אין תמונה
"אני לא משתמש בכלל בסמים, כי אני נמצא ב'היי' רק מהמוזיקה". מרקוס שולץ
האור והקסם - תל אביב של פעם - 101 סיפורים. רוביק רוזנטל

האור והקסם הוא סיפור ילדותה ונעוריה של תל אביב, העיר העברית הראשונה, החוגגת את יום הולדתה המאה. רוביק רוזנטל אסף מאות אגדות מקומיות, קטעי זיכרונות, תעודות ואירועים מרכזיים, נדד איתם לממלכת הבדיון והפך אותם לסיפורים לדורות הבאים: מאה ואחד סיפורים מרגשים, מצחיקים, עצובים וטורדי מנוחה. על השוטר לוריא שהקפיד שוב ושוב לעצור את האנשים הלא נכונים; על כף הטייחים שבלעדיה לא ניתן היה להקים בנק בישראל; על החלוץ אהרל'ה שנעלם בין גלי הים שלושה ימים אחרי שעלה ארצה; על שנת הגירוש ועל שנות הפריחה; על ימי הפרעות ועל האופרה הראשונה בקולנוע "עדן". הסיפורים חוזרים אל העיר הקטנה ואל הדמויות שהיו לאגדות בחייהן: אחד העם, שאול טשרניחובסקי, אלכסנדר פן וציונה תג'ר; מה עשו ארתור רופין וחיים ויצמן על דיונה שוממת מצפון ליפו? מה חשב הרב קוק על חבורת הרוקדים ברחובות העיר לקראת כניסת השבת? מה אמר מארק שאגאל למאיר דיזנגוף ביום הולדתו השבעים? לאן נדד חיים חיסין על חמורו בימי הגירוש הגדול? מה ביקש קדיש יהודה סילמן מחיים נחמן ביאליק? מה גילה הנסיך הקטן בביקורו בעיר ללא הפסקה? והאם כל אלה היו או לא היו?

האור והקסם. תל אביב של פעם. הוצאת ידיעות אחרונות. 238 עמ'.

אין תמונה
"אני לא משתמש בכלל בסמים, כי אני נמצא ב'היי' רק מהמוזיקה". מרקוס שולץ
סלטה לאחור. תמר ורטה-זהבי

אבתיסאם הפלסטינית ונטע הישראלית הן כוכבות "קרקס השלום" הירושלמי, קרקס בו נערים ונערות בני שני העמים מלהטטים זה עם זה וגורפים תשואות בארץ ובעולם. לקראת נסיעת הקרקס לאיטליה מבקרת נטע בביתה של אבתיסאם בכפר הערבי בית-צפפא ושם היא מגלה את אחיה הגדול, שאפיק. סיפור אהבה נוגע ללב נרקם בין השניים כאשר הם נפגשים בסתר על יד חומות העיר העתיקה בירושלים, מטיילים בחשאי בסמטאות השוק העתיק ומחפשים להם מקום משלהם, מחפשים ולא מוצאים. במהלך פגישותיהם מגלה שאפיק שדווקא עם נטע הישראלית הוא מרגיש פחות בודד ואפילו מאושר ואילו נטע מגלה שקל יותר לג'נגל בשישה כדורים מאשר להיות חברתו של בחור פלסטיני. ככל שאהבתם פורחת המציאות המסוכסכת באזור מתעקשת להפריד ביניהם ולבסוף מצליחה אבל נטע אינה מוותרת. היא כופה על שאפיק עוד פגישה אחת אחרונה בחורשת אורנים ירושלמית בשעת לילה כואבים שניהם את פרידתם זה מזה - המציאות ניצחה גם אותם. בסיום הספר חש הקורא שליווה והזדהה עם אהבתם המפותלת של שאפיק ונטע תחושת החמצה ואולי אף מתגנבת ללבו המחשבה שכדאי היה לשנות מציאות מתסכלת זו. המחברת היא ד"ר תמר ורטה-זהבי, דוקטור לחינוך, חיה עם משפחתה בירושלים ומנהלת אורח חיים דתי. את עבודת הדוקטורט שלה כתבה בנושא התפתחות דימויים פוליטיים אצל ילדים, וכל ספריה עוסקים בכאן והעכשיו של המציאות הישראלית ובניסיון להחיות את הדו-קיום.

סלטה לאחור. תמר ורטה- זהבי. עם עובד. 209 עמ'.

אין תמונה
"אני לא משתמש בכלל בסמים, כי אני נמצא ב'היי' רק מהמוזיקה". מרקוס שולץ
צייד בודד הוא הלב. קארסון מק'קאלרס

שני חירשים-אילמים, בעל מסעדה אוסף עיתונים, נערה השקועה בחלומות התבגרות, שיכור מוזר הקורא לשינוי סדרי החברה ורופא שחור המתייסר בייסורי גזעו - כל אלה, אנשי עיר קטנה בדרום ארצות-הברית, חותרים להתקרב זה אל זה מתוך תקווה שכך יוכלו אולי למצוא נפש קרובה ולהיחלץ משיממון חייהם, וההצלחה אינה מאירה להם פנים. הרומן הראשון של המספרת האמריקנית קארסון מק'קאלרס, שכתיבתה מצטיינת בהמחשת האווירה האופפת את גיבוריה ובגישתה המקורית אל הנושא של בדידות האדם. זהו תרגום חדש של הרומן שראה אור לראשונה ב"ספריה לעם" בשנת 1961.

צייד בודד הוא הלב. קארסון מקקלארס. הוצאת עם עובד. 396 עמ'.

אין תמונה
"אני לא משתמש בכלל בסמים, כי אני נמצא ב'היי' רק מהמוזיקה". מרקוס שולץ
ספרים חיצוניים. סדרת עם הספר

במפגש עם יצירה ספרותית ותרבותית גדולה מתעוררת פעמים רבות השאלה: מה לא זכה להיכנס ליצירה, את מה השמיט המחבר או העורך? מה נדחק הצדה כי לא התאים למסר הכללי? הספרים החיצוניים הם ספרים שחוברו במאות הראשונות לפני הספירה ובמאות הראשונות לאחר הספירה, אולם עורכי התנ"ך החליטו שלא לכלול אותם בקובץ המקודש. חלק מן החיבורים לא נכנסו לתנ"ך כיוון שהם כללו תפיסות בלתי-מקובלות על אחרית הימים, חלק אחר מן החיבורים הכיל עמדות קיצוניות בשאלת הטוב והרע ובנושא העדר הבחירה החופשית, ועוד כהנה וכהנה סיבות אמוניות. ובדיוק מן הסיבות האלה הם מעניינים כל כך, מפני שהם מעניקים לנו הצצה נדירה אל תוך העולם הרעיוני שפעל במקביל לזרם המרכזי של היהדות בימי בית שני והחזיק במגוון עמדות מעניינות ואף רדיקליות בחלקן.

הספרים החיצוניים. סדרת עם הספר. הוצאת ידיעות אחרונות. 229 עמ'.