את שלוש מהדורת החדשות המרכזיות בישראל מובילות נשים: יונית לוי (חדשות 2), תמר איש־שלום (חדשות 10) ומירב מילר (ערוץ 1, לצד אמיר איבגי), אבל האם באמת יש לנשים ייצוג שוויוני בשידורי החדשות? מבדיקה שערכה הרשות השנייה עולה כי חלה עלייה בשיעור ייצוג הנשים, אך הדומיננטיות המקצועית שלהן עדיין נמוכה יחסית לקבוצה המסורתית של גברים, יהודים, אשכנזים וחילוניים.

המחקר בדק ארבע תוכניות אקטואליה בחדשות 2 ו-10. בכולן חל שיפור בייצוג הנשים, אך נשים עדיין מופלות לרעה בתוכניות אלו ואינן מוצגות באופן שיוויוני. לפי המחקר, "אולפן שישי" נמצאת במקום האחרון עם רק 12.7% נשים שהופיעו בתוכניות. מנגד, השיעור הגבוה ביותר של נשים מהתוכניות שנבדקו היה ב"פגוש את העיתונות" של חדשות 2.

רוני דניאל (צילום: החדשות)
לא סובל מחוסר חשיפה. רוני דניאל | צילום: החדשות

סוגיית ייצוג הנשים בכלי התקשורת המרכזיים מעסיקה זה זמן את חוקרי המגדר, את ארגוני הנשים ואת דרג מקבלי ההחלטות. המחקרים בתחום עוסקים לא רק בשיעור ההופעות של נשים לעומת גברים, אלא גם באופן שבו הן מוצגות - האם הן מופיעות בעיקר בשל חזותן החיצונית או ניתנת להן הזדמנות שווה להציג את כישוריהן ולהביע את עמדותיהן. אנשי הרשות השנייה ערכו את המחקר בישראל על שתי תוכניות אקטואליה של חדשות 2, "אולפן שישי" בהגשת דני קושמרו ו"פגוש את העיתונות" בהגשת רינה מצליח, ושתי תוכניות של חדשות 10 - "המטה" בהגשת נדב פרי ו"המגזין" בסוף השבוע בהגשת אושרת קוטלר.

הקריטריונים לייצוג הנשים היו המגדר של המנחה, הכתבים המשתתפים בתוכנית, הפרשנים מטעם חברת החדשות הנוטלים חלק בדיון - וגם משתתפים חיצוניים המוזמנים לדיון בפאנל, כמרואיינים או כמומחים. מהמחקר, שנערך בין נובמבר 2013 לינואר 2014, עלה כי "אולפן שישי" היא תוכנית האקטואליה המוטה ביותר לכיוון הגברי. "המטה" מדורגת שנייה בהטיה שלה לייצוג גברי, אחריה "המגזין" ולבסוף "פגוש את העיתונות".בכירים בחברות החדשות אומרים כי השתלבותן של נשים בעמדות בכירות היא נדירה, בעיקר כי הנשים עצמן בוחרות לא להתקדם לתפקידים תובעניים, המחייבים אותן לשעות עבודה רבות. "הדד־ליין בטלוויזיה הוא 21:00, ואין נשים רבות ששורדות את זה", אמר מקור בתחום.

"רואים על המסך הרבה פנים יפות"

בחדשות 2 מתהדרים בכך שאצלם מכהנות שתי פרשניות בעמדות בכירות - הפרשנית הפוליטית רינה מצליח והפרשנית הכלכלית קרן מרציאנו - בעוד בחדשות 10 אין אישה בעמדת פרשנית. "רוב תוכניות הפריים שלנו מוגשות בידי נשים, כמו 'המהדורה המרכזית' עם יונית לוי, 'חדשות סוף השבוע' עם דנה ויס, 'פגוש את העיתונות' עם מצליח ו'תוכנית חיסכון' עם מרציאנו", נמסר בתגובה מחדשות 2. "ב'אולפן שישי' בחודשים האחרונים יש יותר ויותר נשים בפאנל הפרשנים, כמו מצליח, מרציאנו, ויס ודפנה ליאל, בין השאר בזכות דירקטוריון החברה".

מגישי החדשות (צילום: תומר אפלבאום, אלגס ליבק וערוץ 2)
מגישי החדשות | צילום: תומר אפלבאום, אלגס ליבק וערוץ 2

הנתונים נאספו על רקע הקמת ועדה מיוחדת ברשות השנייה לבחינת ייצוג הנשים בערוצי הטלוויזיה, בראשות חברת המועצה, יוכי פלר, לשעבר יו"ר ויצ"ו ישראל וחברת הנהלת ויצ"ו העולמית. "יהיו שיגידו שרואים על המסך הרבה פנים יפות של מגישות טלוויזיה, אבל איזה ייצוג באמת נותנים להן? האם הן משתתפות בפאנלים חשובים כמו על כלכלה וביטחון?" שואלת פלר. לדבריה, התקבלו ברשות השנייה תלונות רבות על ייצוג החסר של נשים ב"אולפן שישי".

"אני מאמינה שאם ישתתפו יותר נשים בדיונים כאלה השיח הפוליטי והביטחוני שלנו ישתנה", היא אומרת, ומספרת כי חלק מהפניות והדיונים התקיימו גם מול תא העיתונאיות, שפעיל בנושא.

מה האפשרויות העומדות בפני הוועדה החדשה לטיפול בנושא? "אני לא פוסלת אפליה מתקנת, יכול להיות שיש לחייב שבכל פאנל כזה תשתתף אישה. אני לא בטוחה שאפשר לנקוט סנקציות נגד גופי השידור, אבל חשוב להביא את זה למודעות הציבור".

אחד המהלכים המשמעותיים שביצעה הרשות השנייה בנוגע לייצוג נשים היה ברדיו החרדי קול ברמה, שהוקם ב–2009 ויועד למגזר הספרדי־תורני. הרדיו סירב במשך שנים להעלות נשים לשידור, בניגוד לכללים. לאחר לחץ ציבורי שהתחיל מצד האגודה לזכות הציבור לדעת, והמשיך בבג"ץ שהגישה עמותת קולך, חייבה הרשות השנייה לשתף נשים לשידור - ובאחרונה גם הודיע הרדיו לראשונה על מגישה בתחנה.

ברשות השנייה הובילה את הנושא חברת המועצה ד"ר דליה זליקוביץ', שחברה גם בוועדה לבחינת ייצוג נשים ברשות. "בנושא של קול ברמה הבנו שלא צריך רבולוציה, אלא אבולוציה", אמרה זליקוביץ'. "הרשות התיישרה לפי הקו הזה, ולמרות ההצהרות הקודמות של אנשי הרדיו, נשים עולות כיום לשידור ויש לראשונה מגישה".

הכתבה פורסמה במקור באתר "The Marker"

>> גלובוס מקס תשקיע 350 מיליון שקל בהקמת 89 בתי קולנוע

>> "מחאת הפלפלים": החלה מכירת ירקות ופירות באוניברסיטת תל אביב