גם אתם חשים עצב בכל פעם שאתם נתקלים בשנאה התהומית במדינה? מרגישים שהפילוג כאן עוד יחריב אותנו? אנשי עסקים ישראלים העומדים בראשות עמותת "שישי ישראלי" מציעים פתרון לשיפור המצב: קידוש מסורתי בכל ערב שישי כמתכון לאחדות ישראלית. כדי להבטיח שכולכם מבינים זאת – הם השקיעו לא פחות מ-5 מיליון שקלים בפרסומת טלוויזיונית, בשלטי חוצות באיילון ובקמפיין מקביל בפייסבוק ובאתר שהקימו. אלא שבעוד שהמטרה המוצהרת של הקמפיין, כפי שהיא מופיעה בעמוד הפייסבוק של העמותה, היא "קירוב לבבות בתוך החברה הישראלית", נראה שהפרסומים דווקא עוררו מחלוקת חריפה מחדש.

תהיתם מאיפה הכסף לפרסום הנרחב? מאחורי העמותה, כך נכתב בעמוד הפייסבוק, עומדת קבוצת אנשי עסקים ישראלים וחילונים ולדברי משרד הפירסום של הקמפיין הם מממנים את חלק מהקמפיין בעצמם. בין החברים שמופיעים כחברים בעמותה נמנה שמואל טל, בעליו של מגזין החיים הטובים "סיגאר"; מנכ"ל גאון החזקות ובנק הדואר לשעבר – אבי הוכמן, נשיא לשכת רואי החשבון לשעבר, ראובן שיף, ועוד. אבל רשימת החברים שלדברי משרד הפרסום שעובד איתם, מממנים בעצמם חלק מהקמפיין אינם מתראיינים. "הם לא רוצים להפוך לנושא הקמפיין, אלא רק רוצים לקדם את הרעיון שהם מאוד מאמינים בו", אומר סמנכ"ל הלקוחות של חברת הפירסום יהושע TBWA.

חברי העמותה עצמה מסרבים בינתיים להתראיין לתקשורת ורק מפנים לארז ברכץ, סמנכ"ל הלקוחות של החברה. ברכץ מסביר בשיחה עם mako, כי הוא מבין מדוע הקמפיין יוצר אנטגוניזם. "אני מבין למה זה מעצבן אנשים, כי זה מציב מראה בפניה של החברה הישראלית". ביקורת עיקרית שעלתה נגד הקמפיין היא העובדה שאינו לא מדובר ב"שישי ישראלי", אלא בניסיון לשכנע את הציבור לערוך "שישי דתי מסורתי". חלק מהמבקרים אף העלו את השאלה האם קיים קשר בין הקמפיין ובין הבחירות הקרבות. בתגובה לדברים אומר ברכץ כי "במדינת ישראל, שמוגדרת כמדינה יהודית, הקידוש כבר מזמן הפך לסממן ישראלי ולא רק יהודי. חבל שכל דבר שקשור במסורת יהודית הפך למשהו שישר מקשרים עם מפלגות דתיות וחרדיות". 

"האם חיזוק הקשר עם המשפחה חייב לעבור דרך קיום מצווה?"

"הקמפיין הזה גורם לי להוציא את המעיים החוצה, ולהחזיר אותם מחר רק לאחר שיסיימו להתהפך", כותב למשל עורך הדין ארז טיקולסקר בעמוד הפייסבוק שלו ומציין כי הקמפיין נראה לו כמו תעמולת בחירות של "הבית היהודי". "האם חיזוק הקשר עם בני המשפחה חייב לעבור דרך קיום המצווה הזו או מצווה בכלל? אי אפשר סתם לשבת ולדבר?", הוא כותב ומוסיף תמיהה על תקציב העתק שהושקע בקמפיין, "אנשי עסקים יקרים, יש לכם חמישה מליון שקלים מיותרים? למה שלא תתרמו אותם לכאלה שאין להם לא כסף לראות כדורגל בצהריים ולא משפחה לדבר אתה בערב? לא חראם לזרוק כל כך הרבה כסף על השטות הזו, במדינה שבה כל כך הרבה ילדים עניים וכל כך הרבה מבוגרים שלא גומרים את החודש?".

גם בעמוד הפייסבוק של העמותה יש לו מעט תגובות מחאה נגד הקמפיין. לצד תגובות כמו "אין כמו יום שישי! קבלת שבת, קידוש, ארוחת ערב משפחתית", שמעודדות את הקמפיין ומגדירות אותו כ"מרגש מאוד", קשה לפספס את עשרות תגובות שיוצאות נגדו. "לא הבנתי משהו", כתבה צעירה בשם שני, "אם זה שבת ישראלית למה זה מדבר רק לאוכלוסיה היהודית אורתודוכסית?".  צעיר אחר בשם אורי הוסיף: "פרסומת מתנשאת. לא כולם צריכים להיות כמוכם כדי להיות ישראלים ובטוח שימי שישי של רוב האנשים לא נראים כמו הסטריאוטיפ שאתם מטמיעים פה. דרך מצוינת להמשיך ולהרחיב את הקרע בציבור הישראלי!". חלק מאותם מגיבים בפייסבוק החליטו לוותר על שמירת המסורת, אבל לא וויתרו כמובן על מסורת הממים והוסיפו לסיסמת הקמפיין - "בבוקר שוק- בערב קידוש" או "בבוקר כדורגל - בערב קידוש", שינויים יצירתיים. 

הנה כמה מהם: 

תוך עמוד הפייסבוק "שישי ישראלי" (צילום: עמוד הפייסבוק "שישי ישראלי")
מם שפירסם ליאור ברגמן | צילום: עמוד הפייסבוק "שישי ישראלי"

מתוך עמוד הפייסבוק ൠ/7 - מקדמים את התחבורה הציבורית" (צילום: mako)
מתוך עמוד הפייסבוק "24/7 - מקדמים את התחבורה הציבורית" | צילום: mako