אין תמונה
הקשר הישראלי. דיסיק ואבי קורן
ישראלית שפה יפה. גלעד צוקרמן

האם אתגר קרת וש"י עגנון כותבים באותה שפה? האם הלשון המדוברת בישראל היא אמנם העברית של כתבי הקודש מקדמת דנא, או שמדובר בשפה אחרת, בעלת דנ"א שונה? האם ניתן להחיות לשון מתה קלינית שלא דיברו בה כשפת אם כ-1750 שנה, או שמא החיָאה תכלול תמיד הפריה הדדית עם שפות האם של המְחַיִים? תמיד אמרו לנו, "עברית שפה יפה", ודרשו מאתנו, "עברי, דבר עברית!" אבל באיזו שפה הישראלים מדברים בעצם? ישראלים נוטים לחשוב שהם דוברים את לשונו של ישעיהו הנביא (עם טעויות). הם מאמינים ששפתם היא עברית תנ"כית-משנאית שהוחייתה בסוף המאה ה-19 או בראשית המאה-20. כדי לשמור על ה"טוהר" שלה, הם נוטים לתקן "טעויות" ללא הרף: "אל תאמר 'עשר שקל', אמור 'עשרה שקלים'!", "אל תגידי 'יש לי את הספר', הגידי 'יש לי הספר'!". ואולם השאלה היא, מדוע הישראלים לכאורה "טועים" כל הזמן בשפתם שלהם? "ישראלית שפה יפה", הוא ספר מלא הומור ואהבה לשפה, מסע מרתק בעקבות הלשון הישראלית. בעודו מעמיד למבחן את ההנחות המוּכרות לנו, חושף הספר אמת אחרת, שבכוחה לשנות את האופן שבו אנחנו תופסים את השפה שלנו ואת התרבות הישראלית.

ישראלית שפה יפה, מאת פרופ' גלעד צוקרמן. הוצאת עם עובד. 256 עמ'.

אין תמונה
הקשר הישראלי. דיסיק ואבי קורן
פשר הלילה. מייקל קוקס

"אחרי שהרגתי את אדום השער הלכתי ל'קווינס' לאכול צדפות לארוחת הערב" – כך פותח אדוארד גלייבר את וידויו. פעם, מזמן, היה אדוארד נער נאה, זריז מחשבה, סקרן ורב תושייה, ופעם היה די באלה להועיד אותו לגדולות. הוא אכן נשלח לפנימיית איטון והצטיין שם בלימודיו, ונראה שעתידו מובטח. אך חברו הטוב פבוס דונט מעמיד אותו פתאום במרכזה של שערורייה. גם בהמשך חייו, והוא איש משכיל, ביבליופיל, מחלוצי הצילום, זימנה לגיבורנו יד הגורל פגישה עם אותו דונט, שנעשה בינתיים משורר מפורסם אבל גם נוכל שמנסה לנשל את אדוארד מכל נכסיו. נקמה ששורשיה עמוקים ונסתרים מעיני שניהם תוביל אותם על פני אנגליה כולה, מרחובות לונדון הצרים האפלים וממאורות האופיום שלה אל טרקליניה המפוארים ואל טירת איונווד המרהיבה. מייקל קוקס נולד בשנת 1948 באנגליה, ולמד באוניברסיטת קיימברידג'. בשנות השבעים של המאה הקודמת הקליט שני אלבומי מוסיקה בשמות בדויים, ואחר-כך כיהן כעורך בכיר בהוצאת הספרים של אוניברסיטת אוקספורד. קוקס פרסם כמה ספרי עיון שעניינם אנגליה הוויקטוריאנית וספרותה, וערך כמה קובצי סיפורים בלשיים. "פשר הלילה" הוא ספר הפרוזה הראשון פרי עטו.

פשר הלילה, מייקל קוקס. הוצאת עם עובד. 731 עמ'.

