חמישיית הגמר האח הגדול 3 (צילום: רונן אקרמן,  יחסי ציבור )
חמישיית הגמר של "האח הגדול 3". יותר מודעים לעצמם | צילום: רונן אקרמן, יחסי ציבור
ספק אם היינו צריכים את המערכון החד של "ארץ נהדרת" על נבחני ריאליטי, כדי לקבוע סופית שאנשים יעשו כמעט הכל בשביל להשתחל למסך ולהעמיס תהילה רגעית. אז אולי הם לא ידרסו את אמא שלהם, אבל לאמץ אישיות חדשה? זה כבר נשמע הגיוני.

אם בתחילת תופעת הריאליטי התמימות והנאיביות עוד שטפו את המתמודדים, בעידן של מתמודדים צבעוניים כמו ג'קי ואירית רחמים בהחלט יכול להיות שהמציאות השתנתה.

"ברור שדברים השתנו", מאבחן סער שינפיין. "הביקוש להגיע לתוכניות האלו ולהפוך לסלב לרגע בהחלט השתלט על החברה שלנו. אנשים רוצים להתקבל ולבלוט אז הם מיד מקצינים את האישיות שלהם ומנסים ליצור עניין - ולפעמים זה מזויף. כמו בכל דבר שאתה רוצה להשיג בחיים, גם לנבחן ריאליטי חשוב מאוד לדעת לשווק את עצמו נכון עבור אלו שבוחנים אותו. יש שבלונות מסוימות שמחפשים ומי שמגיע להיבחן יודע פחות או יותר לאיזה שבלונה הוא מגיע".

"הסתבכות טבעית של התהליך"

האזהרות של שינפיין, בוגר העונה השנייה של "האח הגדול", מגיעות מתוך ניסיון עבר אבל כנראה שהן לא ימנעו מכל אותם אלפי נבחנים, שרוצים להיות היוסי בובליל או האלירז שדה הבאים, לבוא עם שטנצים מוכנים מראש.

"זה אולי נכון בהתחלה אבל לאורך שלב האודישנים הארוך אתה בוודאי לא יכול לרוץ על שטיקים שהם לא אתה רק בשביל לעשות רושם", מסביר מושיקו ישראל, אחד המלהקים בעונה האחרונה של "האח הגדול". "עד שהדיירים נכנסים לבית עוברים איתם תהליך נורא ארוך, ככה שמתקבלת אינדיקציה מי אמיתי ומי סתם משחק משחק. אחד כמו ג'קי לדוגמה הוא אותנטי לגמרי, ככה הוא מדבר בבית וזאת השפה שלו. גם אירית רחמים מ'הישרדות' זה אותו הדבר. האותנטיות פה היא מילת המפתח, אתה חייב להיות אותנטי כי אפשר לעבוד על כולם".

"מתמודדים שמגיעים לאודישן לא באמת משקפים תמונה של מי הם באמת", מחדד יואב דיוויס, שליהק בעונה  השנייה של "האח הגדול", "תמיד יש ניסיון אצלם לייצר תוכן שהם חושבים שיעניין את המלהקים. אבל אני לא חושב שמתמודדים באים לעשות הכל בשביל להתקבל, זה יותר הסתבכות טבעית של התהליך: יש עוד ועוד עונות אז אנשים יותר ויותר מודעים לעצמם ולמה שקורה בתוכנית. אבל בסופו של דבר הם יאלצו להתנהג כמו מי שהם, כי ללכת רחוק ובלי גבולות יכולים להביא אותך רק עד גבול מסוים".

"בעונה הראשונה של 'האח הגדול' לדיירים לא היה שמץ של מושג מה רואים ואיך הם מתקבלים בחוץ", מזכירה עורכת 'האח הגדול' מיטל בבילה, "היום הם כבר יודעים בדיוק מה רואים ומה עובד ומה פחות".

אז זה בטח פוגע באותנטיות של השחקנים, לא?
"העניין הוא שלאורך זמן אתה לא יכול לזייף התנהגות, ולא משנה כמה אתה בא מוכן. אתה חייב להיות מי שאתה. אבל ברור שהמודעות של המתמודדים מהעונה הראשונה לעונה הזאת היא שונה בהרבה. אני חושבת שזה לא מתבטא דווקא בניסיונות לייצר פרובוקציות אלא יותר ממקום של לחשבן יותר ולברור מילים כי הם יודעים איזה הד זה עלול לעשות בחוץ".

