת הדרמה המצטיינת, אך שתי הזוכות הגדולות היו הקומדיה "רוק 30" והמיני סדרה "ג'ון אדאמס". "רוק 30" קטפה שלושה פסלונים לסדרה הקומית המצטיינת, השחקן המצטיין בסדרה קומית (אלק בולדווין) והשחקנית המצטיינת בסדרה קומית (טינה פיי). פיי, שהיא גם יוצרת הסדרה, בססה בשנה החולפת את מעמדה כאושיה הקומית המובילה בארצות הברית. בנאום הזכייה אמרה: "כשאתה מתחיל להרגיש טוב מדי עם עצמך, יש מקום שנקרא האינטרנט. שם תמיד תמצא אנשים שלא אוהבים מה שאתה עושה". הסדרה "ג'ון אדאמס", המבוססת על סיפור חייו של נשיא ארצות הברית השני וממייסדי האומה האמריקנית, זכתה בארבעה פרסים למיני סדרה המצטיינת, שחקן מצטיין במיני סדרה (פול ג'יאמטי), שחקנית מצטיינת במיני סדרה (לורה ליני) ושחקן משנה מצטיין בסדרה או מיני סדרה (טום ווילקינסון).

 עם טקס פרסי גלובוס הזהב מאחוריה, הוליווד נושאת עכשיו עיניים ל 22 בחודש. היום בו יוכרזו המועמדים לטקס פרסי האוסקר שיתקיים כאמור במרץ. הימור לא מסוכן מדי: "ואלס עם באשיר" יהיה גם שם. השאלה הגדולה היא, כמובן, האם יצליח במקום בו כשל "בופור" בשנה שעברה.

רשימת הזוכים המלאה:


סרט דרמה:
נער החידות ממומביי
סרט קומי/מוזיקלי: ויקי, כריסטינה, ברצלונה
הסרט הזר: ואלס עם באשיר
במאי: דני בויל (נער החידות ממומביי)
שחקן דרמה: מיקי רורק (המתאבק)
שחקנית דרמה: קייט ווינסלט (חלון פנוראמי)
שחקן קומדיה: קולין פארל (ברוז')
שחקנית קומדיה: סאלי הוקינס (חופשייה ומאושרת)
שחקן משנה: הית' לדג'ר (האביר האפל)
שחקנית משנה: קייט ווינסלט ((The reader
סרט אנימציה: Wall-e
תסריט: סיימון בופוי (נער החידות ממומביי)
פסקול: איי.אר רהומן (נער החידות ממומביי)
שיר: "המתאבק" – ברוס ספרינגסטין (המתאבק)
סדרה דרמטית: הגברים של שדרות מדיסון
שחקן טלוויזיה דרמה: גבריאל ביירן (בטיפול)
שחקנית טלוויזיה דרמה:
אנה פאקווין (דם אמיתי)
סדרה קומית: 30 רוק
שחקן טלוויזיה קומדיה: אלק בולדווין (30 רוק)
שחקנית טלוויזיה קומדיה: טינה פיי (30 רוק)
מיני סדרה: ג'ון אדאמס
שחקנית במיני סדרה: לורה ליני (ג'ון אדאמס)
שחקן במיני סדרה: פול ג'יאמטי (ג'ון אדאמס)
שחקנית משנה בסדרה או מיני סדרה: לורה דרן (Recount)
שחקן משנה בסדרה או מיני סדרה: טום ווילקינסון (ג'ון אדאמס)
פרס מפעל חיים על שם ססיל בי. דה מיל: סטיבן שפילברג

 

הטקס, אגב, ישודר הערב בשידור חוזר בשעה 21:00 בערוץ !E