ג'ף בזוס (צילום: David McNew, GettyImages IL)
מייסד אמזון, ג'ף בזוס קנה את "הוושינגטון פוסט" | צילום: David McNew, GettyImages IL
העיתונות האמריקנית עוברת בתקופה האחרונה לבעלי עסקים מקומיים. בשבועות האחרונים "הבוסטון גלוב" ולאחריו "הוושינגטון פוסט" נמכרו בעסקאות שמעלות שאלות בנוגע לעתיד העיתונות הכתובה האמריקנית. האם רכישתו של מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס את "הוושינגטון פוסט" מסמנת עידן חדש עבורה העיתונות המודפסת בארה"ב או מסכנת את עתידה?

מומחים בארה"ב טוענים, כי העסקה של בזוס, שנחשב לסמל המהפכה הצרכנית באינטרנט ולאו דווקא לאיש עיתונות, עשוייה להועיל עם "הוושינגטון פוסט". אחד היתרונות של בזוס מלבד הונו הרב והיותו מומחה בעולם הדיגיטלי, טוענים המצדדים, היא ראייתו לטווח ארוך. לרוב, בעלי עסקים חוששים להיכנס לשוק העיתונות ומתקשים לראות את הרווחים מהעיתונות המודפסת בשל הסתכלותם הצרה על מצב העיתונות הכושל. אך בזוס מגיע לענף עם ראייה רחבה ורצון אמיתי להשקעה לטווח הארוך. מייסד אמזון ובעלי המניות בחברה רואים בהשקעה בעיתון אסטרטגיה לרווח כלכלי.

עיתונים ישנים (צילום: sxc.hu)
ד"ר רפי מן: "הפיתרון הוא מתכונת דיגיטלית נטולת נייר" | צילום: sxc.hu
ד"ר רפי מן, מרצה בבית הספר לתקשורת אוניברסיטת אריאל וחבר מערכת כתב העת העין השביעית מסביר בשיחה עם mako שלפחות בטווח הקצר זו עשויה להיות בשורה טובה לעיתונות. "מבחינת העיתון יש תועלת בכך שבזוס יפעיל את העיתון באמצעות חברה פרטית ולא ציבורית". לדבריו, אף איש עסקים אינו אוהב להפסיד אך לפחות עכשיו ייחסך הצורך להגדיל את הרווחיות על ידי צמצום ההוצאות.

לדבריו, לא ברור מדוע בזוס רכש את העיתון והאם הוא ינצל אותו לצורך צרכיו העסקיים. הקנייה של בזוס הביאה לסיום שליטתה של משפחת גרהאם לאחר כ-80 שנה באחד העיתונים המוערכים בארה"ב. שווי העסקה שנשמרה בסודיות רבה מוערכת ב-250 מיליון דולר. לפי הדיווחים, מדובר בסכום נמוך יחסית לאחד ממוסדות העיתונות האגדיים ובהונו הרב של בזוס.

אם כך מהו ייחודו של בזוס ומדוע הוא דווקא עתיד לשפר את פני העיתונות? לפי הדיווחים, רוב העיתונים בארה"ב ובעולם כולו מתמקדים בנקיטת צעדים בטווח הקצר שיוכלו לשפר את מצב העיתון הנוכחי. הבעלים מנסים לעצור את הירידה בהכנסות על ידי פרסומות במקום להשקיע בעתידו של העיתון דרך המדיום הדיגיטלי. ניסיון זה בא לידי ביטוי בירידת איכות העיתון, קיצוץ בדפי הנייר המודפסים ועוד.

בזוס, לעומת זאת, הוא איל תקשורת מסקרן שהצליח לתת לגולשי אמזון שירותים חדשים שלא היו קיימים קודם לכן בעולם הדיגיטלי. בדומה לאמזון, גם העיתונות צריכה לשנות את פניה ולהציע לגולשים מגוון שירותים חדשים מלבד העיתון המודפס הסטנדרטי. לפי מגזין "בלומברג" בזוס לא מעוניין להרוג את הפרינט אלא להמציאו מחדש. הוא רוצה לבנות אימפריית חדשות מקוונת ולהיות אחד המתחרים מול Google וApple.

אין תמונה
הניו יורק טיימס היחיד שנשאר בבעלות משפחתית
בשלב זה ניתן לומר שמשפחת סלצברגר שאוחזת "בניו יורק טיימס" נחשבת ל"זן נכחד בארה"ב". לאחר העסקה של "הפוסט" היו שמועות כי גם "הניו יורק טיימס" יימכר לאיש עסקים, אך ביום רביעי האחרון השמועות הופרכו. יו"ר החברה, ארתור סלצברגר הודיע כי "הטיימס לא למכירה" והוסיף כי הבעלות המשפחתית חזקה ומאוחדת, "אנחנו נוביל את "הטיימס" קדימה  לתוך העולם הגלובלי והדיגיטלי".

מן מדגיש כי הפרינט בארה"ב ובעולם כולו לא ישרוד לאורך זמן. "זוהי הארכת חיים לזמן מוגבל, הבעיה איננה הפרינט כטכנולוגיה אלא העיתונאות". לדבריו המתכונת צריכה להיות מתכונת דיגיטלית נטולת נייר שתאפשר לארגון התקשורת לפעול באופן מקצועי לאורך זמן.