אין תמונה
מעט מהרבה מעשי חכמים – מבנים ספרותיים ותפיסת עולם. ענבר רווה

ז'אנר החז"לי המוכר והאהוב של מעשי חכמים – אותם סיפורים קצרים, מרובי דיאלוגים – מקבל במעט מהרבה נקודת מבט חדשנית ויוצאת דופן. בשונה מהעיסוק המקובל בתוכן הסיפורים, בוחנת ד"ר ענבר רווה דווקא את הצדדים הפואטיים שלהם, ומחלצת מהם תובנות הגותיות חשובות על עולמם של החכמים. בשורה של פרשנויות רגישות ורבות השראה מראה רווה כיצד המבנים הספרותיים האופייניים למעשי חכמים משקפים תפיסה מקוטעת של הקיום, הכופרת בתיאור טוטאלי של ההוויה. כך מראה רווה למשל כיצד המבנים הדיאלוגים האופייניים לסיפורים הם חלק בלתי נפרד מעולם של ריבוי פרספקטיבות, עולם המכיל גם סתירות. הנחת היסוד המהפכנית של הספר היא שטראומת חורבן הבית היא המוקד הרגשי וההגותי של תרבות השיח והלימוד של החכמים. בהתאם לכך, וכפי שמעידים הסיפורים הנדונים בספר, החכמים מפנים את מבטם מהמיתי ומבכרים על פניו את האנושי והיומיומי, על מצוקותיו החמורות והקלות, הנשגבות והמגוחכות. הספרות שעולה מתרבות פוסט-טראומתית כזו היא ספרות שיש בה חללים של ספק וסימני שאלה רבים, ספרות המעמידה שמים וארץ בו-זמנית זה מול זה ותוהה על נקודות החיבור אך גם על הרווח ביניהם.

"מסה קריטית" – סדרת ספרי מחקר בספרות עברית. מעט מהרבה מעשי חכמים, מאת ענבר רווה. הוצאת כנרת זמורה ביתן. 270 עמ'.

אין תמונה
ווינטר בלו- ילדת פיות. אשכר ארבליך בריפמן

ווינטר בלו היא ילדת־פיות החיה במקביל בשני עולמות: עולם בני־האדם וארץ קסם - עולם שונה וסודי המרחף בין העננים. בספר זה נתקלים ווינטר וחבריה בבנות־הים הזהובות הנמצאות בסכנה ועוברים אינספור הרפתקאות. הם מגלים עולם מים חדש, יוצאים לחפש אחר המפלצת האגדית מלוך נס ומשכנעים שלושה דרקונים לסייע להם במסעם. בין הרפתקה להרפתקה לומדת ווינטר להכיר מעט טוב יותר את שני הוריה, שכל אחד מהם טרוד בהתמודדות אחרת, בוחנת מחדש את יחסיה עם בן זוגה טימוטי ומתקרבת לידידה הטוב אדוארד. בסופו של דבר היא נאלצת לקבל החלטה חשובה שתשפיע על המשך חייה. זהו הספר השישי בסדרת הנוער המצליחה ווינטר בלו-ילדת־פיות. ספרים קודמים בסדרה: אבני הכוח; טווי החלומות; ענקי־האבן; סופת־הקסם ואי הדרקונים.

ווינטר בלו – ילדת פיות. מאת אשכר ארבליך בריפמן. הוצאת ידיעות ספרים. 334 עמ'.

מלחמת 90 הדקות. איתי מאירסון

ועידת הפסגה בקהיר הסתיימה בהודעה דרמטית: ראש ממשלת ישראל ויו"ר הרשות הפלסטינית חתמו על הסכם לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני באמצעות משחק כדורגל מכריע בין שתי הנבחרות הלאומית. על-פי ההסכם הסנסציוני, הצד המנצח יזכה בריבונות מלאה על כל ארץ ישראל, ואילו הצד המפסיד ייאלץ להתפנות לטריטוריה חלופית. המערכה הגורלית העומדת בפתח מעמידה את הציונות בפני המבחן הגדול ביותר שידעה ומכניסה את החברה הישראלית לסחרור שמשנה אותה כליל, ואולי בעצם לא משנה בה דבר. המספר, כתב מדיני ב"ידיעות אחרונות", מגולל את השתלשלות האירועים המפתיעה ומציג בפני הקורא מציאות פרועה ודמיונית רק במעט מזו המוכרת לכולנו. מלחמת 90 הדקות כתוב כספר עיון לכל דבר, פרט לאחד: גיבורי הפרשה ועלילתה, המקורות הביבליוגרפים, העדויות ההיסטוריות והסיפורים האישיים המוצגים בו - כולם אינם אלא פרי דמיונו של המחבר. במשל שנון ומבריק הנע בין אבסורד לאוטופיה, מציע איתי מאירסון נקודת מבט בלתי-צפויה - בחלקה משעשעת, בחלקה מטרידה ובכל מקרה מעוררת מחשבה - על החומרים המרכיבים את חיינו בישראל במאה ה-21.

מלחמת 90 הדקות, איתי מאירסון. הוצאת ידיעות ספרים. 205 עמ'.