נגמרו החגיגות - הגיע הזמן לעבודה (תמונת AVI: mako)
דפנה ליאל על יום העבודה הראשון של ניר ברקת | תמונת AVI: mako

עיריית ירושלים והסינמטק המקומי מגבשים תוכנית להפיכת עיר הבירה להוליווד מקומית; צוות היגוי מטעם העירייה, קרן הקולנוע הירושלמית והסינמטק, פועל בחודשים האחרונים כדי להפוך את ירושלים לעיר הקולנוע של ישראל. ניר ברקת, ראש העירייה, סייר באחרונה באולפנים הוליוודיים כדי לרדת לעומק הנושא.

בעוד פחות משנה תציע העירייה סל הטבות לצוותי הפקה זרים שיצלמו בעיר. יגאל מולד חיו, המשנה למנכ"ל הסינמטק, ואחד העומדים מאחורי הפרויקט, מאמין שבתוך חמש שנים מרגע שהתוכנית תצא לפועל, ייערכו בירושלים כ-1000 ימי צילום בשנה, שיכניסו לקופת העירייה ולעסקים שונים בעיר יותר מ-30 מיליון דולר.

חיו: "על-פי החישובים שערכנו, מדובר בכ-30 אלף דולר שהעיר מרוויחה מיום צילום. אנחנו מתכננים שבשנה הראשונה ליישום התוכנית, יתקיימו בירושלים מאה ימי צילום, כאשר כל שנה המספר יוכפל. תכפיל במאה, זה יוצא 4 מיליון דולר בשנה.

מה כוללת התוכנית?

"נספק תמריצים לסרטים זרים שיצלמו פה, הכוללים הקלות מיסוי. נעמיד לרשות הצוותים מערך תמיכה משוכלל - החל מהקלות בביורוקרטיה עירונית ביום צילום, בכל הקשור לסגירת רחובות ואתרים ונושאי שיטור, לינה, הסעות והסעדה, וכלה בתמיכה של אנשי צוות מקצועיים וקולנוענים מקומיים שילוו כל הפקה.

התרומה של פרויקט כזה לעיר היא עצומה. גם לקופת העירייה, גם לבעלי העסקים ולנותני השירותים, וגם לשכונות השונות, שיהפכו ללוקיישנים לצילומים. וגם להפחתת ההגירה השלילית".

איפה החלק שלכם, כסינמטק, בפרויקט?

"מעבר להשתתפות בצוות ההיגוי של התוכנית, הסינמטק יהווה עוגן מרכזי במתן שירותים מקצועיים לאנשי קולנוע: ביניהם ארכיון הסרטים הישראליים, ששטחו גדל פי שלושה השנה, עם מערכות הבקרה מהטובות בעולם לאחסון סרטים. השנה ייפתח בסינמטק המדייטק - מרכז מחקר לקולנוע, בעיקר ישראלי, שמאפשר לאנשי מקצוע עמדות מחשב שבהן מידע ונגישות לפילמוגרפיה של כל במאי ולכל ז'אנר, שהשקענו בו 750 אלף דולר.

"אנחנו פועלים עכשיו להפוך את אחד המבנים הסמוכים לסינמטק לבית יוצר מרכזי שבו ירוכזו המנהלות, חדרי עריכה ופוסט-פרודקשן, ומרכזי סיוע להפקות של כל הסרטים. אנחנו מאמינים שבתוך פחות משנה אפשר לצאת לדרך. אנחנו מעוניינים בעיקר לשמש בית גידול לבמאים צעירים מכל העולם, שיצלמו פה את סרטי הביכורים שלהם ושיקיימו את הקרנות הבכורה שלהם כאן בפסטיבל. אחד התכנונים בשנים הבאות בפסטיבל ירושלים הוא לקיים תחרות בינלאומית של סרט הביכורים הטוב ביותר. וכמובן שיש לנו את אולמות ההקרנה.

"החזון הזה משותף לראש העיר ניר ברקת, לסינמטק ולקרן הקולנוע הירושלמית. ראש העיר מעוניין שירושלים תהפוך לעיר הקולנוע של ישראל, ושהתעשייה תתרכז בעיר הבירה ולא רק בת"א. וירושלים בהחלט ראויה לכך".