וירוסים (צילום: julos, Istock)
סגרתם את הדלת? נבוא מהחלון. ספאם. | צילום: julos, Istock

בתחילת נובמבר נותקה חברת McColo מהרשת על ידי הספקיות שלה. מקולו סיפקה שירותי רשת לסוכנויות ששלטו בבוטים שייצרו כ65% מכלל דואר-הזבל בעולם, כך שהתוצאה הישירה הייתה ירידה חדה בכמות דואר הזבל, אך התוצאה לטווח הארוך הייתה פחות צפוייה. בזמן שהמומחים מאמינים שמקולו הייתה אחרונת "ספקיות-הרשת המרושעות" הממוקמת בארה"ב, דבר לא מונע מחברה נוספת לעלות ולספק שירותי אירוח לבוטים שמציפים לנו את התיבות בארה"ב, מלבד האיום התיאורטי של ניתוק עתידי – ובנוסף, נראה שמקור התעבורה פשוט ייצא מגבולות ארה"ב ויעבור למוקדים שלא נתונים לשליטתה של ארצות הברית, כגון מזרח אירופה.

התקווה שהעלות בשליחת ספאם תעלה אולי התקיימה, אבל לא נראה שזה השפיע. שבועיים אחרי חיסול מקולו המתקפות חזרו לעוצמתן הקודמת. רק כדי שהמצב יהיה קצת יותר גרוע, כמה ממחשבי הספאם הגדולים, הידועים לשמצה, חידשו לאחרונה את פעילותם.

מה מקולו עשתה?

שרת כמו מקולו לא מספק את השירותים ששולחים את הדואר ממש. את האימיילים עצמם שולחות רשתות-בוטים – רובם מחשבים אישיים שהודבקו על ידי וירוסים שעושים בהם שימוש כדי לשלוח דואר זבל. לאחר שרשת-בוטים כזו נוצרת, היוצר שלה מוכר את שירותיה. מקולו רק סיפקה חיבור לרשת לאחראי על הפיקוד והשליטה בבוטים, כדי שהוא יוכל להכווין ולעדכן אותם. מקולו אינה חברה בעלת חיבור ישיר לרשת, ולכן גם היא הייתה תלויה בספקיות משלה, והן אלו שהחליטו לנתק אותה מהרשת ובכך מעשית לסגור אותה. כלומר, מקולו הייתה רק מתווך.

עכשיו כל שירותי השליטה בבוטים שהיו תלויים במקולו היו צריכים למצוא שירותי חיבור לרשת אלטרנטיביים, כגון חברת EstDomains האסטונית. לא כל ספקית תאפשר שירותים כאלו – אמנם דרישות התעבורה של שירותי השליטה לא גדולות במיוחד, אבל השם הרע שיוצא לספקית ימנע ממנה לשתף פעולה עם אנשים כאלו.

נראה שרוב הבוטים חזרו לפעילות, ומכאן שהשולטים בהם מצאו דרך לחזור ולהתחבר לרשת. אפשר לראות זאת כסוף תקופת רגיעה קצרה, אך יש לעניין גם צד חיובי. אם השולטים לא היו מוצאים שירותים זולים שהיו שומרים על מתח הרווחים שלהם, סביר להניח שהם היו מוצאים דרכים אלטרנטיביות – אחת מהדוגמאות שהמומחים העלו הייתה שמרכזי הפיקוד-ושליטה יעברו לחיבור ישיר לבוטים שלהם, דבר שידרוש מהם לחדור עמוק יותר למחשבים אליהם הם פרצו. היום המחשב הנגוע שלכם רק שולח אימייל מדי פעם; במצב החדש יכול להיות שהספאמרים ישלטו במחשב שלכם לעשות הרבה יותר.

דואר הזבל מהווה יותר מתשעים אחוז מתפוסת הדואר הנשלח בעולם, ומומחים מעריכים שהנזק הכלכלי שהוא גורם מוערך בכחמישים בליון דולר. יש מגוון דרכים ליצור, להסתיר ולשלוח דואר-זבל, וחלקן פוגעות באופן משמעותי באנשים תמימים, במיוחד כאשר משתמשים בכתובות דואר ידועות כדי להסתיר את מקור דואר-הזבל. למרות כל זאת, החקיקה בעולם להגבלת דואר זבל איטית ולרוב לא נאכפת בצורה משמעותית.