מירי רגב, יהודה וינשטיין (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין הבהיר היום (ראשון) לשרת התרבות והספורט מירי רגב כי לא תוכל להתנות תקציבים למוסדות תרבות על בסיס תוכן היצירות המוצגות בהם. בתוך כך מקיים היום משרד התרבות שימוע לתיאטרון אל-מידאן, שתקציבו הוקפא עקב הצגה שמבוססת על זיכרונותיו של המחבל ווליד דקה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

בשבועות האחרונים קיימו עו"ד אורית קורן ועו"ד דינה זילבר, המשנות ליועץ המשפטי, דיונים עם רגב בנושא שינוי מבחני התמיכה למוסדות תרבות. "בחינת התמיכה במוסדות תרבות לאור תוכנן של יצירות אומנות עולה כדי פגיעה בחופש הביטוי", נכתב בעמדת היועמ"ש.

במכתבו הזהיר היועמ"ש כי שינוי מבחני התמיכה היה עלול לגרום לחלק ממוסדות התרבות להימנע ממתן ביטוי לדעות מסוימות מחשש שהדבר יסכן את התמיכה הממשלתית בהם. "פגיעה באפשרות הפקתה או הפצתה של יצירה על בסיס תוכנה היא פגיעה קשה במיוחד בחופש הביטוי", ציין, "שהלא תוכנה של יצירה הוא לב לבה ועצם מהותה".

תיאטרון אל-מידאן (צילום: חדשות 2)
מתוך "הזמן המקביל" | צילום: חדשות 2

רגב: "היועמ"ש לא יכול להתערב בשיקול דעתי"

וינשטיין הבהיר כי האפשרות היחידה לשינוי מבחני התמיכה במוסדות תרבות היא על ידי חקיקה, אך סייג גם את הדברים האלה. "גם יוזמת חקיקה כזאת, ככל שתעלה, תדרוש את התייחסות היועמ"ש, אשר יידרש לבחון האם זו עומדת אף ביתר אמות המידה שנקבעו באשר לפגיעה בזכות אדם בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו".

"בנוסף ביקשנו לשוב ולחדד בפני השרה את חלוקת התפקידים הנכונה בין הדרג הפוליטי במשרדי הממשלה, המתווה את מדיניות הממשלה, לבין הדרג המקצועי", הוסיף וינשטיין. "הרציונל העומד בבסיס הפרדה זו הוא הרצון למנוע פוליטיזציה או הטיה של החלטות קונקרטיות ולהסיר חשש מפני אלה".

השרה רגב דחתה על הסף את מכתבו של וינשטיין. "עם כל הכבוד ליועץ המשפטי לממשלה, הוא יודע שהוא לא יכול להתערב בשיקול דעתי בנוגע למדיניות חלוקת התקציבים", ציינה. "אין בכוונתי להתערב בתוכן או להגביל את חופש הביטוי, אבל כל התנהלות של מוסדות תרבות שלא יפעלו בהלימה לחוקי המדינה יטופלו בהליך פלילי. אין קשר בין חופש הביטוי לחופש המימון".