חיפוש בגוגל (צילום: SpiffyJ, Istock)
אה, רק ארבע מיליון תוצאות. איזה מזל שיש אינטרנט | צילום: SpiffyJ, Istock

האינטרנט מלא במידע, ובכל זאת כמעט בכל יום אני מוצא את עצמי מחפש אחריו. אני רוצה למצוא מסעדה טובה ואני עושה את הדבר ההגיוני ביותר – נכנס לגוגל כדי לבצע חיפוש. מקיש את המילים: מסעדה סינית טובה, ואני מקבל 828,000 תוצאות. נהדר. כל מה שאני צריך עכשיו זה כמה ימים טובים כדי לבקר בכל קישור וקישור, לאתר מה רלוונטי ומה לא, ולסנן מתוך המידע שיעמוד לרשותי את ההמלצות שגם יש להן ערך. אני צריך לעבור בין קישורים שבהם במקרה מופיעה המילה “מסעדה”, אבל האתר עצמו בכלל עוסק בשיפוץ של מסעדה. או פורום בו מישהו שאל בדיוק את אותה השאלה, אבל לא קיבל תשובה. ויש כמובן את העמודים שבהם ממש לא ברור מה מנוע החיפוש חשב לעצמו כי התמונות שמופיעות בו הן אולי מעניינות ובשעות מאוחרות של היום אולי הייתי טורח להקדיש להם תשומת לב, אבל מה הקשר בין הבחורה הסינית שקשורה לעמודים החלודים לבין ההמלצה שאני מחפש למסעדה טובה?

במקרה הזה עוד ידעתי פחות או יותר מה אני רוצה. המצב הופך להיות מגוחך יותר כשאני מחפש נושאים רחבים יותר. מיליון תוצאות, שני מיליון תוצאות, עמודים על גבי עמודים של מידע. זה כמעט בלתי נסבל. מצד שני, חשבתם פעם איך החיים שלנו היו נראים בלי מנועי חיפוש? או אינדקס אתרים כלשהו? קרוב לוודאי שאף אחד לא היה משתמש באינטרנט, חוץ מאותם אנשי אקדמיה וצבא שהיו אחראים ליצירה שלו. איתור המידע המתאים לי הופך להיות קשה יותר עם כל יום ולכן, לא מספיק להכיר את מנוע החיפוש ולהקליד כמה מילים, צריך ממש לדעת מה אנחנו מקלידים ולהכיר כמה כלים שיכולים לעזור לנו לצמצם את כמות התוצאות כך שניתן יהיה לנהל את כל התוצאות ולזקק מתוכן את המידע שמעניין אותי.

צמצמנו את הכלים לשלושה השימושיים ביותר: הראשון הוא שימוש במנוע עזר כמו Sortfix, המאפשר לחדד את תוצאות החיפוש בעזרת ממשק ידידותי. השני – שימוש ביכולות חיפוש מתקדמות, אפשרות המסתתרת בעמוד נפרד במנועי החיפוש הגדולים, וכוללת מספר פרמטרים שניתן לשלוט בהם. הכלי השלישי מכונה חיפוש בוליאני ועושה שימוש במילים וסימנים אותם תחדירו לשדה החיפוש.

הדרך הקלה: Sortfix

חברת Sortfix היא חברה ישראלית חדשה שמתרכזת בפיתרון פשוט לבעיית החיפוש. ביקור באתר לא מציג משהו מהפכני – יש שם שדה חיפוש ועמוד מקושט כוכבים. סורטפיקס אינה מנוע חיפוש חדש, מדובר בטכנולוגיה המבוססת על מנוע החיפוש של גוגל, אז אתם יכולים להיות בטוחים שכל המידע שהייתם מוצאים בעמוד החיפוש של גוגל יהיה זמין גם כאן. למעשה לא רק את גוגל. במרכז המסך יש מספר תוויות ותוכלו לבחור אם לבצע את החיפוש בגוגל, טוויטר, בינג (מנוע החיפוש של מיקרוסופט), תמונות או מיוטיוב. אבל חציו העליון של המסך הוא זה שצריך לעניין אתכם.

הקסם האמיתי מתחיל ברגע שהקלדתם את מילות החיפוש. העמוד אליו תגיעו מחולק לשניים. בחציו התחתון תראו את תוצאות החיפוש. מתחת לשדה חיפוש, הכולל את המילים שחיפשתם, תמצאו ארבע תיבות: מילות מפתח (Power Words) שתכיל מספר רב של מילים, הוסף לחיפוש (Add to Search) שתכיל את המילים שחיפשתם, הסר (Remove) שתופיע ריקה, ותיבת מילון (Dictionary) שתופיע ריקה גם כן.

