אין תמונה
בובליל. הדורבן שניצוד

הרבה תופעות הביאו עלינו תוכניות הריאליטי. אחת הבולטות שבהן היא ציידי בני אדם - הסקאוטרים. אלה הם בחורים ובחורות שתפקידם לבחור מההמון ברחוב את הכוכבים הבאים שישתתפו בריאליטי ויהפכו בוודאי לכוכבי שיחת היום, ובמסלול מקוצר יזכו להיבחר כפרזנטורים של חברה נחשקת.

אפרת ברודט סיימה תואר בתקשורת ומאוד רצתה לעבוד בתחום. היא השיגה ג'וב כטלפנית בחברת ההפקות של אלעד קופרמן. בתוך זמן קצר היא הצליחה להרשים את הממונים עליה, הועלתה בדרגה - לתפקיד סקאוטרית. "זה כמו צייד כישרונות. אתה עושה לעצמך פרופיל של מי את מחפשת ואז את מתחילה לחפש אותו", היא מספרת. "אם זו הפקה גדולה, אז אנחנו יכולים לחלק את העבודה, ואם לא - אז כולם אמונים על אותה משימה".

- איפה מחפשים?

"תלוי את מי את מחפשת. תלוי לפי הפרופיל שלו. אם אני מחפשת אדם עם אג'נדה ירוקה, אז אני אלך לאינטרנט, שזה מאגר נפלא. אני מחפשת ברחובות, במועדונים שתואמים את האישיות שאני מחפשת, ובארגונים שתואמים את מה שאני מחפשת".

- איך את מזהה?

"זה הרבה אינטואיציה. את יודעת מה את מחפשת ואת קולטת שזה זה. ב'האח הגדול'. אני מחפשת בקניונים, ברחובות, באיגודים. למשל אם אני מחפשת פרופיל של אנשי עסקים, אני אלך למשרדי היי-טק. החיפושים בדרך-כלל מתרחשים בלילה, אבל גם בבוקר. אני ניגשת למועמד ומסבירה לו בצורה אדיבה על התוכנית ולמה הוא מתאים לתוכנית".

- אילו תגובות את מקבלת?

"אנשים מאוד מוחמאים מזה שאני פונה אליהם. היו לי כמה תגובות מפתיעות. היו כאלה שהתברר שזה חלום כמוס שלהם, אבל קיבלתי גם תגובות של סירוב".

- לאחרונה יש יותר היענות?

"אני חושבת שכן, כי רואים את האפקט של זה. במיוחד ב'הישרדות' יש היענות גדולה יותר. אנשים רואים איך זה יכול לשדרג את מעמדם. מבחינה תדמיתית ומבחינת עסקים, היו פעמים שחיפשתי פרופיל של איש עסקים והלכתי לבעלי מסעדות חדשות, והשיקול שלהם היה שזו דרך טובה למנף את העסק. היו פעמים שהופתעתי".

- מי במתלהבים?

"בעיקר חבר'ה בשנות ה-20 לחייהם, פחות משפחות. נתקלתי בהרבה מקרים שאמרו לי 'חברה שלי לא תיתן לי'".

- איך את יודעת שעשית עבודה טובה ושהסקאוטינג עבד?

"אני מקבלת פידבקים מהמלהקים הראשיים שבודקים ורואים את מי הבאתי. ויש גם את החותמת הראשית, שזה אם הם נכנסו לתוכנית או לא, למרות שיש המון טובים שכמעט-כמעט נכנסים".

שכרו של סקאוטר עומד על 5,000-5,500 שקל. הכסף הגדול מגיע לידי המלהקים שמקבלים בין 2,000 ל-15 אלף דולר לתוכנית - תלוי בגודל ההפקה.

צבר גדיש (וידאו WMV: האח הגדול 24/7)
צבר. הליהוק האולטימטיבי | וידאו WMV: האח הגדול 24/7
דרוש: אסתטי ודיכוטומי

אם גם אתם נמנים על החולמים להשתתף בריאליטי, כדאי שתבדקו האם אתם מתאימים, לפי הפרופיל שמשרטטת ברודט: "אני מחפשת מישהו בעל מראה חיצוני מרשים, או יפה ויזואלית או מעניין. הוא חייב להיות אסתטי, עם אישיות מעניינת, דיכוטומי, בעל דעות חדות עם אג'נדה ואידיאלים שיביאו ערך מוסף".

