אין תמונה
משחק פלטפורמה. לא לפריחות בלבד

Little Big Planet הוא אחד המשחקים שזכו לכיסוי התקשורתי הנרחב ביותר בשנה האחרונה, והציפיות ממנו גבוהות מאוד. הבטיחו לנו חופש פעולה מוחלט, על מנוע פיזיקלי משוכלל ועל מסאז'ים מפנקים וכוס קפה עם קצף עבה וסמיך למעלה. אבל האם המשחק מקיים את כל ההבטחות האלו? האם זה משחק השנה?
מה זה LBP? תושבי כדור הארץ, לדברי הקריין שילווה אתכם לאורך המשחק, חולמים והרבה. אותם חלומות נודדים להם אל הכוכב הגדול הקטן, שם חיים אנשי השק, יצורים קטנים וחמודים באופן פושע, אותם תשחקו. אפשר לדבר עוד על סיפור הרקע למשחק, אבל הוא לא ממש חשוב (יש שיגידו אפילו – ממש לא חשוב). בסופו של דבר, אם אתם יכולים לחלום את זה, זה יכול להופיע במשחק. ומדובר באמת לאמיתה.
LBP הוא בבסיסו משחק פלטפורמה, ואם אתם ממש, אבל ממש מתעבים משחקי פלטפורמה, אין לכם מה לחפש כאן. אם הרגשות שלכם בנושא פלטפורמה קצת פחות קיצוניים (נניח, אם אתם רק מאוד שונאים משחקי פלטפורמה), שווה לכם לבדוק מה יש למשחק להציע, כי באמת שמדובר בחוויה שונה מכל מה שהכרתם עד עכשיו.

כשתפעילו את LBP בפעם הראשונה תקבלו הסבר קצר על המשחק, תוכלו לראות תמונות מגוחכות של צוות הפיתוח ותתנסו בקפיצות, בעיקר. החל מהפעם השניה שתפעילו את המשחק, תגיעו למרכז הבקרה שלכם – קופסת קרטון שמרחפת בחלל ומשקיפה על הכוכב הגדול הקטן, שהוא העתק של כדור הארץ עשוי מבד וטלאים, ועל שני הירחים שלו – "הירח שלי" ו"ירח המידע". כאן תשתמשו בשלט פלייסטיישן ענקי כדי לבחור באיזה משלושת הגופים השמימיים תבקרו. הסלוגן שתמיד ליווה את המשחק היה "Play, Create, Share", ושלושת הגופים מייצגים את שלוש הפעולות בהן המשחק מעודד אתכם להשתתף.

שחק – הכוכב הגדול הקטן

כשתבחרו בכוכב הגדול הקטן (בואו נקרא לו כדור הארץ), יתכסה הכוכב בטלאים ותמונות, שמייצגים שלבים שונים בהם ניתן לשחק. יש את שלבי הסיפור, משחקונים ושלבים שיצרו משתמשים אחרים. הסיפור אמנם קצר למדי, אבל בשביל למצות אותו תהיו חייבים לשחק הרבה כדי למצוא את כל הדברים שהמפתחים הסתירו. חוץ מזה, לאורך אין הרבה משמעות, כי זה לא משחק שבו מנסים לרוץ מקצה לקצה כמה שיותר מהר (למרות שיש קטעים שבהם כן רצים מקצה לקצה כמה שיותר מהר), ובהחלט לגיטימי ואפילו רצוי לעצור מדי פעם ולהדביק מדבקות או חפצים במקומות שונים בשלב, או על חבריכם למשחק. לפעמים אפילו מוצאים בונוסים נסתרים באופן הזה. תהיו חייבים גם לשחק ביחד עם אנשים, כי בכל אחד מהשלבים מוחבאים חפצים שניתן לאסוף רק על ידי שיתוף פעולה בין מספר שחקנים.

המשחקונים הם פשוט כאלה – משחקונים. מספר דמויות משחקות בהם ביחד, ומנסות לאסוף כמה שיותר כדורים צבעוניים במגבלות מסויימות. למשל – בלי ליפול מגב של פרה, או תוך כדי קפיצה על טרמפולינה שמעליה מרחפים בולי עץ בוערים. האפשרות לתת סטירות ולתפוס את חבריכם למשחק משפיעה מאוד על המשחקים האלה, וגם מוסיפה הרבה מאוד שעות של צחוק על משחק שסוחט הרבה מאוד צחוקים באופן כללי.

השלבים שנוצרו על ידי השחקנים יכולים להיות שלבי פלטפורמה רגילים, משחקונים, או כל דבר אחר שעליו חשב או חלם מתכנן השלב. יש שלבים מבוססים על משחקים קיימים, כמו God of War או Mirror's Edge. יש שלבים שמבוססים על אירועים אמיתיים, כמו הפלישה לנורמנדי (שאין לו שום קשר לנורמנדי, אבל הוא נורא קשה), יש שלבים שפשוט יתנו לכם המון נקודות וגביעים שהתעצלתם לבנות לבדכם את השלב שיתן לכם אותם, ויש עוד מיליון ואחד שלבים אחרים, ככה שאפילו אם אני אנסה, אני לא אוכל לכסות כאן הכל.

