עומר אדם, הזמר המצליח בישראל, כבר מזמן הפך למיליונר. לפי הערכות, אדם (26) מכניס מדי שנה עשרות מיליוני שקלים, בין היתר, מהופעות, קמפיינים פרסומיים ומצפיות ביו־טיוב. כמו משקיעים רבים אחרים, גם אדם כנראה מתחבט בימים אלה בשאלה מה לעשות עם ההון שצבר לנוכח הריבית האפסית במשק — והתשובה שלו: נדל"ן.

ל–TheMarker נודע כי קבוצת משקיעים, שכוללת את אדם ואבי יוחנן (הבעלים של רשת המרכולים זול ובגדול) ואיש הנדל"ן יעקב בר, נמצאת במו"מ מתקדם לרכישת קניון מלכת שבא אילת ב–170 מיליון שקל. הקניון נמצא בבעלותה של חברת הקניונים מליסרון (+0.09% 22490), שבשליטת ליאורה עופר. הקניון נחשב נכס קטן של מליסרון, הנסחרת בבורסה לפי שווי של 10 מיליארד שקל.

קניון מלכת שבא ממוקם בשטח הטיילת בחוף הצפוני של אילת, למרגלות המלון. הקניון בנוי על שטח של 4,000 מ"ר, וכולל 30 חנויות הלבשה והנעלה, מתנות ותכשיטים — בין היתר, המותגים גולף, Body Shop, קסטרו ו–Nike. הקניון מניב הכנסות תפעוליות נטו (NOI) — כלומר, ההכנסות בניכוי הוצאות תפעול שוטפות — של 10–11 מיליון שקל בשנה.

"קשרי חברות של שנים"

אדם ויוחנן ייסדו ב–2019 שותפות שפועלת לביצוע השקעות נדל"ן — ויש להם כנראה תוכניות גדולות. יוחנן הוא חבר ותיק של אביו של עומר אדם, יניב אדם, לשעבר סגן מפקד יחידת שלדג. "בין השניים קיימת חברות במשך שנים", אמר מקורב לצדדים. אדם הוא משקיע פיננסי בשותפות, בעוד יוחנן מוביל את העסקות בפועל.

בשנה שעברה רכשו אדם ויוחנן את כפר הנופש רימונים נווה אטי"ב מקבוצת הכשרת הישוב בתמורה ל–12 מיליון שקל. השניים מתכוונים להשקיע בשיפוץ המתחם 15 מיליון שקל נוספים, ולהפוך את כפר הנופש למלון פרימיום. השניים אף מקדמים הקמה של רשת בתי מלון בפרישה ארצית — כשעל הפרק עומדות עסקות נוספות, שטרם הבשילו להסכמים מחייבים.

לאחר העסקה בנווה אטי"ב, אדם ויוחנן חתמו על עסקת נדל"ן שנייה לרכישת אולם האירועים היוקרתי פברז'ה בנס ציונה ב–60 מיליון שקל. ואולם, העסקה לא הושלמה בטענה למחלוקת על המחיר הסופי. אדם גם רכש ב–2019 זכויות לדירה ב–15 מיליון שקל במתחם המגדלים החדש בכיכר המדינה בתל אביב. מדובר בדירה בשטח של 200 מ"ר בקומה גבוהה.

רשת מזון, מניות במאפייה ונזילות רבה

יוחנן, כוח עולה בסצנת המזון הירושלמית, ייסד את רשת זול ובגדול לפני יותר מ–20 שנה, על בסיס חנות משפחתית (כל זול) ברחוב בר אילן בירושלים. בשנת 2000 פתח יוחנן את הסניף השני של הרשת, ולאחר מכן החל לפתוח חנויות גדולות. כיום, הרשת מפעילה 32 סניפים, בין היתר, בירושלים, בית שמש, גן יבנה, מעלה אדומים, אשדוד, מבשרת ציון ולוד, והיא מעסיקה 700 עובדים.