Sortfix (צילום: צילום מסך)
עושים בשבילכם את עבודת הסינון. Sortfix | צילום: צילום מסך

מה שהתרחש הוא מאוד פשוט: המנוע של Sortfix עבר על התוצאות שחזרו מגוגל ואסף את המילים הרלוונטיות מכל אחד מאותם אתרים ובדק אילו מילים חזרו על עצמן. אם בין מאות אלפי התוצאות חזרו המילים “טובה”, “זולה” ו-"ניו יורק", אז סורטפיקס תוסיף את המילים האלו אל תיבת מילות המפתח. כעת על מה שעליכם לעשות הוא לגרור את המילים שכן מעניינות אתכם אל תוך תיבת ההוספה לחיפוש, ולגרור מילות מפתח שלא מעניינות אתכם (כמו ניו יורק למשל) לתיבת “הסר”. אם יש מילה באנגלית שאתם לא בטוחים מה המשמעות שלה, גררו אותה לתיבת המילון ותקבלו הסבר קצר – וכעת תוכלו להחליט אם המילה כן רלוונטית לחיפוש שלכם או לא.

שימו לב למשהו מוזר שקורה בשדה החיפוש בכל פעם שהוספתם מילה לאחת מהתיבות. מילים שסימנתם להסרה כן מופיעות בתוך שדה החיפוש, אבל עם הסימן מינוס לצידן. מה שקורה הוא ש-sortfix מייצרת חיפוש בוליאני עבורכם (אנחנו נגיע למשמעות של זה מיד), ומבלי לדעת שום דבר מיוחד על מנועי חיפוש תוכלו לצמצם את החיפוש שלכם. למעשה, לאחר הסינון שבצעתי עם המנוע של sortfix הגעתי ל-671 תוצאות חיפוש בלבד. אלו עדיין מאות של תוצאות, אבל זכרו שבמקור היו לנו שמונה מאות אלף תוצאות. אני מודה שהייתי סקפטי לגבי השירות, אבל הוא הצליח להשיג תוצאות לא רעות בכלל בכל חיפוש שביצעתי.

לרוע המזל, sortfix עושה שימוש בפלאש. לרוב המשתמשים זה לא ישנה הרבה (למרות שיש סיכוי שכאשר תיכנסו לאתר תתבקשו לעדכן את נגן הפלאש שלכם), אבל אם יש לכם חוסמי פלאש שונים האתר לא יעבוד. אבל עדיין, עבור רוב המשתמשים sortfix הוא כלי נוח לביצוע חיפוש מתקדם.

חיפוש מתקדם

אם תבחנו טוב את עמוד החיפוש של גוגל תראו שיש בו כמה אפשרויות נוספות לחיפוש הרגיל שאנחנו מכירים. לצד שדה החיפוש יש מספר קישורים קטנים (ממש קטנים, ספק עם מישהו בעל קשיי ראייה יצליח לראות אותם), ואחד מהקישורים האלה הוא קישור לחיפוש מתקדם, advanced search. לחצו עליו ותמצאו את עצמכם בעמוד המכיל הרבה יותר משדה חיפוש אחד. אל דאגה, זה לא כל כך מפחיד.

google advanced search (צילום: צילום מסך)
תעזרו לגוגל לעזור לכם. Advanced Search | צילום: צילום מסך

ברוכים הבאים לאחד המקומות החשובים ביותר ברשת, למי שבאמת רוצה למצוא את מה שהוא מחפש. אם תקראו את שמות השדות שמופיעים כאן תגלו מהר מאוד איך להשתמש בחיפוש המתקדם. נתחיל מהחלק העליון החשוב ביותר. הוא דומה מאוד לתיבות של Sortfix. תוכלו לכתוב בשדה הראשון את כל המילים שאתם מחפשים. השדה השני יאפשר לכם לחפש אחרי הביטוי המדויק שאתם מקלידים. מה ההבדל בין השדה הראשון לשני? אם תכתבו בשדה העליון: מסעדה סינית טובה, אתם תקבלו תוצאות רבות (כמו שראינו). התוצאות יכללו כל עמוד בו מוזכרות המילים:

מסעדה

סינית

טובה

כלומר, תמצאו בין התוצאות אתרים בהם יש בחורה סינית, בלי קשר לאוכל. תוכלו למצוא גם פורום בו מישהו מבקש טובה. אם לעומת זאת תכתבו את שלושת המילים בשדה החיפוש השני, גוגל יציג לכם תוצאות לאתרים ועמודים בהם מופיעות המילים בצורה הזו בדיוק: מסעדה סינית טובה. כלומר אנחנו כבר מסלקים מאות אלפי אתרים שאין להם קשר לחיפוש שלנו.

השדה השלישי מאפשר לנו לקבוע מילים שחשובות לנו ביותר בתוצאות החיפוש שלנו. השדה האחרון מאפשר לנו לבחור מילים שלא מעניינות אותנו בכלל. נוכל לכתוב את המילה ניו-יורק למשל כדי למנוע מגוגל לספק לנו תוצאות לעמודים באינטרנט בהם מישהו ממליץ על מסעדה סינית טובה בניו-יורק.

