יוטיוב

אחד האלגוריתמים המקיפים והיעילים ביותר ברשת, לטוב ולרע. יוטיוב יזרוק עליך הכל באופן היסטרי כמעט, וכניסה לדף הבית של פלטפורמת הווידאו, בדפדפן או באפליקציה, היא קודם כל הזדמנות להיחשף לסרטונים שעוד לא צפית בהם מכל ז'אנר שהוא. אוהבים קליפים? קבלו עשרים קליפים בארבעה ז'אנרים שונים, כי וואלה, אנחנו לא יודעים באיזה מצב רוח אתם. אוהבים סרטוני נסיינות? הנה סרטוני טעימה, אנבוקסינג, פתיחה, סגירה, אריזה, קפיצה, ריצה ובדיקה מעמיקה לכל חפץ ומאכל תחת השמש. וגם מסך הצפייה עצמו הוא הזדמנות להציע לצופה דברים אחרים לראות, בתמהיל כל כך מפולח שזה כמעט מפחיד: המתמטיקה של יוטיוב מדויקת כלייזר, והסרטונים בה מוצעים באיזה יחס זהב שמנסה - ולרוב מצליח - לקלוע לטעמו של הצופה כדי שילחץ על כפתור הנגינה האוטומטית ולא יכבה אותו לעולם. יש מי שהשפע הזה מלחיץ אותו, והלחץ הזה מובן מאוד. אבל בניכוי היסוד הרגשי, יוטיוב הוא גם הדגם שהאלגוריתמים האחרים צריכים ללמוד ממנו.
ציון סופי: 9. הורדנו נקודה מרוב פחד

ספוטיפיי

במהלך המחקר לרגל הדירוג הזה, קיבלנו תשובות סותרות לגבי איכות האלגוריתם של ספוטיפיי, אבל כל הנסקרים הסכימו על כך שמדובר באחד הפיצ'רים המרכזיים של אפליקציית הזרמת המוזיקה, כך שהיא לפחות חושבת שמדובר בחתיכת שיחוק. ספוטיפיי מרעיפה על משתמשיה עשרות רשימות השמעה המבוססות על כל לייק שסימנו (וגם על כל דיסלייק, כי ספוטיפיי מעודדת את משתמשיה להשחיר למוזיקה בינונית), או על כל השירים שהקשיבו להם בשמיעה חוזרת. היא מציעה שתי רשימות השמעה שבועיות המבוססות על העדפותיו של המאזין, ומעדכנת בנוסף להן גם רשימות נוספות כמו "שירי השנה" או "השירים הכי חרושים" אם היא מזהה שינויים סיסמיים בטעמו. בכלל, ספוטיפיי מאוד אוהבת לחטט לכם בהיסטוריית ההקשבה ולהמליץ לכם בעקבותיה על דברים חדשים שהיא מקווה שתאהבו. לרוב מדובר בהימורים בטוחים למדי, מה שגורם לאפליקציה הנלהבת להצטייר כנלהבת מדי. תניחו לנו, אנחנו יודעים איך לכתוב "אביבית בר זוהר Money Men Diamonds" בעצמנו.
ציון סופי: 8.5. כשמגיע - מגיע

אינסטגרם

קונצרן פייסבוק-אינסטגרם-וואטסאפ צריכים לנשק לנו את הרגליים על כמה שאנחנו זורמים איתם. מנגנון הצעת התכנים של אינסטגרם - ואנחנו מתבססים כאן על עמוד האקספלור הנחשק באפליקציה, שמתבסס על התמונות שאהבת, החשבונות שאתה עוקב אחריהם, החשבונות שחבריך בעלי הטעם הדומה עוקבים אחריהם ולא מעט חשבונות ממומנים - איננו מבריק. 75 כזה, ממש לא התלמיד המצטיין בכיתה. הוא מציע תמהיל מאוד לא יצירתי של חשבונות ותמונות, ומנצל בעיקר את העצלות המובנית שבגלילה באינסטגרם. ובמונחים פחות פלצניים: אתם כבר פה ואתם לא הולכים לשום מקום, יאללה, הנה עוד 100 דוגמאות לדברים ואנשים שכבר ראיתם.
ציון סופי: 6. אם אתם מחפשים אנשי תוכן שיישפרו את השירות, נא ליצור קשר עם המערכת

View this post on Instagram

We’re at #VidconLondon this weekend and wish you were all here! Here’s some tips that we shared for making your IGTV content the best it can be.

