יונתן אגסי ואמו
יונתן אגסי ואמו

יונתן אגסי הוא שחקן פורנו. הוא חי עם אמו בישראל וכשהוא מקבל בדואר חבילה עם מבחר מסרטיו, הם מתיישבים יחד לראות את ההתחלה של אחד מהם. אל חשש, יונתן עוצר לפני שמתחיל האקשן, ואמו אומרת לו "אבל עד לכאן זה נראה ממש טוב". ובואו נעבור לסער מעוז. הוא חי בלונדון, המשפחה שלו חיה בקיבוץ. הוא נשא HIV  ולמרות שמשפחתו אוהבת אותו, יש מעין הסכמה שבשתיקה שעדיף שהוא ימשיך לחיות בחו"ל, כי הם לא ממש רוצים להתקרב אליו, ובטח לא שהנכדים יתקרבו.

אלו הן רק חלק מהסיטואציות שאנחנו נחשפים אליהן ב"משפחות" (שני עד רביעי, ערוץ 8, 22:00), הסדרה התיעודית החדשה של האחים תומר וברק הימן, שרובנו שמענו עליה בגלל שבין חמש המשפחות הלא שגרתיות המתועדות בה יש גם את זו של יואב זהבי, זה שהוגדר כ"בנו הסודי של ירון לונדון", הוסיפו סימני קריאה כאוות נפשכם. הם אולי הסיפור הכי מוכר אבל ממש לא הקיצוני ביותר, גם אם די מטלטל לראות מונולוג שלם של ירון לונדון, מדושן עונג ואחוז אשמה כאחד, מספר עד כמה לגדל את הילד שלך ב"משטר של רעב ללטיפה" מוביל לתוצאות מוצלחות.

ירון לונדון ויואב זהבי (תמונת AVI: mako)
ירון לונדון ויואב זהבי. משטר של רעב ללטיפה | תמונת AVI: mako
ולמרות שהמשפחות עצמן באמת כוללות גיבורים לא שגרתיים, לאחים הימן יש מספיק עומק רגשי על מנת להראות לנו סיטואציות שלמות – שלכל שחקן פורנו או ילד מאומץ עם תסמונת אספרגר שדורשים מלא צומי, יש אח קטן ושגרתי לכאורה, שמצליח לרגש אפילו יותר. שלפעמים אהבה ללא תנאים תימצא דווקא במשפחה מאמצת ולא ביולוגית, ושלכל ירון לונדון שלא גידל את הבן שלו, יש מאהבת לשעבר שהייתה שם כל השנים והיא מסקרנת הרבה יותר ממנו.

תומר הימן כבר פירק אי אלו פעמים בחייו את המושג "משפחה", בעיקר את זו של עצמו. בסדרה הקודמת שלו, "בדרך הביתה", הוא טיפל בילדותו ביסודיות של נתיחת גופה, ונעזר באין ספור אמצעי תיעוד שלא ברור איך נשארו ברשותו, אבל גרמו לצופים להתבייש באלבומם המצהיב שמעלה עובש במגירת הארון. הימן ביתר את עצמו ואת משפחתו לפיסות כל כך קטנות, שהצעד המתבקש היה לעבור למשפחות של אחרים, בעדיפות לכאלה עם סיפור מיוחד.

אין תמונה
האחים הימן. מרגשים
האחים הימן דרשו מהמשפחות המשתתפות את אותה מידת חשיפה שדרשו מעצמם, ולזכותם יאמר שהם גם משקיעים את אותה כמות של רגש ולב. התוצאה, גם אם לא תמיד מעניינת באותה המידה, מצליחה לשמור על האיזון בין חשיפה מציצנית למורכבות רגשית. יש סיפורים שמתרוממים מהר יותר וכאלו שפחות, אבל כולם עובדים. המפתיע שבהם הוא כפי הנראה של דינה לנקרי, אלמנה מבוגרת שבמהלך הפרקים הראשונים עומלת במרץ על אירועי השנתיים לפטירתו של בעלה ועל הדרך, באיטיות וכמעט באגביות, חושפת כי התעלל בה.

מה מבדיל בין "משפחות" לבין "מחוברים" או המילה שבטח תגרום לירון לונדון לשבץ – ריאליטי? אם תשאלו אותי, האבחנה מיותרת. מי שיצפה ב"משפחות" רק כי היא משודרת בערוץ 8, בטח גם יטען שרכילות על הבן של ירון לונדון צהובה פחות מרכילות על יעל בר זוהר. "משפחות", תגדירו אותה איך שתרצו, היא טלוויזיה מצוינת, מציצנית אבל עדינה, מרגשת וחשופה.