אין תמונה
מתוך "מיראל". המטרה היא לא לפגוע בישראל

ההתנגדות לא עזרה: "מיראל", סרטו של הבמאי היהודי ג'וליאן שנבל, המבוסס על ספרה של העיתונאית הפלסטינית רולה ג'יבריל, הוקרן אמש במליאת האו"ם מול קהל רב ואנשי תקשורת מכל העולם. הסרט מספר את סיפורה של יתומה פלסטינית בירושלים, ומציג בין השאר סצנות בהן חיילי צה"ל מתעללים באכזריות בפלסטינים.

הסרט, שסווג בתחילה למבוגרים בלבד, נערך מחדש כך שיתאים לקהל מגיל 13 ומעלה. בסרט מככבים השחקנים וילם דפו, ונסה רדגרייב ופרידה פינטו מ"נער החידות ממומביי". דיוויד האריס, ראש איגוד היהודים האמריקנים, כתב מכתב ליו"ר העצרת הכללית באו"ם, ג'וזף דייס, בו אמר כי הסרט "חד צדדי באופן בוטה... הסרט מעביר מסר פוליטי ברור, שמציג את ישראל באור שלילי ביותר".

שנבל השיב בהצהרה משלו, המגנה על הסרט: "אני אוהב את מדינת ישראל. אני מאמין בה, ומטרת הסרט שלי לשמר אותה, לא לפגוע בה. הבנה היא חלק מדרכי היהדות, ויהודים אמורים להיות קשובים. אבל אם לא נקשיב לצד השני, לעולם לא נשיג שלום. במקום לומר 'לא', צפו ב'מיראל' והצטרפו לדיון".

גם ג'יבריל מסרה הצהרה לתקשורת, ואמרה כי "'מיראל' הוא סיפור על בני אדם, פלסטינים, ישראלים, מוסלמים, יהודים ונוצרים, והוא בודק כיצד אנו מגיבים אחרת לאלימות סביבנו, בין אם היא פיזית, רגשית, פוליטית או אחרת. הסרט עוסק באהבה, חינוך, הבנה ושלום".

"'מיראל' מספר את סיפורה של צעירה פלסטינית, אבל זה לא הופך אותו לשנוי במחלוקת", הוסיף מפיץ הסרט, הארווי וינסטין, שטען כי בתור יהודי, לעולם לא יפיץ סרט אנטי ישראלי או אנטישמי. "כשסיפרתי לבנותי, לילי בת ה-16 ואמה בת ה-13 על דרישת הארגון, הן אמרו לי לתת למר האריס עותק של החוקה ולהצביע על הפסקה על חופש הביטוי".

>> ביקורת: "'מבול' הוא סרט מרגש ועשוי היטב