אין תמונה
מתוך הסרט "נאום המלך". יקבל את האוסקר כי פשוט מגיע לו

האקדמיה האמריקאית לקולנוע מעניקה בכל שנה את פסלוני האוסקר הנחשקים לפי חישובים דיפלומטיים קפדניים ביותר. מדובר במוסד הכי פוליטיקלי קורקט שיש, ולכן ברוב הקטגוריות התוצאות די חזויות מראש. גם השנה צפוי לנו טקס ארוך למדי.  אבל בכל זאת, יהיו כמה רגעים מצחיקים, לפחות נאום אחד ממש ירגש, ובעיקר יאפוף אותנו הרבה אבק כוכבים.

כמו בשנה שעברה, גם השנה בקטגוריית "הסרט הטוב ביותר" ניצבים עשרה סרטים, לאחר שמאז שנת 1943 האקדמיה לא העמידה בקטגוריה זו יותר מחמישה סרטים. זה אמנם יוצר אווירה יותר מותחת ובהחלט מבלבל את המהמרים, אבל עם כל הכבוד לסרט, גם ככה מה שהכי מעניין השנה זה אם נטלי פורטמן שלנו הולכת לזכות. ובכן, הנה לפניכם תחזית של זכיות די ברורות מראש.

הסרט הטוב ביותר - "נאום המלך"

הכל התחיל לפני חודש כש"הרשת החברתית" פתח את המירוץ לאוסקר ביתרון אחרי שזכה בטקס פרסי "גלובוס הזהב". מהר מאוד המצב התהפך, כאשר "נאום המלך" גרף כמעט את כל הפרסים של הגילדות השונות (ביניהן: גילדת השחקנים וגילדת הבמאים) וגם את פרס ה-BAFTA הנכסף של האקדמיה הבריטית לקולנוע. 

אז כן, בטקס אמריקאי כמו האוסקר, הקרב הופך צמוד ביותר, כשעל כף המאזנים ניצב סרט הפייסבוק האמריקאי והמסחרי, הלוא הוא "הרשת החברתית", מול יצירת המופת הבריטית, "נאום המלך". תקראו לנו תמימים, אבל אנחנו בכל זאת מאמינים, שהיהלום הקולנועי המושחז, העוצמתי והמזכך של הבריטים ינצח ו"נאום המלך" יקח את הפיסלון הנחשק.

אין תמונה
פורטמן. ברבור כשמש

הבמאי הטוב ביותר - דיוויד פינצ'ר

היריב היחיד של דיוויד פינצ'ר, במאי "הרשת החברתית", הוא במאי "נאום המלך", טום הופר. העניין הוא שפינצ'ר היה אמור לזכות באוסקר כבר לפני 13 שנה על "מועדון קרב". זה תמיד שיקול רציני כשהאקדמיה ניצבת מול במאי, שהיה מועמד רבות בעבר ובכל פעם הפסיד. כשהיה מועמד לפני שנתיים על "סיפורו המופלא של באנג'מין באטון" ניבאו לו זכייה בטוחה, בטענה שזהו סרטו האמריקאי ביותר - הכי "סרט אוסקר" ביי דה בוק. 

אחרי שהפסיד, פינצ'ר חזר והפגיז בסרט עוד יותר אמריקאי, ועוד יותר מדיף ניחוחות אוסקר. חן חן למתחנחן, אבל יש שטוענים שמרוב בושם זה כבר מסריח. כך או כך, פינצ'ר כנראה יזכה כי פשוט מגיע לו מזמן על הבמאי המחונן שהוא, ולאו דווקא על יצירתו הספציפית. 

השחקנית הראשית הטובה ביותר - נטלי פורטמן

שלא יהיה ספק בכלל. נטלי פורטמן לוקחת ובגדול, ולא רק בגלל שהיא כבר זכתה בכל הפרסים האפשריים השנה על תפקידה עוצר הנשימה ב"ברבור שחור". נכון, גם אנט בנינג יוצאת מן הכלל בתור לסבית קשוחה ב"הילדים בסדר", וניקול קידמן מרגשת עד דמעות ב"מחילת הארנב". גם ג'ניפר לורנס ומישל וויליאמס בהחלט נתנו הופעות משובחות. אבל נו באמת, פורטמן לא רואה את כולן ממטר. בזמן שהן מבצעות תפקידים מצוינים, היא מבצעת את תפקיד חייה. כזה שמגיע פעם בקריירה (אם בכלל).

