ביום רביעי האחרון הגישה פייסבוק את טיוטת התשקיף לקראת ההנפקה בוול סטריט. יחד עם הגשת המסמכים חשפה הרשת החברתית לראשונה את נתוני ההכנסות המרשימים שלה.

בשנת 2011 הכניסה פייסבוק  סכום שיא של 3.7 מיליארד דולר, זאת לעומת ה-1.9 מיליארד דולר ב-2010 ו-777 מיליון דולר בלבד שהכניסה ב-2009.

מבחינת הרווח הנקי, אותו סכום כסף שהרשת החברתית מכניסה לקופה שלה אחרי ש"חילקה לכולם משכורות" ושילמה את יתר ההוצאות שלה, פירסמה פייסבוק נתון מדהים של מיליארד דולר. גם כאן יש זינוק גדול יחסית לשנת 2010 בה הרוויחה כמעט מחצית (606 מיליון דולר) ושנת 2009 בה רשמה רווחים נקיים של 229 מיליון דולר "בלבד".

פייסבוק אומרת תודה למשתמשים שלה (צילום: באדיבות "אנשי הפרחים בישראל", KateRiep_Godbye)
"תודה למיליוני המשתמשים שנתנו לזה לקרות". פייסבוק אומרת תודה | צילום: באדיבות "אנשי הפרחים בישראל", KateRiep_Godbye

אז מאיפה מגיעים הנתונים הגבוהים שהציגה הרשת החברתית, הרי מדובר בשירות ללא תשלום. התשובה הטבעית היא פרסומות, ואכן כ-85% מהכסף הגדול שעושה פייסבוק מגיע מפרסומות והחשיפה שלנו אליהן.

פרסומות - יש בזה כסף

הנתון הכי פחות מפתיע שפייסבוק דיווחה עליו הוא ש- 85% מההכנסות שלה בשנת 2011 הגיעו מפרסומות.

הנתון הזה ירד במהלך השנים, ובשנת 2009 כמעט כל ההכנסות של פייסבוק 98% הגיעו מהפרסומות ו-95% בשנת 2010. אם המספר נראה לכם גבוה, נציין כי ברבעון האחרון של שנת 2011 96% מהכנסותיה של גוגל הגיעו מפרסום.

ואיך אפשר לגרוף כל כך הרבה כסף מפרסומות בלבד? בנתונים שחשפה פייסבוק בתשקיף היא הציגה את מספרים הנוגעים להיקף הפעילות שלה: יש לה 845 מיליון משתמשים פעילים, היא רושמת 2.7 מיליארד לייקים ותגובות ביום, 250 תמונות מועלות בכל יום ובסך הכל 100 מיליארד קשרי חברות מתבצעים בה בכל יום.

פייסבוק מפרסמת את היקף הפעילות שלה (צילום: באדיבות "אנשי הפרחים בישראל", KateRiep_Godbye)
845 מיליון משתמשים פעילים, 2.7 מיליארד לייקים ותגובות ביום - פייסבוק חושפת נתונים מדהימים | צילום: באדיבות "אנשי הפרחים בישראל", KateRiep_Godbye

כל אלה הפכו את הפרסום בפייסבוק לאטרקטיבי במיוחד בעיני המפרסמים. זאת לצד העובדה שהרשת של צוקרברג היא למעשה מאגר מידע עצום שיודע כמעט הכל על משתמשיו ובכך מאפשר ליצור פרסומות ממוקדות יותר לקהל היעד ומכאן גם הרבה יותר זולות. גם הוויראליות והשיתוף של פייסבוק הפכו אותה לכלי פרסום נוח, מהיר וזול.  

אולי זאת הסיבה שבחודשים האחרונים צצים ברשת דיווחים כי פייסבוק מתכננת להגדיל את מספר הפרסומות שהגולש נחשף אליהן בדף אחד. ומ-6 פרסומות לכל היותר כפי שהיה בעבר יגיע המספר ל-7 ומעלה. כמו כן, לפי הדיווחים הרשת החברתית בודקת אופציה לשלב 4 פרסומות בתוך הטיימליין של המשתמש שיתפרסו בצורה אופקית וגם אנכית.

פארמוויל בדרך לבורסה (צילום: פארמוויל)
12 % מרווחי פייסבוק מגיעים מהמשחקים של זינגה | צילום: פארמוויל
12% -  זינגה

זינגה, החברה שאחראית על הפארמוויל ועוד מגוון משחקי פייסבוק פופולריים מאוד מוסיפה לחשבון הבנק של הרשת החברתית הכנסות בשיעור של 12 אחוזים.

המספר כולל את הפרסומות שזינגה קונה בפייסבוק וגם התשלומים שמתבצעים דרכה. לשם השוואה בשנת 2009 ו-2010 ההכנסות של פייסבוק מזינגה עמדו על פחות מ-10 אחוזים.

נטפליקס - שירות השכרת הסרטים ותכניות הטלוויזיה ברשת שילם לפייסבוק בשנה שעברה 3.8 מיליון דולר על פרסומות שייצגו 0.1 אחוזים מההכנסות שלה.

הוושינגטון פוסט רכש פרסומות על סכום של 4.2 דולר, גם הם מייצגים 0.1 אחוזים מההכנסות של פייסבוק. כמובן שיש עוד חברות רבות שמשלמות לפייסבוק תמורת הפרסום בה אך דווקא שתי אלה נחשפו בגלל שמנהלים בכירים שלהן נמצאים גם בדירקטוריון של פייסבוק.

לא מרוויחה מהסלולר

מבחינת הפלטפורמה הסלולרית נכון לעכשיו פייסבוק לא ממש מכניסה סכומים משמעותיים. זאת, למרות שכמחצית מהמשתמשים שלה נכנסים אליה דרך מכשירים סלולריים. פייסבוק מודעים לכך ומציינים כי עבורם זהו תחום חשוב לצמיחה עתידית.

>> דלף לרשת - גמיש ומתקפל, האם כך ייראה הסמסונג גלקסי S3?

>> טוקבק הזהב - הקשר בין ערן מהאח הגדול לשחקן ישראלי מפורסם