A post shared by Creators (@creators) on

אסוס

רכיב ההמלצות של אסוס, המבוסס על היסטוריית הרכישות שלכם בתוספת נדיבה של אבקת "אה, זה של מותג הבית שלנו? לא שמנו לב אופסי דופסי", זמין באתר של החנות המקוונת כ-You might also like, ומופיע באפליקציה כשורת המלצות בעמוד הראשי, שכותרתה My Edit. וכמעט לא הוגן להשוות בין השתיים, כי בעוד האלגוריתם של האפליקציה עוד מנסה להעמיד פנים שיש לו טיפת מעוף, זה שזמין באתר הוא המקבילה הווירטואלית לקוטג' עם 1% שומן. כן, טכנית שייך לקטגוריית הקוטג'ים אבל לא הייתם מסתכלים על זה פעמיים בסופר. בכל מקרה, האלגוריתם שזמין באפליקציה הוא סביר מינוס, ומציע בחוסר חשק מובהק קומץ הצעות אופנתיות שמרניות. אם היינו רוצים שיציעו לנו את אותו הדבר רק בירוק יער, היינו הולכים לזארה.
ציון סופי: 5.5, וגם זה בנדיבות

View this post on Instagram

Wanna tie dye your old socks? It's a fun way to update them and give them new life Head to our IGTV to see how we did it Nike Air Force 1 Shadow White And Yellow Trainers (1556133), Nike Air Force 1 Shadow White And Pink Trainers (1556130)

A post shared by ASOS (@asos) on

נטפליקס

מה נטפליקס אוהבת יותר מלהתפאר בהישגיו של האלגוריתם שלה? נכון מאוד, להפציץ את מסך הבית בהצעות לסדרות שלעולם לא תצפו בהן. תאוריית קונספירציה: כפתורי הלייק/דיסלייק לסדרות ולסרטים בנטפליקס הם כמו הלחצנים שליד מעברי החצייה, ואין להם שום פונקציה. חשבו מה אתם רואים כשאתם פותחים את נטפליקס: מסך ענק ובו הסדרה או הסרט החדשים ביותר, ומתחת לו שורות על שורות על המלצות על שוברי קופות מפוקפקים (תודה, כבר ראיתי את "מלך העקרבים" עם דווין ג'ונסון מ-2002) או על "פחמן משודרג". זה תמיד "פחמן משודרג". בכל מקרה, את המלצות הצפייה השימושיות שלכם אתם מקבלים מחברים או מ-tvbee, והאלגוריתם של נטפליקס הוא לא יותר משומר מסך משוכלל.
ציון סופי: 5. על גופתנו נצפה ב"פחמן משודרג"

אפל מיוזיק

יחסית לחברה שחרתה על דגלה את חוויית הלקוח (ואז ביקשה מהלקוחות שישלמו 1,000 שקל על כל שינוי בחריתה הזאת), אפליקציית המוזיקה של אפל מבאסת למדי. הצעות ההשמעה שלה חסרות מעוף וממוקדות באמנים טרנדיים, שניכר ששילמו לא מעט עבור קידום האלבומים שלהם בפלטפורמה. וכשאפל כבר מנסה להראות לך שהיא מקשיבה לך, בקטע טוב, ההצעות שלה יותר תמוהות ממאתגרות או מגניבות (לא תודה, אין לנו צורך באלבום שירי המשוררים של מיקי גבריאלוב). כדי להוסיף חטא על פשע, כשיש כבר המלצות שמיעה נורמליות, הן מסתתרות בתפריטים השונים של האפליקציה במקום לחכות לנו בסבלנות בדף הבית.
ציון סופי: 4. תכלס, מביך בשבילכם

אפל מיוזיק (צילום: Vasin Lee, ShutterStock)
תשתדלו יותר - אפל מיוזיק | צילום: Vasin Lee, ShutterStock

אמזון פריים

כל עשרת המשתמשים של אמזון פריים בישראל יסכימו שהאלגוריתם של שירות הסטרימינג הלא רע בכלל הזה מבייש את הפירמה. פחות 'אלגוריתם' ויותר 'אל תטרח לנסות אפילו, די'. אמזון מציעה את אותן הסדרות והסרטים בסידור עקבי ורפטטיבי, בלי התחשבות יתרה בתוכן (שוב - מדובר בתוכן לא רע בכלל) שכבר צרכתם. גם סדרות חדשות או סרטים בלעדיים ומדוברים עלולים להיות מוכמנים במאגרים של אמזון בלי לקבל ממנה קידום ראוי - וחבל. מצד שני' אנחנו אוהבים לעשות מחקר באופן עצמאי ושמחים על ההזדמנות להפגין ידע. רק חבל שזה בא על חשבון התחביב האמיתי של צופה הטלוויזיה המעודכן: להישען אחורה ולתת למישהו לעשות עבורו את כל העבודה.
ציון סופי: 1, באהבה