מעבר לביצוע המושלם, כל הקרנבל שמסביב לתפקיד שכלל אימוני מחול אינטנסיבים בשילוב עם דיאטה רצחנית, וכמובן הקרבת השפיות הנפשית עבור גילום דמות פסיכוטית שכזאת - חברי האקדמיה חייבים לתת לה את החותם הרשמי הזה. תכל'ס, הגיע לה אוסקר כבר בגיל 13 על תפקידה הבלתי נשכח ב"ליאון".  

השחקן הראשי הטוב ביותר - קולין פירת' 

טוב, גם בקטגורייה זו אין ספק בכלל מי הולך לחבוק את הפסלון. הופעתו של פירת' בתור המלך הגמגמן (ג'ורג' החמישי), היא לא רק הטובה ביותר השנה - היא בין המצוינות ביותר של השנים האחרונות. פירת' מפגיז עם דמות כובשת, משעשעת, מרגשת ובעיקר בלתי נשכחת. הוא רומס את שאר המתמודדים בלי למצמץ.

למעשה, ג'יימס פרנקו הוא היריב היחידי שלו על תפקידו הביוגרפי המצמרר ב-"127 שעות". אבל מאחר ופרנקו מנחה את הטקס, הסיכויים שלו להביס את פירת' הם קלושים. גם לג'ף ברידג'ס אין סיכוי ממשי, מאחר ושנה שעברה פירת' כבר הפסיד לו את האוסקר. מה שמשאיר אותנו רק עם השאלה האם פירת' יגמגם במהלך הנאום?    

אין תמונה
פירת'. יעבור את הנאום כמו מלך

שחקנית המשנה הטובה ביותר - מליסה ליאו

מעט מדי פעמים, מכוונת האקדמיה את הזרקור על שחקני האופי האמיתיים של הוליווד. מליסה ליאו היא אחת מהן. לא תראו אותה בתמונות פפראצי חושפניות ולא במדורי הרכילות עם איזה רומן חדש שמלבלב בינה לבין זאק אפרון. מה שכן תוכלו לראות זה את הופעתה המופתית בתור אליס וורד, אמם המניפולטיבית של כריסטיאן בייל ומארק וולברג ב"פייטר". ליאו נמצאת בביזנס כבר שנים ומי שעוקב אחר הקריירה שלה יודע שמדובר באישה שהיא עילוי על המסך. היא הייתה בלתי נשכחת בתפקיד קיי האוורד, הבלשית הקשוחה מסדרת המופת "רצח מאדום לשחור" ומוכרת גם מתפקידה הנוכחי ב"טרמה" המעולה.
 
לפני כשנתיים, אחרי שנים של עבודה נטולת התייחסות, היא זכתה למועמדות לאוסקר על "נהר קפוא", אחד מסרטי האינדי הכי טובים שלא ראיתם, והשנה, בטור-דה פורס שקשה להסביר היא מאפילה בקלות על הקאסט המדהים של "פייטר" בתפקיד של אמא ווייט-טראשית, אלימה, בוטה ותככנית שבוחשת ללא הרף בחיים של בניה. עם כל הכבוד להופעה המרשימה של איימי אדאמס באותו הסרט, לליאו אין מתחרות בקטגוריה הזו.

מליסה ליאו משתייכת לזן נכחד של שחקניות. שחקניות אופי אמיתיות, שכבר קשה למצוא היום. ליאו, שתחגוג השנה 51, היא לא קוגרית וגם בכלל לא נוצצת. לא תראו אותה בתמונות פפראצי צהובות וגם לא תקראו עליה במדורי הרכילות. לפני כשנתיים, אחרי יותר מעשרים שנה בביזנס, היא זכתה למועמדות ראשונה לאוסקר על תפקיד ראשי מהפנט ב"נהר קפוא".

ב"פייטר" היא אמנם שחקנית משנה, אבל היא גונבת את ההצגה לכולם בתפקיד האמא ה"ווייט-טראשית" המניפולטיבית, הבוטה והאלימה, שבוחשת עד זוב דם בחיי בניה. ליאו היא דוגמה מנצחת לשחקנית עם תפקיד קטן (יחסית), שעושה את הסרט. אמנם הלנה בונהם קרטר הבריקה כמו תמיד בתפקידה ב"נאום המלך", אבל אין לה סיכוי מול ליאו בקטגוריה הזו. עלינו. 

