אין תמונה
נכון, הוא יפה ואופנתי ובחו"ל לכולם יש את זה. ואם כולם היו קופצים מהגג?

יש בטח המון אנשים שמק מתאים להם כמו כפפה ליד. אבל אני לא מכיר אנשים כאלו. יש בטח המון שימושים שבהם מק עדיף בהרבה, לא שאני מכיר שימושים כאלו; ואין לי ספק שיש מצבים (שאינם ידועים לי) בהם מק – מק זה הדבר. אז אני אבהיר לכם מתי מק לא מתאים לכם, ומשם נראה לאיפה אנחנו מגיעים. אז מתי מק, בבירור, לא מתאים לכם?

אם אין לכם גרוש על התחת

אחד לאחד, מק עולה יותר כסף מפיסי עם אותן היכולות. המק הזול ביותר שמצאתי באתר השוואת מחירים עלה 3,000 שקל, ולא כולל מסך. במחיר הזה אפשר לקנות פיסי עם כמות כפולה (ואף מרובעת) של זכרון RAM, שיכלול אפילו כרטיס מסך לא גרוע. אם הולכים על אותו המפרט, אפשר גם לקנות מסך שטוח די גדול.

חלקכם עשויים לומר שזה יקר כי אנחנו בארץ. אין באמת בעיה לקנות מק בחו"ל ואז להבריח אותו דרך המכס. כן קשה להתעלם מהעובדה שתקבלו אחריות שתקללו ברגע שבו תזדקקו לה ותגלו שהיא מעבר לים. כמו כן, מעבר לים תוכלו, שוב, לקנות באותו מחיר מחשב הרבה יותר חזק.

אם אתם נהנים לשחק

יש משחקי מחשב למק, ואני לא אכחיש את זה. אבל אין הרבה, ובדיקה אקראית שעשיתי על חמישה משחקים שנהוג לחשוב שהם הטובים בשנה האחרונה, העלתה שרק אחד מהם זמין למק, ואחד מתוכנן מתישהו בעתיד. זה אומר שאתם לא תוכלו לשחק יותר מדי משחקי מחשב. כמובן, אם אתם יודעים היטב מה אתם עושים, יש שלל אמולטורים ודברים דומים שמאפשרים לעקוף את בעיית אי-התאימות עם מקים מבוססי-אינטל. אבל אם אתם יודעים היטב מה אתם עושים, אתם יודעים היטב לחזור לסעיף 1 – כי מק לגיימרים סביר להניח שירושש אתכם, לעומת פיסי ב-6,000 שקל שיוכל להריץ את רוב המשחקים החדשים על הגדרות גרפיות מלאות ברזולוציות סבירות ומעלה.

אם אתם עובדים עם קבצים גדולים

ואני מתכוון מאד גדולים. נניח – אם אתם עורכים סרטים, תכונה שהמק מתהדר בה, אתם יודעים שלעתים הם מגיעים לגדלים מגונים של מספר דו-ספרתי של ג'יגהבייט, ושלפעמים זה באמת לא נוח לחתוך אותם – במיוחד אם אתם עושים את זה הרבה. והיום, יותר ויותר קבצים מגיעים בגדלים כאלה.

למה זו בעיה? כי סביר שתרצו להעביר את הקבצים דרך אנשים אחרים מדי פעם. אם אתם רוצים את זה, אתם תצטרכו איזשהו אמצעי אחסון נייד, כמו דיסק-און-קי או דיסק נייד. אבל שיטת הקבצים של מק – למק ולפיסי יש דרכים שונות לשמור קבצים על דיסק נייד – לא תעבוד עם פיסי. למה? תאשימו את חלונות. שוב – יש דרכים לעקוף את זה. אבל אתם לא רוצים להתאמץ כדי לעקוף מכשולים כאלה, כי זה לא כיף. מה שמביא אותי למצב הבא שבו אתם לא רוצים מק.

אם לא בא לכם להתאמץ

אם לא הבנתם את זה מהנקודות הקודמות, מק ידרוש מכם להתאמץ יותר בשביל הרבה מהדברים שהם ברורים מאליהם למשתמשי פיסי וחלונות. אתם עשויים להוריד משחק פשוט ומגניב, ולגלות שהוא לא עובד. לשמוע על תוכנה נפלאה מאחד מהחברים שלכם, ולגלות שהיא לא תואמת מק. להיתקע עם בעיה במחשב, ולגלות שהטכנאי לא יודע על מה אתם מדברים ושהאינטרנט כולל פחות תשובות כי פשוט יש פחות אנשים שנתקלו בבעיה הזו.
אין באמת בעיה להשתמש במק; יש כל מיני תוכנות שמאפשרות תאימות מלאה עם יישומים של חלונות ומשחקים. אבל אז מה שקורה הוא שאתם משלמים יותר כסף על מחשב שנראה יותר טוב, ותו לא – לפחות לא לרוב המשתמשים. נכון, רבים מאיתנו כבר מבינים יותר במחשבים בתקופת המידע החופשי של היום, אבל אם יש לכם סיבה מאד טובה כן לרצות מק, אני לא אנסה לשכנע אתכם אחרת.

המ... (צילום: istockphoto)
זה לא הכתב שלנו, חגי. | צילום: istockphoto
אם, מצד שני, אתם לא בטוחים למה אתם רוצים מק אבל אתם בהחלט רוצים כזה – משהו שמזכיר את רבבות האנשים שמחליטים לקנות אייפוד במקום נגן mp3 זול יותר ויעיל יותר – אז אני מנסה לומר לכם שמק ידרוש מכם יותר, יעלה לכם יותר, ורק ייתן לכם משהו שייראה יפה יותר על השולחן.
אם אין לכם סיבה מאד מאד טובה, אל תקנו מק. אל תקנו אותו כי הוא יפה, כי תמורת עוד 500 שקל, אפשר לעשות מודינג לפיסי שלכם . אל תקנו אותו כי הוא "טוב לעריכה גרפית", כי זה לא נכון. התוכנות שלכם קובעות כמה המחשב טוב לעריכה גרפית, וכיום חלונות XP היא מערכת מאד יציבה שאפשר לסמוך עליה שלא תיפול באמצע הפרוייקט שלכם (דבר שהיווה נקודת מכירה מרכזית למק בעבר). אל תקנו מק אם אתם לא יודעים בדיוק למה אתם עושים את זה. אתם תגלו שהחיים שלכם הרבה יותר קלים וכיפיים גם בלי חתיכת פלסטיק גדולה, לבנה ויפה שמקיפה את המחשב היקר-מדי והחלש-מדי שעל השולחן שלכם.