צור – הירח שלי

הירח שלכם מכוסה במכתשים, וכל מכתש הוא שלב בפוטנציה. ברגע שתיכנסו למצב עריכת השלבים, תתחילו לראות המוני סרטים, לשמוע הקלטות ולהתנסות בשימוש בכלים שונים, וזה חשוב, כי יש במשחק המון כלים ליצירת שלבים, והאפשרויות ממש בלתי מוגבלות, אבל חשוב לדעת איך לנצל את הכלים שתקבלו.

את החומרים מהם תבנו את השלבים תקבלו על ידי איסוף חפצים בשלבי המשחק ועל ידי השלמת שיעורים במערכת בניית השלבים, אבל תוכלו גם לקבל חפצים שאנשים אחרים יצרו על ידי משחק בשלבים שלהם. תוכלו להקליט קולות ולצלם תמונות (כרגע רק בעזרת המצלמה של סוני, אבל בתקווה יתאפשר בקרוב לייבא תמונות לתוך המשחק), לבנות יצורים חמודים או מזעזעים, לתכנן מלכודות, חידות, קרבות בוס ומה שתרצו בעצם. הכלים שתקבלו יתנו לכם להחליט החלטות כמו מאיזה חומר יהיה עשוי חלק בשלב, או כמה מהיר יהיה יצור, או כמה חזק יהיה מוברג הבורג שאיתו תחזקו את ה-ולוסירפטור מספוג ליד של הטי-רקס מפלדה, האם השיניים של הטי-רקס יהיו בוערות או מחושמלות והאם הוא יפליץ נאדים סגולים ויתקע גרעפצים ירוקים, או להיפך.

שתף – ירח המידע

אין תמונה
גם חמוד בצורה מחליאה וגם טוב. מי היה מאמין?

האמת היא שלירח שלי יש חלק מאוד חשוב בשיתוף – משם מחליטים איזה מהשלבים שיצרתם לפרסם ברשת, ומנהלים את ההעלאה של השלב לשרתי המשחק. אבל ירח המידע גם הוא חשוב מאוד לשיתוף. שם תראו את רשימת החברים שלכם ותוכלו לאתר (על כדור הארץ) את השלבים בהם הם משחקים, או שלבים שיצרו. המשחק מאפשר לשתף כל דבר, דרך הרשת או בלעדיה. ניתן לשחק בשלבי הסיפור, במשחקונים ובשלבים שיצרו שחקנים אחרים ביחד. ניתן ליצור שלבים ביחד. אפשר להתערח במרכז הבקרה של שחקנים אחרים ולהדביק להם זנב של חמור על הג'ויסטיק. אם שיחקתם במשחק ועשיתם משהו לבד, סימן שתוכלו לעשות אותו גם ביחד.

אם עשיתם משהו ביחד, לא בטוח שתוכלו לעשות אותו לבד. למשל, אם מאוד נהניתם להצמיד לאסטרונאוט שלצדכם נוצת טווס לקסדה, לא בטוח שתוכלו לעשות את זה אם אין לידכם אסטרונאוט. כרגע עוד יש כמה בעיות רשת שצריך לפתור ומפריעות לנהל משחקי רשת בצורה תקינה, אבל מדובר בחבלי לידה שיעלמו במהירות.

אז מה היה לנו שם?

אין ספק, מדובר באחד המשחקים המדהימים שיצאו בתקופה האחרונה (ואני לא יודע אם שמתם לב, אבל אפילו זקני צפת לא זוכרים תקופה טובה לגיימרים כמו התקופה האחרונה). משחק חופשי לחלוטין, צבעוני, כיפי, חמוד, יפה בצורה יוצאת דופן שיאפשר לכם להגשים פחות או יותר כל חלום שהיה לכם בתחום המשחקים. זה לא משחק שתשחקו בו כמה שעות ותסיימו. זה לא משחק לשחק בו ברשת עד שיצא המשחק הבא בסדרה. זה משחק שיוכל להישאר אתכם לתמיד, שלא משנה כמה תשקיעו בו, תמיד יהיה בו עוד מה לעשות. אתם פשוט מוכרחים לבדוק אותו, אלא אם אתם ממש, אבל ממש מתעבים משחקי פלטפורמה.

רק אזהרה קטנה להורים שרוצים לקנות אותו בשביל הילדים – שלבי הסיפור שבמשחק לא קלים בכלל. מדובר במשחק פלטפורמה עשוי היטב, וככזה הוא גם מאתגר.לפעמים מאתגר מאוד. תמיד אפשר יהיה להוריד שלבים בשביל הילדים מהרשת, או לבנות בשבילם שלבים שיתאימו להם, אבל אם אתם חושבים לזרוק את הדיסק בקונסולה ולזרוק את הילדים על הספה – זה כנראה לא יעבוד.

ליטל ביג פלנט, פלייסטיישן 3 בלבד, 399 שקלים.