אין תמונה
"עג'מי". הכי הומניטרי

יש פרסים גם אחרי טקס האוסקר: הסרט עג'מי זכה השבוע זכה בפרס זכויות האדם בפסטיבל הסרטים הבינלאומי באיסטנבול. הפרס, הנחשב ליוקרתי, מוענק מדי שנה לסרטים עם תרומה ממשית לזכויות אדם, במסגרת ששמה FACE מטעם מועצת אירופה.

מריה ראוטנן, סגנית נשיא מועצת אירופה, העניקה את הפרס לסכנדר קובטי וירון שני, יוצרי הסרט. הפרס כולל פסלון מברונזה ופרס כספי בשווי של עשרת אלפים יורו. חבר השופטים שבתחרות כלל את הבמאי הצ'יליאני מרקו בחיס, רוברטו אולה מנהל חברת יורימז', הבמאי הטורקי היודע סירי סוריה (שהיה עצור בכלא הטורקי במשך שנים רבות). בהחלטת השופטים נכתב: "סרטם המקורי מביא את סיפורה של חברה עם נרטיבים שונים ומגוונים, שבה חיות זו לצד זו דתות שונות, אמונות, מסורות ואינטרסים מנוגדים.

שני הבמאים מצאו בדרך ברוכת כשרון את השפה הסינימטוגרפית להביא את הסיפור העוצמתי שלהם". כתריאל שחורי, מנכ"ל קרן הקולנוע הישראלי, שעמד בראש המשלחת הישראלית לפסטיבל, אמר כי "הסרטים הישראליים שהוצגו במסגרת הפסטיבל- "עג'מי", "לבנון", "עיניים פקוחות", "פובידיליה", "חמש שעות מפריס", והסרט הדוקומנטרי "השמצה", התקבלו בצורה יוצאת דופן על ידי הקהל הטורקי אשר הגיע ומלא עד אפס מקום את בתי הקולנוע באיסטנבול בהם הוקרנו הסרטים הישראליים.

תגובת הקהל בהקרנת הסרט לבנון הייתה חמה במיוחד. במאי הסרט, שמואל מעוז, ענה במשך שעה ארוכה לשאלות הקהל התורכי ש"סירב" לעזוב את האולם. מארגני הפסטיבל לא הצניעו את הנוכחות הישראלית ואף הבליטו אותה".

במשלחת הישראלית השתתפו הבמאים שמואל מעוז – "לבנון", ירון שני - "עג'מי", יואב ודורון פז – "פובידיליה" וכן התסריטאים והמפיקים גל זייד, רונית וויס ברקוביץ', סוהא עראף, מוטי אבירם ויורם מנדל.

מקרן הקולנוע הישראלי נמסר כי "אחד הפרויקטים שבהם היה שיתוף פעולה מלא בין הקולנוע הישראלי ובין הקולנוע הטורקי היה סדנת עורכי התסריט המשותפת ליוצרים של שתי המדינות וכמו כן סדנאות בנושא פיתוח פרויקטים, וניהול קרנות קולנוע בהנחיית כתריאל שחורי בהם נכחו והשתתפו עשרות אנשי קולנוע מטורקיה ומהאזור".

>>אולפני MGM ההוליוודים עומדים בפני סכנת סגירה