כשהארי פגש את סאלי (צילום: אימג'בנק/GettyImages, getty images)
מתוך "כשהארי פגש את סאלי". שינתה את פני הקומדיה הרומנטית | צילום: אימג'בנק/GettyImages, getty images

האישה ששינתה את פניה של הקומדיה הרומנטית כפי שאנו מכירים אותה, נורה אפרון, הלכה אמש לעולמה לאחר מאבק ארוך בלוקימיה שאובחנה אצלה לפני כשש שנים.

אפרון, שנפטרה בגיל 71, היתה תסריטאית ובמאית שהתפרסמה בזכות התסריט השנון שכתבה ל"כשהארי פגש את סאלי", בכיכובם של מג ראיין ובילי קריסטל. על התסריט הזה היתה מועמדת לאוסקר, אך לא זכתה.

בשנות התשעים המשיכה אפרון את הקו שהחלה ב"כשהארי פגש את סאלי", ובנוסף לקומדיות רומנטיות שכתבה, החלה לשלוח ידה גם בבימוי. אפרון כתבה וביימה את "נדודי שינה בסיאטל" (עליו גם היתה מועמדת לאוסקר) ואת "יש לך הודעה", שתיים מהקומדיות הרומנטיות האיקוניות של אותו עשור. בשני הסרטים כיכבו טום הנקס ומג ריאן, שהפכו לצמד המזוהה עם ז'אנר הקומדיה הרומנטית. 

סרטיה הבאים של אפרון לא הפכו להצלחות גדולות בסדר גודל של "נדודי שינה בסיאטל", אך סרטה האחרון "ג'ולי וג'וליה" מ- 2009, זיכה את מריל סטריפ באחת מן המועמדויות הרבות שלה לאוסקר, והוכיח שגם בעולם של קומדיות סטלנים וולגריות, עדיין נמצא מקום לסגנון המעודן יותר של אפרון.

במקביל לכתיבה לקולנוע, עסקה אפרון גם בכתיבת מחזות וספרים. ספרה "צרבת" סיפר את סיפור פרידתה של אפרון מבעלה השני קארל ברנסטיין, העיתונאי העיתונאי שחשף את פרשת "ווטרגייט", לאחר שגילתה כי הוא בוגד בה. בדומה לסרטיה, גם הספרים של אפרון עסקו בעיקר בנושאי זוגיות ונשיות, ובשנים האחרונות גם זקנה. 

אפרון, שהיתה נשואה שלוש פעמים, הותירה אחריה שני ילדים מנישואיה השניים לברנסטיין, ואת בעלה השלישי, התסריטאי ניקולס פילגי, לו היתה נשואה עד מותה.

נורה אפרון (צילום: Cindy Ord, GettyImages IL)
אפרון | צילום: Cindy Ord, GettyImages IL