ליוחנן יש תיאבון לנכסים בענף המזון — וכנראה גם לא מעט נזילות. לפני כשנה התמודד יוחנן על רכישת 42 סניפי רשת קו־אופ, שקרסה והגיעה להקפאת הליכים, תמורת 153 מיליון שקל. יוחנן הפסיד את העסקה לרשת מחסני השוק, שהגישה הצעה גבוהה יותר.

בנוסף, יוחנן השקיע ב–2019 13 מיליון שקל ברכישת מניותיה של חברת המאפיות הירושלמית אנג'ל (+1.51% 4646), בכמה מנות, והגיע לאחזקה של 8.3%. כיום המניות שוות 20 מיליון שקל — כלומר, רווח של כמה מיליוני שקלים על הנייר בתוך כמה חודשים.

יוחנן נמצא בימים אלה במו"מ מתקדם עם רשת יינות ביתן, שבבעלות נחום ביתן, לרכישת סניפי שוק מהדרין — חנויות הפורמט החרדי שבבעלות יינות ביתן. העסקה צפויה לכלול 18 סניפים של הרשת בשווי מוערך של יותר מ–100 מיליון שקל. כבר כיום יוחנן מחזיק בשורה של סניפים באזורים במגזר החרדי, כך שהרכישה עשויה להעמיק את אחיזתו בשוק הקמעונות החרדי.

התחרות באילת צפויה לגדול

אדם ויוחנן נכנסים לשוק הקניונים באילת שעה שהתחרות בו צפויה להתגבר בשנים הקרובות. בימים אלה נבנים באילת שני מרכזי קניות גדולים, בנוסף לשלושת המרכזים המסחריים הקיימים — קניון מול הים, אייס מול וקניון מלכת שבא, כאמור. הראשון, קניון soho אילת, ייבנה במתחם התחנה המרכזית בעיר, על שטח של 25 אלף מ"ר. היזמים, ג'קי בן זקן ואברהם נניקשווילי, משקיעים 400 מיליון שקל בקניון, שאמור להיפתח בסוף 2021.

המרכז השני הוא Outlet Fashion, שצפוי להיבנות בסמוך לקיבוץ אילות בשטח כולל של 14 אלף מ"ר. באזור יוקם מרכז סחר פטור ממע"מ, והוא יוחזק בשותפות של ביג מרכזי קניות (-1.04% 34140), שמובילה את הקמתו (45%); להב אל.אר (-2.49% 282), שבשליטת אלי להב (22.5%); חברת הודיה של נפתלי שמשון (22.5%); וקבוצת פוקס (+3.05% 16900), שתשכיר במתחם שטחים נרחבים (10%). השותפים ישקיעו בפרויקט 185 מיליון שקל.

מבין הקניונים באילת, קניון מלכת שבא הוא הקטן. שוויו של קניון מול הים — שבבעלות הפניקס (-0.77% 2064), אילן בן דב ואלי ישראלי — מוערך ביותר ממיליארד שקל. המרכז המסחרי של ביג (ביג אילת) מוערך נכון לסוף ספטמבר 2019 בשווי של כמעט חצי מיליארד שקל. בעוד בהקמת אייס מול — שבבעלות ניסים יניב — הושקעו 300 מיליון שקל.

כמו יתר הקניונים באילת, גם מלכת שבא נהנה מפדיונות גבוהים — 2,000 שקל למ"ר בממוצע בחודש ב–2019, על פי נתוני צ'מנסקי בן שחר. זאת כשהפדיונות למ"ר הממוצעים לחודש בשלושת מרכזי המסחר המתחרים בעיר הסתכמו ב–3,750 שקל למ"ר בקניון מול הים; 3,000 שקל למ"ר באייס מול; ו–2,200 שקל למ"ר בביג אילת.

ממליסרון, יוחנן ואדם לא נמסרה תגובה.