אין תמונה
"מת לחיות". מרי כריסמס, מאדר פאקרס

אנחנו לא חוגגים את כריסמס, חג המולד, הולדת ישו. אנחנו יהודים, ולכן אמורים לבוז לחג שהביא לקום המתחרה הגדול ביותר שלנו. עם זאת, חג המולד הוא אחד החגים הקסומים ביותר, מלא אורות מנצנצים, שלג ועוגיות ואיזה סבא טוב לב אחד שמחלק מתנות לכולם. לא עדיף על מלחמת היוונים במכבים?

אז אם אתם בכל זאת חמים על קריסמס, אבל נאלצים לחגוג עם סופגניות בלבד וכמה אורות מנצנצים באדיבות השָמַש, תוכלו לנכס לעצמכם פיסה מהחג הממוסחר ביותר בעולם בהינף DVD. הנה רשימה של 15 סרטי חג מולד, מהקלאסיים והמשובחים ביותר שנעשו. כל מה שנשאר לכם להחליט הוא אם אתם אוהבים את קריסמס שלכם מושלג, מרגש או מדמם.

כריסמס קלאסי


"קריסמס קרול" - (A Christmas Carol (1938
סיפורו המפורסם של דיקנס על אבנעזר סקרוג' הקמצן ששלוש רוחות רפאים מלמדות אותו על רוחב לב ואהבה עובד כבר למאות גרסאות שונות. סקרוג', שמקריב את משפחתו ואת חבריו כדי להיות עשיר, זוכה בזקנתו לביקורים מרוח העבר, רוח ההווה ורוח העתיד. אם אחרי הסרט הזה לא תהיו משפחתיים, נדיבים ואוהבים - לא הבנתם מהי רוח החג.

כרזת הסרט "אלה חיים נפלאים"
"אלה חיים נפלאים". אכן, חגים נפלאים

"אלו חיים נפלאים" - (It's A Wonderful Life (1946
סרט הכריסמס האולטימטיבי בבימויו של פרנק קפרה ובכיכובו של ג'ימי סטיוארט, שמגלם איש משפחה בתקופה קשה שמביע משאלה מאוד מתחשבת – הלוואי ולעולם לא הייתי נולד. מלאך מתחשב לא פחות מעניק לו את משאלתו לזמן קצר, ואז הוא מגלה איך היו נראים חיי אהוביו אם לא היה חלק מהם. לכאורה מדובר במעשייה על דיכאון וחשיבה אובדנית, כך שלא הייתם מניחים אוטומטית שמדובר בסרט כריסמס, אך הוא בעצם סיפור על תקווה ועל איך כל אחד מאיתנו, קטן ככל שיהיה, הוא חשוב ומשנה את חיי הסובבים אותו. נעים.

"נס ברחוב 34" - (Miracle on the 34th Street (1947
האם סנטה קלאוס באמת קיים? בוודאות, והסרט הזה מוכיח את זה חד משמעית ובאופן מדעי. איש לא מאמין לסבא החביב שטוען שהוא סנטה, למעט ילדה קטנה ועורך דין, שעוזרים למזוקן להוכיח שהוא לא מטורף, אלא באמת-באמת סנטה האמיתי. אם לא האמנתם בסנטה עד עכשיו – הסרט הזה יחזיר אתכם בתשובה. קצת אפל יחסית לסרט קריסמס, עם כל הסנטה הזה על דוכן העדים, אבל שווה כל רגע.

כריסמס מדמם

כרזת הסרט הגרמלינס
"הגרמלינס". גונבים את ההצגה מסנטה

"גרמלינס" – (Gremlins (1984
קבוצת מפלצות ירוקות ומרושעות משתלטת בערב חג המולד על עיירה קטנה ומחריבה את רוח החג. אם זה לא נראה לכם חגיגי במיוחד, תגידו תודה שוויתרו על התסריט המקורי, שבו ערפו הגרמלינס את ראש אמו של בילי, אכלו את כלבו ונשנשו כמה מלקוחות מקדונלד'ס (בעודם מסרבים לטעום מההמבורגרים). קלאסיקה.

"מת לחיות" - (Die Hard (1988
אין דרך טובה יותר להעביר את כריסמס, תכלס, מאשר לראות את ברוס וויליס יחף ובגופיית סבא, מצליח להשתלט על גורד שחקים מלא טרוריסטים בערב חג המולד. ג'ון מקליין, בלש במשטרת ניו יורק, בסך הכל מנסה לגשר על בעיות תקשורת שיש לו עם אשתו בנפרד, רגע לפני מסיבת הקריסמס השנתית במשרד. חג המולד הלבן הופך לאדום תוך כדי וואן-ליינרס חד פעמיים ("ייפי קה ייה, מדר פאקר"), ומאוד חגיגיים. סרט חובה.

"סנטה בשקל" – (Bad Santa (2003
בילי בוב ת'ורנטון שובר את כל הכלים כסנטה קלאוס מסריח, שתוי, רודף שמלות וגנב. בדיוק כמו שתכננו אותו במקור.