אחד מבכירי עורכי תוכנית הריאליטי שבחר להישאר בעילום שם: "לאן שאני לא הולך ברחוב, ברגע ששומעים שאני מתעסק בתחום הזה אז כל בן אדם שני מבקש שאני אסדר לו אודישן "לאח הגדול" ף "להישרדות" או ל "יפה והחנון". כולם רוצים את להיות שם , אנשים צופים בוכניות האלו ומרגישים את 15 דקות התהילה של אחרים על עצמם. זה נורא קורץ להם וזה לא יפסק בקרוב".
אנשים יעשו הכול בכדי להשתתף בתוכניות האלו?
"בסופו של דבר הישראלים הם עם מאוד שמרן, הם אולי יכולים להצהיר שהם יעשו הכול באודישנים אבל שזה מגיע למאני טיים אז לא הם לא באמת מספקים את הסחורה. אנשים בהחלט מבינים שבשביל להתקבל לתוכניות האלו הם חייבים להקצין את הדמויות שלהם וזה התפקיד שלנו למצוא את אלו שסתם משחקים משחק ואת אלו שהם באמת אמתיים".
תן לי דוגמאות למתמודדים שבאו מוכנים מהבית?
"אני חושב שליהיא היא דוגמה טובה. היא הבינה בשלב מסוים שמה שהיא עושה הולך לה בחוץ אז היא פשוט זרמה עם זה עד הסוף. גם ג'קי הלך עד הסוף עם הדמות שלו, אני לא אומר שהוא מזויף חלילה, אבל יש סיבה למה הוא דיבר עם סקולי ופתח כל נאום באומה יקרה, הוא ידע שזה עובד. גם ליטל סמדג'ה היא דוגמא למישהי שהבינה טוב את הדמות שלה והלכה עם זה עד הסוף. מדובר בתהליך בלתי נמנע, ככל שיש יותר עונות של ריאליטי אז המתמודדים מבינים מה רוצים מהם וחשוב להם להראות את הצדדים שהם רוצים שנראה. ברמת החשיפה והצהרת הכוונות הם מוכנים ללכת רחוק יותר".

אחד מבכירי עורכי תוכנית הריאליטי שבחר להישאר בעילום שם, מפרש: "לאן שאני לא הולך ברחוב, ברגע ששומעים שאני מתעסק בתחום הזה אז כל בן אדם שני מבקש שאני אסדר לו אודישן "לאח הגדול", "להישרדות" או ל "היפה והחנון". כולם רוצים את להיות שם , אנשים צופים בוכניות האלו ומרגישים את 15 דקות התהילה של אחרים על עצמם. זה נורא קורץ להם וזה לא יפסק בקרוב".

אנשים יעשו הכול בכדי להשתתף בתוכניות האלו?
"בסופו של דבר הישראלים הם עם מאוד שמרן, ובאודישנים הם אולי יכולים להצהיר שהם יעשו הכול אבל שזה מגיע ל'מאני טיים' הם מבינים שזה לא כזה פשוט להיפתח, להיות אמיתי ולכן אנו לעתים נתקלים בכאלה שהם 'אכזבת קאסט' שלא באמת הצליחו "לספק את הסחורה". לרוב אנו עולים על זה כבר באודישנים, אבל תמיד יש נפילות".

תן לי דוגמאות למתמודדים שבאו מוכנים מהבית?
"אני חושב שליהיא היא דוגמה טובה. היא הבינה בשלב מסוים שמה שהיא עושה הולך לה בחוץ אז היא פשוט זרמה עם זה עד הסוף. גם ג'קי הלך עד הסוף עם הדמות שלו, אני לא אומר שהוא מזויף חלילה, אבל יש סיבה למה הוא דיבר עם סקולי ופתח כל נאום באומה יקרה, הוא ידע שזה עובד. גם ליטל סמדג'ה היא דוגמא למישהי שהבינה טוב את הדמות שלה והלכה עם זה עד הסוף. מדובר בתהליך בלתי נמנע, ככל שיש יותר עונות של ריאליטי אז המתמודדים מבינים מה רוצים מהם וחשוב להם להראות את הצדדים שהם רוצים שנראה. ברמת החשיפה והצהרת הכוונות הם מוכנים ללכת רחוק יותר".

הישרדות 5 פרק 10 - אירית רחמים (צילום: גיא קרן)
אירית רחמים. אמיתית | צילום: גיא קרן

"אפשר להיות קצת אחר, אבל לא ביזארי"

אותנטיות היא אולי קוד חיוני בהפיכה לכוכבן מציאות מוצלח, אבל יותר מתמודדים מרגישים שהם חייבים להביא איתם משהו אקסטרה בשביל לבלוט מעל השאר. "זה נורא סובייקטיבי כל העניין הזה. או שיש לך את זה או שאין לך את זה", משתפת דנה רון, אחת מהדמויות היותר זכורות מבית 'האח הגדול'.

"אפשר להיות קצת אחר אבל לא ביזארי. חשוב שמתמודדים יביאו איתם משהו אחר ויציגו מבנה אישיות שיהיה מעניין לשמוע או לראות. אנשים חושבים שאם הם לא מספיק פרובוקטיביים אז זה לא ישרת את התוכנית כמו שצריך, אבל זה ממש לא נכון. אם אתה לא אמיתי אז יריחו את זה מקילומטרים. בגלל זה חשוב נורא להיצמד לעקרונות שלך ולמה שאתה מאמין בו".

את חושבת שהם מתנהגים בצורה שונה כי הם יודעים שזה מה שמוכר?
"גם בשביל לדעת לשחק אותה מול המצלמה אתה חייב שזה יהיה חלק ממבנה האישיות שלך. אני חושבת שאין לך שום דרך להצליח לשרוד בתוכניות האלו אם אתה לא עצמך. חשוב מאוד להציב גבולות ולא לעשות הכל רק בשביל ליצור עניין".

>> פפראצי: ג'קי מנחם בכותל המערבי