- מה דעתך על תוכניות ריאליטי?

"זה אולי לא הז'אנר הכי איכותי, אבל זה עונה על צורך בידורי, על צורך בשעשוע, ועונה על יצר המציצנות. זה ז'אנר שנותן לך לבדוק גבולות. למשל, ב'האח הגדול', חוץ מלייצר מציצנות, יש ניסוי חברתי, וכל אדם יכול להסיק ממנו מסקנות על החיים ועל החברה בכלל".

- התפקיד שינה אותך?

"עשיתי אותו מספר חודשים, וככל שהזמן עובר את יותר מתחדדת, לומדת מה להגיד למי, יודעת אילו אנשים יגידו כן או לא. את מחדדת ניואנסים קטנים, איך לשכנע אנשים שאומרים לך לא. בשביל להיות סקאוטרית את צריכה להיות בעלת אופי מסוים. לראות מטרה מול העיניים, להיות עם ביטחון עצמי גבוה, ולראות את האדם ולא להסתכל מעבר.

היום אני מסתכלת אחרת על אנשים. אני מיד בודקת איך הבן אדם מדבר, אני מתבוננת מהצד שתיים-שלוש דקות ומסיקה מסקנות בהתאם. פעם הייתי הולכת ולא שמה לב למה שסביבי, אבל התפקיד מאוד אינטנסיבי וזה מכניס אותך לפאזה מסוימת. היום אני מגיעה למסיבה, ועוד לפני שאני מתחילה לבלות אני עושה שניים-שלושה סיבובים לבחון את כולם, לא לפספס כלום".

- זה מתיש?

"בשלב מסוים, אחרי תקופה מסוימת הרוטינה הופכת לאוטומט. את כבר רגילה לחשוב איך זה משרת אותך, ואיך לשבץ אותו לתוכנית, אבל בכל עבודה זה ככה. אין לזה שעות. אני עובדת מהבוקר עד הערב ולפעמים גם בלילה, זה הופך לחלק אינטגרלי ממך. גם כשלכאורה את לא מחפשת, את ביציאה, את בעצם מחפשת. זה משתלט עלייך".

פרופיל של שחקנים

ערן ב.י הוא המפיק הראשי של JCS והיה מעורב בליהוקים של "הדוגמניות", "נקמת המחוננים", "סוף הדרך" ו"דרוש מנהיג". "בגדול אתה בונה מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית, ומביא אנשים שייצגו אוכלוסיות שונות", הוא אומר. "ב'נקמת המחוננים' זה היה להמציא את זה מחדש, זה יותר להגיב לשטח. גם ב'הדוגמניות' בעונה השלישית רצינו שהעונה תשקף את עולם הדוגמנות, אז 60% היו רוסיות ו-40% מזרחיות, והיו אולי שתיים שלא היו שייכות לאף אחד מהמגזרים".

- איך יודעים מי הוא ליהוק טוב?

"השלב הראשון זה המראה. לי אישית יש גם רגישות לקול. הדבר השני זה גם איך הוא מתבטא, איזו דמות הוא מצייר. ב'דרוש מנהיג' היה לנו דיון לגבי מועמדת אחת שראינו כמה פעמים, והתחושה הייתה שהרזומה שלה לא היה מספיק מרשים. היא הייתה נורא סקסית, אבל ללא רקע מתאים. ואז חבר שלי אמר לי 'עזוב אותך, בכל ריאליטי חייבת להיות בחורה שכולם רוצים לשכב איתה'".

- איך משכנעים אנשים להשתתף בתוכנית ריאליטי?

"מהניסיון שלי, בריאליטי אין מקום לשכנועים, כי זה לא עובד אם זה לא מישהו שבא מכל הלב. היו לי גם הפתעות. אני מקפיד לא לראות ליהוקים בלייב אלא רק מצולם, כי בלייב זה אחיזת עיניים. יש כאלה שהם מרשימים בלייב אבל לא עוברים מסך. ב'נקמת המחוננים' הסתכלנו על ראובן ואמרנו 'הוא בפנים'. היה בלוק שלו משהו כל-כך שונה, שהוא נכנס מיד".