שחקן המשנה הטוב ביותר - כריסטיאן בייל

כמו מליסה ליאו, המגלמת את אמו ב"פייטר", בייל הוא הזוכה החד משמעי בקטגוריה זו. גם הוא כמוה כבר זכה בפרס "גלובוס הזהב", וגם הוא מחכה להכרה מהאקדמיה כבר זמן רב. האמת, ממש לא ברור איך הוא לא קיבל כבר אוסקר עד היום. אז אמנם הוא מחלטר כבאטמן, אבל בייל הוא שחקן טוטאלי מהסוג הנדיר (והמפחיד, יש לציין).

ב"פייטר" הוא מגלם את האח הנרקומן והפסיכי של מארק וולברג (שהאקדמיה אפילו לא זיכתה במועמדות). גם כאן אנחנו זוכים לקבל את בייל אחרי טרנספורמציה גופנית מחרידה, בסגנון זו שעבר לתפקידו בסרט המצמרר "המכונאי". גם הוא וגם מליסה ליאו הופכים את "פייטר" מעוד דרמת איגרוף אמריקאית שבלונית ליצירה אותנטית, חזקה ומרגשת ביותר. המתחרה היחיד שלו הוא ג'פרי ראש על תפקידו הססגוני ב"נאום המלך", אבל זאת הולכת להיות השנה של בייל.

אין תמונה
וולברג ובייל מתוך "פייטר". שחקני המשנה עשו את הסרט למה שהוא

סרט האנימציה הטוב ביותר - "צעצוע של סיפור 3"

בדיוק כמו "למעלה" של שנה שעברה, הזכייה של "צעצוע של סיפור 3" היא הצפוייה ביותר בטקס, מאחר והוא סרט האנימציה היחיד שגם מועמד כאחד מעשרת הסרטים בקטגוריית "הסרט הטוב ביותר". לא רק שמגיע לו לזכות כסרט האנימציה הטוב ביותר, כי לידו כל שאר הסרטים מתגמדים ונראים כמו סרטים מצויירים שטותיים לילדים (שלא נאמר, חובבניים), מגיע לו לזכות בתור הסרט הטוב ביותר של השנה. 

השחקנית הוותיקה, בט מידלר, צייצה בטוויטר שלה, שהיא לא מבינה איך מר וגברת 'פוטטו הד' לא מועמדים לאוסקר, לטענתה "הם סחבו את הסרט". האמת, עם יד על הלב, מאיזה סרט הכי נהניתם השנה? גם צחקתם ללא הפסקה וגם מחיתם דמעה לא פעם במהלכו, ועוד בתלת מימד מרהיב שכזה.

התסריט המקורי הטוב ביותר - "נאום המלך"

כאן מדובר בקרב צמוד דווקא בין התסריט השנון של "נאום המלך" לבין הטקסט היצירתי והחדשני של "התחלה". התסריט הגאוני של כריסטופר נולאן ל"התחלה" הוא ההגדרה המובהקת לתסריט מקורי. העניין הוא, שנולאן לא קיבל מועמדות לפרס הבמאי על "התחלה", ולכן קשה להאמין שהאקדמיה תפרגן לו בזכייה בפרס התסריט. האקדמיה תמיד העדיפה דרמה מאופקת, ועוד כזאת שמבוססת על אירועים היסטוריים, על פני תסריט שנוגע במדע בדיוני. אנחנו מהמרים על "נאום המלך", ועדיין מקווים שנפסיד רק בשביל שנולאן יקבל את ההכרה, שכל כך מגיעה לו על היצירה המבריקה והלא שגרתית שכתב.

התסריט המעובד הטוב ביותר - "הרשת החברתית"

בינינו, הכי מגיע ל"צעצוע של סיפור 3" לזכות על התסריט המושלם שלו, אבל לא היינו שמים על זה כסף. נכון, גם האחים כהן הפתיעו באדפטציה הקולנועית שלהם לרומן "אומץ אמיתי", אבל הקטגוריה הזו שמורה לאהרון סורקין, אשר הפך את הספר "מיליארדרים בטעות" לסרט "הרשת החברתית". התסריט שלו מצטיין בדיאלוגים מהירים וקולחים ובמבנה טראגי עם טוויסט מודרני. ללא ספק ההפרדה בינו ובין "נאום המלך" בקטגוריה זו תשחק לטובתו. הקונספט החדשני של לתסרט אירוע היסטורי זמן כה קצר לאחר שהוא קרה, היה מהלך נבון מאוד מצד אדון סורקין. עשינו לייק.     

אין תמונה
"צעצוע של סיפור 3". אחד הסרטים אם לא 'ה'

>> לרשימת המועמדים המלאה לטקס פרסי האוסקר 2011