אין תמונה
ניו יורק טיימס. השפל הגדול

ירידות חדות מאוד נרשמו בתפוצת העיתונים היומיים הגדולים בארה"ב ב-6 החודשים שהסתיימו ב-30 בספטמבר השנה, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, בד בבד עם המשך המגמה של מנוסת מפרסמים לאינטרנט. כך עולה מנתונים שפירסם המשרד לביקורת תפוצת עיתונים (ABC) בארה"ב.

הירידה הממוצעת במספר מנויי העיתונים בימי חול (ב'-ו') שנרשמה בששת החודשים שחלפו היא 10.6%. להשוואה: הירידה בתקופה שבין אוקטובר 2008 ל-מארס 2009 היתה 7.1%, ובין אפריל לספטמבר 2008 4.6%. הירידה במספר המנויים על מהדורות יום א' של העיתונים היתה מתונה מעט יותר: 7.5%.

העיתון היחידי במדרג 25 הגדולים שרשם עליה במחצית השנה שחלפה, אמנם עליה זעומה בשיעור 0.61%, היה וול סטריט ג'ורנל, שהעפיל לפסגת הרשימה של העיתונים הנפוצים ביותר, עם 2,024,269 מנויים. הוא תפס את מקומו של יו.אס.איי.טודיי, שירד למקום השני עם 1,900,116 מנויים, ירידה בשיעור 17.15%.

יו.אס.איי. טודיי הסביר את ההידרדרות במספר מנוייו בשפל בתנועת נוסעים, אנשי עסקים או תיירים, בארה"ב בעקבות המשבר הכלכלי. העיתון נמכר בעיקר בבתי-מלון ובנמלי-תעופה. עד לפני זמן לא רב נהגו בתי-מלון לרכוש את העיתון בכמויות סיטוניות ולחלק אותו חינם לאורחים, אך רשתות רבות הפסיקו זאת.

במקום השלישי נמצא ניו יורק טיימס, שבפעם הראשונה מזה כ-25 שנה גלש מתחת לרף מיליון המנויים ודורג במקום השלישי עם 927,851 קוראים, ירידה בשיעור 7.28%. בשבוע שעבר הודיע העיתון על קיצוץ כ-100 משרות עיתונאיות בתהליך של הענקת תמריצים לעובדים שיסכימו לצאת לפנסיה מוקדמת.

במקום הרביעי נמצא לוס אנג'לס טיימס עם 657,467 מנויים (ירידה בשיעור 11.05%) ובמקום החמישי וושינגטון פוסט, עם 582,844 מנויים (ירידה של 6.4%).

במלחמת הצהרונים הנצחית בניו-יורק המנצח בזמנים קשים אלה הוא זה שמפסיד פחות. על פי אמת מידה זו המנצח הוא הוא דיילי ניוז של איל הנדל"ן מורט זאקרמן, שהפסיד רק 13.98% ממנוייו ודורג במקום השישי עם 544,167 מנויים, בעוד שניו יורק פוסט, מקבוצת המדיה של רופרט מרדוק, ספג ירידה של 18.77% ודורג במקום השביעי עם 508,042 מנויים.

חותמים את העשיריה המובילה: שיקאגו טריביון במקום השמיני, עם 465,892 מנויים (ירידה של 9.72%); יוסטון כרוניקל (384,419 מנויים, ירידה של 14.24%) ופילדלפיה אינקוואיירר (361,480 מנויים, שיעור הירידה אינו זמין).

נתוני התפוצה של מהדורות יום א' מציירים תמונה ורודה יותר. בראש הרשימה צועד ניו יורק טיימס עם 1,400,302 מנויים, ירידה של 2.66% בלבד. חותמים את החמישיה המובילה: לוס אנג'לס טיימס, שרשם ירידה בשיעור 6.76%, וושינגטון פוסט (5.06%-), שיקאגו טריביון (7.13%-), וניו יורק דיילי ניוז (10.45%-).

הירידה בתפוצת העיתונים היומיים נמשכת כבר 20 שנה, אך בשנתים שחלפו מסתמנת תאוצה בשחיקה בגלל ההתרחבות בשירותי אינטרנט המהיר. מגמה זו יוצרת מעגל קסמים: כדי לחסוך, מפסיקים עיתונים מטרופוליטניים את ההפצה לאזורים מרוחקים, או מקצצים את מספר המדורות השבועיות, משבע לשש או אפילו לחמש. קיצוצים אלה דוחפים קוראים רבים יותר אל האינטרנט.

בכל זאת, בתפוצת כמה עיתונים בסדר גודל בינוני (עד 200 אלף מנויים) נרשמה עליה ובחלק מהם היא מיוחסת להצלחת המהדורות הדיגיטליות שלהם (העתק מדויק של מהדורה המודפסת) למשוך מנויים בתשלום.

זו הפעם הראשונה שהמשרד לביקורת תפוצה מביא בחשבון מנויי מהדורות דיגיטליות במניין המנויים בתשלום של העיתונים.