- אילו תכונות אופי אתם מחפשים?

"הבן אדם צריך להיות מרתק ברמה הטלוויזיונית, אבל צריך שיהיה לו סוג של אלמנט באופי, שמעורר אמפתיה אצל הצד השני. צריך שיהיו לך סטאר קוואליטי. יש הרבה דמיון בין אנשים שמשתתפים בריאליטי לבין שחקנים".

- היו פעמים שהצטערת שפספסת?

"אני יכול לומר שב'הדוגמניות' היה מקרה אחד שניפיתי בחורה בשלב הדי התחלתי, והיא לא נכנסה כי בתמהיל זה היה נראה מיותר, אבל זה לא היה נכון. היא הייתה הישראלית הקלאסית, ובדיעבד זו הייתה טעות".

- יש היענות מצד אנשים שאתם פונים אליהם?

"כן, לגמרי. לא משנה כמה אנשים שעבדו איתי ויגידו שיש בזה משהו חושפני, בסופו של דבר זו חוויה ממלכתית. למי שרוצה להשתתף בריאליטי יש פרופיל של שחקן, הוא רוצה שיראו אותו, שיחשפו אותו. דרור סבו, שביים את 'פרויקט Y', סיפר לי ששלב הליהוק היה הכי מרתק. הם בנו את זה כך שבעיני רוחם הם דימו שכל כוכבי ישראל נתקעים במקום מבודד - יהודה לוי, נינט, שרית חדד וכיוצא באלו - ועל-פי הטיפוסים האלה חיפשו את האנשים.

"בריאליטי ב'אקזיט' עשינו אודישנים מסיביים, והגיעו אלינו מסות של צעירים. הם נכנסו ארבעה-ארבעה וביקשתי מהם להציג את עצמם ולהגיד מה מיוחד בהם. אחת המתמודדות אמרה 'המיוחד שבי, שיש לי אינטואיציות חזקות עד כדי כך שאני יודעת את מי תבחר'. הוצאתי את כולם החוצה, חוץ ממנה, וביקשתי ממנה שתגיד לי במי אני אבחר, והיא אמרה לי 'אתה לא רוצה אף אחד חוץ ממני'. אמרתי לה 'סבבה, התקבלת', והיא גם זכתה. היא לקחה ריזיקה מעניינת, ויצרה סיפור בתוך החדר".

אין תמונה
נינט ויהודה כמודל
אנשים בלתי-נשכחים

"הגעתי לתפקיד דרך חברה שעבדה בתחום", מספרת נ' י'. "זה לא משהו שאתה יודע שיש לך או אין לך, זה לקחת סיכון".

- למה את מתאימה להיות סקאוטרית?

"חוסר בושה, יכולת להתחבר לאנשים".

- איפה את מחפשת אותם?

"בכל הארץ, תלוי באופי של התוכנית. מכוונים לפלח מסוים של אוכלוסייה - אם זו תוכנית שידוכים, אז לצעירים. זה משתנה בהתאם למה שמחפשים. אני מחפשת בהופעות, באירועים גדולים. באוכלוסייה שטווח הגילאים בה הוא בין 30 ל-40, עם רקע והשכלה נרחבים, אז סביר להניח שזה יהיה בהצגות, וגם מפה לאוזן, קשרים, וגם מהאינטרנט".

- איך משכנעים את מי שנראה מתאים?

"אני לא משכנעת, כי אני מאמינה שמי שצריך לשכנע אותו - לא באמת רוצה. לא רוצה - לא צריך, יש הרבה אחרים. היום כל שנייה יש ריאליטי, תוכניות הריאליטי זה משהו חם בכל העולם. כל אחד רוצה להיות סלבריטי. הדבר המסובך זה למצוא את הדבר שיתאים לך".

- איך את מזהה מי שמתאים לריאליטי?

"זה מישהו שצריך לעניין אותי, גם אם הוא מפתיע אותי. אם הוא מושך לי את העין, אפילו אם הוא חובש נניח כובע עם כתובת מסוימת ושונה, או שיש לו התנהגות מתלהמת. אם הוא יהיה בן אדם מן היישוב, אני אשכח אותו תוך שנייה".