הבוקר נפתח בירושלים כנס החדשנות בטלוויזיה INTV הרביעי. הכנס, אותו עורכת "קשת" בהיכל ימק"א, הביא גם השנה לישראל בכירים מתעשיות הטלוויזיה והמדיה העולמיות. הכנס נפתח עם שיחת אחד על אחד בין מנכ"ל קשת אבי ניר ונשיאת FOX דנה וולדן, בה דנו השניים במגוון רב של נושאים שנעו בין הצד העסקי של ניהול תאגיד שידור ענק ועד לעבודה היומיומית מול יוצרי הסדרות.

וולדן נשאלה על ידי ניר האם כמנהלת תאגיד המשדר מאות תכנים מדי יום, חלקם משודרים בו זמנית בערוצים שונים, היא מתעניינת ברייטינג היומי. "אני משתדלת לא להסתכל על הרייטינג", אמרה וולדן. "אנחנו רוצים להוביל את החברה להסתכל על הנתונים בצורה אחרת לגמרי, לאו דווקא לפי מי שצפה בשידור החי. זה רלוונטי לתכניות ספורט ולתכניות ריאליטי, אבל התוכן שלנו הוא אחר, והלקוחות שלנו משלמים עבור חלון זמן של שבעה ימים בשבוע. יש לנו רייטינג של שבעה ימים. אפילו בחברת כבלים, כשיש אלפי ערוצים והפקות, אנחנו מנסים להתאים את עצמנו לתקופה ולהיות עדכניים לגבי הדרך בה אנחנו חוקרים ומודדים את הרייטינג". 

בתשובה לשאלתו של ניר האם היא חושבת כי טלוויזיה צריכה לספק בידור בלבד או לעסוק גם בנושאים חברתיים השיבה וולדן: "אני חושבת שהצופים של FOX מרגישים שיש קשר לחדשות ולכיסוי של מה שקורה, אבל זה לא חלק מהתוכן של הרשת". וולדן הזכירה את הדרמה המוזיקלית "גלי" של ראיין מרפי כדוגמה לתוכן שמשלב בידור ונושאים חברתיים: "הבידור הכי טוב נוגע בנושאים חברתיים בדרך מסוימת. אני חושבת על 'גלי', שעל פני השטח הייתה תכנית של בני נוער שרוקדים ושרים, אבל למעשה זה על אנשים שהרגישו לא שייכים כי הם שייכים למגדר מסוים, בעלי נטייה הומוסקסואלית, אפרו אמריקאים, אסיאתיים ועוד. התכנית גרמה לצעירים שהרגישו לא שייכים לדבר עם הוריהם ולהרגיש שהם מקבלים אותם. אני חושבת שיכול להיות לבידור מסר חברתי חשוב".

כשנשאלה אם היא אוהבת ריאליטי, אמרה וולדן: "מאוד. אחרי שהייתי בטלוויזיה מתוסרטת זמן רב כל כך, אני חושבת שריאליטי היא סוג של תכנית שעובדת הכי טוב בשידור חי כשבמרכזה רעיון טוב שמספר סיפור מעניין על אנשים אמיתיים".

העתיד של שידורי החדשות נמצא בוידיאו לייב

דובר נוסף בכנס הוא ג'ון סטיינברג, מנכ"ל "Buzzfeed" לשעבר, ומי שעומד היום בראש חברת החדשות "Cheddar". סטיינברג דיבר על הדרך בה השתנו שידורי החדשות בשנים האחרונות - במודל העסקי של ערוצי השידור וגם בדרך בה צופים צעירים (בני פחות מ-40) צורכים אותן. "אנחנו חיים בעידן פוסט טלוויזיוני. העידן של הטלוויזיה תם. כל מי שיש לו ילד בן פחות מ-10 יודע לספר שהוא לא יראה יותר טלוויזיה מסורתית בברודקאסט או בכבלים והמספרים לא ניתנים להכחשה", אמר סטיינברג שמייעד את המוצר שלו בדיוק לאותו הקהל שכבר יגדל ללא הרגלי צפייה מובנים בטלוויזיה. הקבוצה היחידה שלא שינתה את הרגלי הצפייה שלה היא של בני ה-60 ומעלה. ידעתם שהגיל הממוצע של צופה 'פוקס ניוז' הוא 67? אתם מבינים מה זה אומר". 

איך יתקבלו כוכבי גלי בערוץ 24? (תמונת AVI: mako)
הסדרה המוזיקלית הטובה בעולם מגיעה לערוץ 24 | תמונת AVI: mako

סטיינברג מעיד על עצמו כעל מאמין גדול בהימורים, אך הוא מודע לכך שהימורים מטבעם עלולים להתברר כשגויים. אז על מה הוא מהמר עם "Cheddar"? "אני אספר לכם על ההימור הקונבנציונאלי ועל ההימור שלי.הנה החוכמה הקונבנציונאלית - הכל יהיה על פי דרישה (שירותי הוי.או.די שכולנו מכירים - ב"ב), אנשים יראו כמה דברים בפייסבוק וזהו, לא יהיה CNN ולא CNBC ולא פוקס. זה מה שהרוב מהמרים עליו עכשיו, על התרחיש הזה. ההימור שלי הוא מה שאני קורא רשתות פוסט-כבלים, אתחול מחדש של הקטגוריה. אני חושב שזו קטגוריה שתתפוס כזה תפקיד חשוב. בוא אראה לכם מה אני חושב שיקרה, מה שהחברה שלי 'Cheddar' רודפת אחריו. וידאו בלייב, ואפשר לראות את מספר האנשים שצופים בך בלייב".

אז במה זה שונה מהפייסבוק לייב שכולנו מכירים? בעיקר במודל העסקי. "בחצי הראשון של 2016 הממוצע שהתקבל על ידי פייסבוק, טוויטר, סנאפצ'אט, יוטיוב היה 7 מיליון דולר, אלה חברות גדולות. כל מיני אנשים שקיוו לקבל צ'קים מהם, בסופו של דבר הממוצע היה 7 מיליון דולר, זה לא סכום טוב. זה מה שהם מקבלים מפייסבוק. זו לא אסטרטגיה עסקית. תנו לי לספר לכם איך צריך לנהוג באנשים האלה. לפעמים פייסבוק או גוגל או יוטיוב ייתנו צ'קים לאנשים כדי ליצור תוכן. כמעט כל אלה שנותנים להם כסף יעשו את העבודה הכי פחות יצירתית וחדשנית". ל"Cheddar" וסטיינברג יש מספר יתרונות על פני תוכן הוידאו שמשווק בפייסבוק: "אנחנו לא יכולים לנצח אם התוכן שלנו מושם ליד חטיפי מזון. התוכן שלנו צריך להיות מקודם במקום שמעניין את הקהל שלנו. יש לנו חוזה עם טוויטר ששמים אותנו כל יום ב15:00 כאשר המתחרים שלנו בבלומברג עוקב ב-16:00.בנוסף, צריך כישרון צעיר יותר. המגישים והקהל מזדקנים. 70 אחוז מהצופים שלי הם מתחת לגיל 40:  הם חכמים, אמידים, הם סקרנים ומתעניינים בכל נושא שתוכלו להעלות על דמיונכם". אז על רגל אחת? כישרון צעיר - אין; מגישים מבוגרים - אאוט.