נתניהו התקפל (צילום: פלאש 90, מרים אלסטר, חדשות)
נתניהו יבלום זמנית את התאגיד | צילום: פלאש 90, מרים אלסטר, חדשות

המחלוקת סביב הקמת תאגיד השידור הציבורי "כאן" נמשכת, והיום (ראשון) יתכנסו ראשי סיעות הקואליציה לדון בהצעת החוק של יו"ר הקואליציה דוד ביטן הקוראת לפרק את גוף השידור החדש. ראשי התאגיד הודיעו רשמית לנתניהו ולכחלון כי הם מוכנים לעלות לשידור בתחילת בינואר, אך שרי התקשורת והאוצר צפויים לדחות את בקשתם. ביטן אמר היום כי "חלה התקדמות משמעותית במגעים לסגירת התאגיד".

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

"השתפרו הסיכויים מבחינה קואליציונית ואנחנו עובדים על זה, גם אני וגם ראש הממשלה", הוסיף ביטן. "כרגע יש רוב בתוך הקואליציה לזה. אם תהיה מחויבות קואליציונית יהיה גם רוב בכנסת".

מקורביו של שר הפנים אריה דרעי התייחסו לתדרוכים בליכוד לפיהם יו"ר ש"ס לכאורה מתלבט באשר לעמדתו בנושא סגירת התאגיד. "אין התלבטות", הבהירו. "השר דרעי יתנגד למהלך כזה. איננו מכירים שום התלבטות כזו". גם השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל, אמרה הבוקר לפני ישיבת הממשלה כי "אני בעד התאגיד".

שר הבריאות יעקב ליצמן מיהדות התורה אמר לקראת ישיבת ראשי הקואליציה: "אנחנו צריכים לראות מה מחייב אותנו ההסכם הקואליציוני. נקשיב לעלויות - נשווה זה מול זה ונחליט".

עימות חזיתי שיוביל לפשרה? נתניהו וכחלון (צילום: חדשות 2)
ההפגנה מול בית רה"מ, אתמול | צילום: חדשות 2

אמש הפגינו כ-200 אנשי תקשורת, יוצרים ואזרחים מול בית ראש הממשלה בירושלים. המפגינים קראו: "אזרחי ישראל לא יתנו לחסל את השידור הציבורי" וקריאות נוספות נגד הממשלה ובהן: "ביבי - עד כאן!" ו-"ממשלה תקלה".

"אתה לא יכול לומר לתלמידי ישראל שאתה בעד חופש הביטוי", קראו המפגינים לשר החינוך נפתלי בנט. "אתה צריך להיות אתנו כאן". המפגינים קראו גם לשרת המשפטים איילת שקד, לשר האוצר כחלון ולשר ארדן להגיע ולקחת חלק בהפגנה גם כן. "אתם צריכים להיות פה איתנו", קראו.

לאור הדחייה הצפויה של בקשת "כאן", תחילת השידורים תהיה לא לפני 30 באפריל ככל הנראה, כששר האוצר משה כחלון וראש הממשלה בנימין נתניהו הם הגורם המחליט. איש המפתח כחלון רוצה שהתאגיד יוקם ויתחיל לשדר, אך הליכוד עשוי לפגוע ביוזמות שלו כגון מס על דירה שלישית ולכן ישנו סימן שאלה בנוגע לעמדתו.

ביטן, שרוצה לסגור את התאגיד, הסביר את עמדתו ותקף את כחלון על התנהלותו בפרשה: בריאיון בחדשות סוף השבוע עם דנה ויס אמר כי "ברור לנו לגמרי שהתאגיד הזה יהיה שמאל מובהק. ברור לפי ההרכב שלו ולפי מה שהם מדברים".

"הם מינו לראש דסק כלכלי את אמסטרדם, משהו כזה", הוסיף ביטן בהתייחסות לעיתונאי שאול אמסטרדמסקי. "הוא הוציא ציוץ בזוי נגד ראש הממשלה. אני מראה לכם מה המגמה. לא אכפת לי את מי הם לוקחים אבל הם צריכים לקיים את הוראות החוק במובן הזה שאנשים יבינו שזה שידור ציבורי. המנכ"ל והיו"ר קובעים מה שהם רוצים, איזה ארגון שהם רוצים, איזה עובדים שהם רוצים, הכל הם קובעים".

אולפני כאן, התאגיד (צילום: פלאש 90 \ Miriam Alster)
לא יתחילו לשדר. אולפני "כאן" | צילום: פלאש 90 \ Miriam Alster

ביטן המשיך במתקפה ואמר: "התאגיד נחטף על ידי אנשים שהאג'נדה שלהם היא שמאלנית אנטי ממשלתית והם רוצים ליישם את האג'נדה הזו". על שר האוצר החווה את דעתו: "כחלון מפחד מהתקשרות, זה לא קשור כל כך לגוף התקשורת נגד ראש הממשלה. כל הפוליטיקאים מפחדים מהתקשורת ורוצים אווירה טובה מולם ולכן הם נכנעים מול התקשורת כל הזמן בכל הרפורמות". 

במכתב ששלחו השבוע ראשי התאגיד לכחלון ונתניהו הם נימקו את החשיבות בעליית התאגיד לשידור ואמרו שהוא יחסוך כ-400 מיליון שקלים בשנה וכבר הוצאו כ-140 מיליון שקלים על הפקות מקור והקמת אולפנים בירושלים, תל אביב, מודיעין ובאר שבע. עוד נכתב כי בתאגיד יש גיוון בייצוג של החברה הישראלית ובין עובדיה יש חרדים, דתיים, ערבים ובני העדה האתיופית.

המכתב יצר ככל הנראה בעיה מבחינת נתניהו והליכוד, שככל הנראה רצו קודם להעלות להצבעה את החוק שיזם ביטן על ביטול תאגיד השידור הציבורי. אך כעת הסדר התהפך: נתניהו יאלץ קודם לתת את עמדתו בנוגע לתאגיד ורק אז יוכלו בליכוד להעלות את החוק להצבעה.