ביום ראשון האחרון שמחה וצהלה פקדו את אולמי לאגו בראשון לציון, כשרום שמיר ונסרין קדרי סיימו עם החלק המסורתי, המצומצם והאינטימי של החופה, והחלו בחגיגות המצולמות ועטורות הסלבס וההופעות. אחרי שסיקרנו את כל מי שהגיע לחתונה וגם את מי שנשאר מחוץ לרשימת המוזמנים העמוסה - הגיע הזמן לגשת לאחת מהשאלות שלא מעט שואלים אותה בימים האחרונים: אם ידוע שקדרי לא התגיירה ברבנות, איך רב חיתן את השניים כדת וכדין?

לפני התשובה הסבר קצר על שתי הדרכים בהן ניתן להירשם בישראל כזוג נשוי. הראשונה והנפוצה יותר דורשת מהחתן והכלה (כן, רק חתן וכלה - לא כלה וכלה ולא חתן וחתן) להוכיח את יהדותם בבית הדין הרבני (בין השאר בהגשת תעודות הלידה של ההורים), ואחרי עוד כמה תחנות קטנות בדרך - לערוך חופה הלכתית עם רב מורשה מול עדים - ובאופן אוטמטי להיכנס למרשם הנשואים.

הדרך השנייה, במחוזותיה נמצאים לרוב זוגות רבים שנחשבים "מסורבי חיתון" ברבנות (להט"בים, כהן עם גרושה וכאלה שיהדותם מוטלת בספק) היא חתונה אזרחית - שיכולה להיות גם דתית ועל פי חוקי ההלכה וגם חתונה אזרחית בחו"ל. אחריה, הזוג המאוהב יצטרך להגיש את המסמכים הדרושים למשרד הפנים ולהירשם כזוג נשוי. חשוב לציין, במקרה של גירושים חלילה - בשני המקרים הם יצטרכו להתקיים בבית הדין הרבני.

נסרין קדרי מתחתנת (צילום: עומרי לוי)
צילום: עומרי לוי

שהחיינו וקיימנו, זה הרגע להבין איך זה נוגע לחתונה של קדרי ורום שמיר. נסרין, שנולדה למשפחה מוסלמית בחיפה, השלימה את תהליך הגיור לפני כארבע שנים בעזרת בית דין אורתודוקסי עצמאי שלא מוכר על ידי הרבנות, שם היא נרשמה תחת השם ברכה קדרי. על כן, מבחינת מדינת ישראל היא לא מוכרת כיהודיה.

בהודעת היח"צ שנשלחה לכלי התקשורת מטעמה של קדרי נכתב כי שני רבנים ילוו את התהליך: הראשון הוא הרב דוד דרעי, רב אורתודוקסי, והשני הוא הרב חיים אמסלם, רב אורתודוקסי גם כן שהיה בעבר חבר בש"ס ועמד בראש מפלגת "עם שלם". כיום הוא חבר בעמותת "עתים", שעל פי המוצג באתר האינטנרט שלה היא "מסייעת לאנשים במפגש עם שירותי הדת; הרבנות הראשית, חברה קדישא ומועצות דתיות וגם פועלת לקידום שינויים מערכתיים בממסד הדתי לטובת הציבור".

נסרין קדרי ורום שמיר (צילום: פרטי)
ממש כמו ברבנות. רום שמיר חותם על הכתובה | צילום: פרטי

דרעי, שמקורב מאוד למשפחתה של נסרין, ליווה את רום וקדרי לאורך כל האירועים הנלווים, אך בעקבות השקפתו האורתודוקסית המחמירה יותר, הרב חיים אמסלם, שידוע כרב מקל יותר, הוא הרב שערך לזוג את הטקס האינטימי - חופה יהודית הלכתית, כאשר לפניה נחתמה הכתובה מסורתית. הטקס התנהל על פי המסורת מתחילתו ועד סופו - אך בפועל אין לו תוקף ברבנות, המוסד העליון הרשמי של מדינת ישראל מאחר ונסרין אינה יהודיה.

בשיחה עם mako סלבס, הרב אמסלם שופך אור על החתונה שערך לשניים: "מבחינתנו (עמותת עתים. י.ה) היא התגיירה גיור כהלכה והיא זכאית לחתונה יהודית. נסרין עברה תהליך מסודר באמצעות בית דין של תלמידי חכמים, הם קבעו שהתגיירה מרצונה החופשי וללא שום אינטרס, והיא קיבלה את הגיור שלה כמו כל מתגייר שרוצה להצטרף אל העם היהודי. אנחנו בעמותה מאמינים שהגיור הוא זכות לכל אדם, בתנאי שהוא מצטרף בליבו ונפשו לעם היהודי".

"נכון, היא לא מוכרת ברבנות. זה משהו אחר", הוא מסביר. "היא, כמו מאות אלפים שמתחתנים לאו דווקא דרך הרבנות. לשאלתנו על הכתובה, ענה: "היא קיבלה כתובה מעמותת עתים. היא חתמה והתחייבה, וגם בן הזוג התחייב. אני ראיתי ואישרתי את ההסכם".

נסרין קדרי מתחתנת (צילום: עומרי לוי)
צילום: עומרי לוי

לדבריו, הוא לא ידע שמדובר באחת הזמרות המפורסמות בישראל. "לא ידעתי שנסרין מפורסמת וזמרת. הבכי של ברכה קדרי זה דבר שאנחנו לא יכולים לשכוח. זו הייתה התרגשות, כל הרבנים דמעו איתה ביחד. שמה נקרא בישראל ברכה קדרי, כך היא הוטבלה במקווה וכך היא גם התחתנה".

לסיכום: חתונה של זוגות לא יהודים, גם אם היא הלכתית כמו זו של קדרי, לא מוכרת על ידי הרבנות ולא הופכת מבחינתם את הנישאים לזוג נשוי, אלא לידועים בציבור או לנשואים אזרחית. מאחר ועל פי ההלכה נסרין אינה יהודיה זה גם הדין כלפיה. כלומר, היא ורום רשומים במרשם האוכלוסין הישראלי כזוג נשוי, לא יוכרו על ידי המוסדות הדתיים, אך יחולו עליהם מרבית הזכויות והחובות האזרחיים שחלים על זוגות שנישאו כרבנות._OBJ

ביקשנו תגובה מטעמה של נסרין, ובשם הדיוק הם בחרו להעביר את תגובתו של הרב חיים אמסלם, אב"ד לגיור, בבתי הדין 'גיור כהלכה' ו'אהבת הגר' - הרב שחיתן אותה: "הגיור של ברכה קדרי נעשה כדין וכהלכה על ידי בית דין אורתודוקסי מטעם 'גיור כהלכה', עמד בראשות בית הדין הרב יהושוע רייך ודיינים נוספים. הגיור היה על כל שלביו הנדרשים בטבילה ובקבלת מצוות, ולשם שמים! בהתאם לכך גם נערכה חופה באמצעות עמותת 'עיתים' על ידי רבנים אורתודוקסים מוכרים, בהתאם לכל כללי ההלכה. כל המטיל ספק באיכות ובתקפות הגיור, מוציא לעז, ועוון חמור בידו".