שאר השדות ברורים מאוד. תוכלו לבקש מגוגל לתת לכם תוצאות לאתרים הכתובים בשפה מסוימת, לדאוג שהתוצאות יגיעו מאתרים שנמצאים במדינה מסוימת, לבקש שגוגל יאתר קבצים מסוג מסוים ועוד. שימו לב לשדה דומיין (domain) – השדה הזה מאפשר לכם להכריח את גוגל לאתר תוצאות המופיעות באתר מסוים. מלאו את השדות העליונים במילים שאתם מחפשים ואז כתבו את הכתובת של האתר בו אתם מעוניינים לחפש – כמו למשל האתר של mako (www.mako.co.il). אם אתם יודעים שאתר מסוים מכיל את החומר שאתם זקוקים לו, אבל לא מצליחים למצוא אותו, שימוש בשדה דומיין הוא הדבר הטוב ביותר שתוכלו לעשות עבור עצמכם.

חיפוש בוליאני

אם אתם חושבים שאתם יכולים לוותר על גלגלי העזר שמציע sortfix וגם על עמוד החיפוש המתקדם של גוגל ולצלול למים העמוקים, אז הגיע הזמן להכיר את החיפוש הבוליאני. מנועי חיפוש חכמים, כמו גוגל, מאפשרים לכם לכתוב “נוסחה” בתוך שדה החיפוש. אם תקלידו מילים, הוא יחפש את המילים, אם תקלידו תרגיל מתמטי תקבלו תוצאה לתרגיל (נסו לכתוב 234/43 בתוך שדה החיפוש של גוגל ולהקיש על אנטר). אם תכתבו מילים ותוסיפו סימנים או מילות מפתח מסוימות, תוכלו לבצע חיפושים מורכבים ומעניינים.

מתאבד מול המחשב (צילום: pkripper503, Istock)
עוד פעם מיליון תוצאות? לעזאזל הכול, אני הולך לעולם טוב יותר | צילום: pkripper503, Istock

אם נחזור לדוגמה הראשונה שלנו, חיפוש המילים מסעדה סינית טובה יניב לנו תוצאות רבות כאשר האתרים שגוגל יביא לנו הם אתרים בהם מופיעה כל אחת המילים שחיפשתם, לא משנה מה ההקשר שלה. אם לעומת זאת תוסיפו מירכאות סביב המשפט בצורה הזו "מסעדה סינית טובה", תגלו שגוגל מביא לכם רק אתרים בהם שלושת המילים מופיעות בצורה הזו. למעשה הוספת מירכאות שוות ערך לשימוש בשדה החיפוש השני בחיפוש המתקדם, זה שמביא לנו תוצאות לביטוי המדויק.

אם אתם מחפשים מסעדה אבל ממש שונאים מסעדות סיניות תוכלו לחפש כך: מסעדה not סינית. שימוש במילה not יפקוד על גוגל להתעלם מאתרים בהם מופיעה המילה (או הביטוי) סינית (או כל מילה שתקלידו אחרי המילה NOT. אם יש מילה שכן חשובה לכם, תוכלו להשתמש ב-AND כדי לוודא שגוגל יחזיר תוצאות רק לאתרים בהם המילה מסעדה מופיעה בקרבת המילה AND. מה זאת אומרת בקרבה? גוגל בודק אם בין המילה הראשונה לשנייה יש לפחות 10 מילים אחרות. אם כתבתם AND, גוגל יציג אתרים בהם המרווח בין המילה מסעדה למילה סינית הוא לא יותר מעשר מילים. תוכלו להשתמש בסימנים מינוס ופלוס במקום AND ו-NOT. זוכרים שסורטפיקס הוסיף מילים שלא רציתם לחפש אחריהם לשדה החיפוש, כאשר הסימן מינוס צמוד אליהן? ובכן, זה בדיוק מה שהוא עשה: חיפוש בוליאני.

תוכלו גם לשלב בין שימוש במירכאות לשימוש ב-AND ו-NOT. למשל "מסעדה NOT סינית טובה” כדי להיות בטוחים שקבלו תוצאות בהן המילה מסעדה לא מופיעה כלל לצד הביטוי סינית טובה. במקרה של החיפוש הזה מדובר בחיפוש מטופש, אבל העיקרון ברור.

אלו העקרונות הבסיסיים ביותר של חיפוש בוליאני. יש עוד הרבה דברים מורכבים שניתן לעשות, אבל עבור רוב הגולשים שימוש בכלים האלו ישפר פלאים את חוויית איתור המידע באינטרנט.

>> ומה עם פרטיות באינטרנט? לא בטוח שיש דבר כזה