כריסמס פוצי מוצי


"כשהארי פגש את סאלי" - (When Harry met Sally (1989
קלאסיקה קומית-רומנטית בכיכובם של בילי קריסטל ומג ראיין המצחיקים, שסובבת סביב חיים שלמים של שני חברים שמשנים את הסטטוס שלהם לסירוגין. אמנם לא מדובר בכריסמס קלאסי, אבל תזכו כאן להרבה ניו יורק, ג'ז כריסמסי של הארי קוניק ג'וניור וכמה עצי כריסמס אורגינליים, עלינו.

אין תמונה
הגרינץ' שגנב את חג המולד. ג'ים קארי? פסיכודלי? אין סיכוי

"אהבה זה כל הסיפור" - (Love, Actually (2003
אין מתוק מהסרט הזה – שמונה סיפורי אהבה ארוזים בנייר מתנה כריסמסי אדום-ירוק, כולם מתפוצצים ומתחככים בערב חג המולד של אנגליה המושלגת. חלק מהסיפורים מוצלחים יותר, חלק פחות, אבל התחושה הכוללת היא חגיגית ומלאת אהבה, כיאה לחג מולד מוצלח.

כריסמס לילדים גדולים


"חג המולד של צ'רלי בראון" – (A Charlie Brown Christmas (1965
צ'רלי בראון, חברו הטוב של סנופי, מציג חג כריסמס ציני, מעט עצוב ומאוד ממוסחר. הקלאסיקה הטלוויזיונית המונפשת הזו מתארת את החג כמסחרה אחת גדולה, ובמקביל מתזכרת את הצופים הצעירים במהי המשמעות האמיתית של היום הזה – יום הולדתו של ישו. צ'רלי בראון, הילד והכובע, נותן כאן את תפקיד חייו.

אין תמונה
"שכחו אותי בבית". זה הקטן עוד כוכב יהיה

"שכחו אותי בבית" - (Home Alone (1990
הסרט, שהפך את מקולי קאלקין לכוכב הצעיר הגדול ביותר על כדור הארץ, מתאר את קורותיו של קווין, בן למשפחה מבולבלת ומרובת ילדים שנוסעת לחופשת חג המולד. לרוע המזל, אותו הם שוכחים בבית. כשהוא גומר לכעוס על המשפחה הוא חוגג את החג לבד, חוקר את הבית הענק ואפילו נלחם בשני גנבים לא מוצלחים.

"הסיוט שלפני חג המולד" - (The Nightmare Before Christmas (1993
חג מולד על סמים קלים: ג'ק סקלינגטון מנסה להשתלט על חג המולד, ומערבב שמחה בששון כשהוא משלב מזחלות וראשים מכווצים, ומפלצות מפחידות ארוזות בנייר צבעוני ומשמח. סרטם של טים ברטון (כתב והפיק) והארי סליק (ביים בגאונות) מספק משהו לכולם – הילדים יכולים ליהנות מהמעשייה המתוקה-מרירה, והמבוגרים יכולים ליהנות מההתעללות בסנטה.

"הגרינץ'" - (How the Grinch Stole Christmas (2000
הגרסה של דוקטור סוס לאגדה הקלאסית על האנטי-כריסמס, הגרינצ' - יצור עגום ומריר שרק רוצה להרוס לכולם את היום החגיגי ביותר בשנה. ג'ים קארי מככב, לצד צוות איפור, תלבושות ואפקטים מיוחדים, בסרט צבעוני, אפל לפרקים ומוזיקלי כל הזמן. שווה, ולו רק כדי להתפעם מהו-וויל, העיירה הקסומה שכולם שם חיים בה.

שאר ירקות

"מארח השדים" – (Scrooged (1988
למרות השם המטופש, זו גרסה מצוינת של סיפורו של דיקנס על הקמצן העשיר בחג המולד. ביל מוריי בתפקיד הראשי מבריק כבכיר בחברת הפקות שפוגש את רוח הרפאים של העבר, ההווה והעתיד, בדמות נהג מונית ניו יורקי. וכן, הסוף הוא טוב.

"איש משפחה" - (The Family Man (2000
עוד קומדיה קצת רומנטית, שהיא למעשה ההיפך מ"אלו חיים נפלאים". כשבערב חג המולד ג'ק קמפבל העשיר והרווק (ניקולס קייג') מקבל הזדמנות לגלות מה היה קורה אילו היה בוחר בדרך אחרת בחייו, הוא מוצא את עצמו עם רעיה, ילדים, עבודה אחרת והרבה פחות כסף, אבל עם המון תובנות על החיים.

"סנטה במשרה חלקית" - (The Santa Clause (1994
טים אלן מגלם בחור רגיל לגמרי, שבטעות הורג את סנטה קלאוס ונאלץ להיכנס לנעליו האדומות. הוא כמובן לא מת על הרעיון, אבל לאט לאט משתלט על התפקיד ואפילו לומד לחבב אותו. ככה גם אתם תרגישו בנוגע לסרט, אגב - לאט לאט תלמדו לחבב אותו.