לאחר שבשנת 2014 נערך שיתוף פעולה בין תיאטרון "הבימה" לתיאטרון הלאומי של נורווגיה, פרסמה היום (שבת) קבוצת שחקנים מהתיאטרון הנורווגי סרטון מעורר מחלוקת ובו הצהרה כי בכוונתם להחרים את הבימה, זאת משום שהוא מופיע ב"שטחים הפלסטינים הכבושים". בשל הזעם שעורר הסרטון בישראל, מיהר התיאטרון הנורווגי להבהיר כי מדובר בפרוייקט אומנותי בלבד, ולא בהודעה רשמית.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

בסרטון נראית שחקנית המציגה עצמה כדוברת התיאטרון, גרטרוד סיינג, כשהיא מתנצלת על שיתוף הפעולה שביצעו עם הבימה, וקוראת לשחרור פלסטין. "זה היום בו אנו מתנצלים על שיתוף הפעולה המביש שלנו עם הבימה", נאמר בסרטון. "לא ידענו איזה תפקיד מרכזי יש לתיאטרון בנורמליזציה של הכיבוש הישראלי".

"בזמן ששיתפנו איתה פעולה, ישראל הפציצה בצורה מחרידה את רצועת עזה", אמרה הדוברת והתייחסה למבצע צוק איתן. "אנו מבטיחים לתמוך בקריאה הפלסטינית לחרם וסנקציות על ישראל. שחררו את פלסטין".

במשרד החוץ מיהרו לגנות את הסרטון וטענו כי הוא קיבל מימון רשמי של המדינה. "הסרט מזכיר תעמולה פרי מוחם החולני של גבלס, והקולנוענית הנאצית לני ריפנשטאהל. מדינת ישראל דורשת מהתיאטרון הלאומי הנורבגי, שדברי הדיבה מוצגים בשמו, שיתנער בצורה ברורה ומיידית מהסרטון ויפעל להסרתו מכל אתר או רשת", מסר משרד החוץ.

התיאטרון הנורווגי מיהר להרגיע את הרוחות ואמר כי לא מדובר בהודעה רשמית, אלא בפרוייקט אומנותי במסגרת פסטיבל תיאטרון. "הסרטון לא נכתב על ידי התיאטרון עצמו ואינו מייצג את עמדותינו", הבהירו. "אנו נגד חרם והשתקה".

מהבימה נמסר בתגובה: "התיאטרון הלאומי הבימה מוביל בשת"פ בכל מדינות אירופה והעולם כולו מזה שנים רבות ומביע צער ותדהמה על כך שככל הנראה גורמי BDS נורווגים קיצוניים מנצלים את שיתוף הפעולה שהיה לתיאטרון הבימה עם התיאטרון הנורווגי, וזאת בכדי להכפיש את שמה של מדינת ישראל והתרבות הישראלית בכללותה".

עוד מסר התיאטרון כי "התיאטרון הלאומי הבימה לא ירתע מלעסוק בכל נושא ויופיע בכל מקום במדינת ישראל, וזאת ע"פ עקרונות המוסר והתרבות האוניברסליים, וכן ימשיך לפעול בזירות ובשת"פ עם מוסדות תרבות בינלאומיים. יחד עם זאת נודע לנו כי מאחורי סרטון זה לא עומד התיאטרון הנורווגי אלא קבוצה תמוהה של שחקנים קיצונים, שכבר גונו נחרצות ע"י התיאטרון והממשלה בנורווגיה".