אין תמונה
חשיפה זהה לזו של ידיעות

החציון הראשון של 2013 מתאפיין בירידה בחשיפה הכללית של הציבור לעיתונות המודפסת, זאת בניגוד ליציבות שאפיינה עד כה את דפוסי הקריאה הישראליים.

חצי השנה האחרונה, שהיום (א') מתפרסמים נתוני סקר ה-TGI אודותיה, מסמנת כמה מגמות חדשות ואף דרמטיות במפת העיתונות העברית. בהן, היפוך המגמה ב"ישראל היום", שרושם נסיגה ראשונה מאז יצא לאור לראשונה; ירידה תלולה ל"מעריב", שאיבד כמחצית מחשיפתו בטווח של שנה; העובדה ש"סופהשבוע" עובר כבר בפעם הראשונה שהוא נמדד את עיתון "הארץ" בחשיפתו; והעובדה ש"גלובס" הוא העיתון היחיד שנמצא במגמת עלייה מובהקת בחציון זה.

בתום החציון הראשון של השנה שני העיתונים המובילים - "ישראל היום" ו"ידיעות אחרונות" - רושמים חשיפה זהה של 36.9%. "ישראל היום" מגיע לנתון לאחר שכבר נשק ל-40% במחצית האחרונה של 2012. "ידיעות אחרונות" שמר על יציבות יחסית, למרות ירידה קלה (37.3%).

במבט שנתי (יולי 2012-יוני 2013) לאחור, "ישראל היום", העיתון החינמי של שלדון אדלסון, מוביל בחשיפה - 38.4% לעומת 37.1% ל"ידיעות אחרונות".

שיווי-משקל זה בין שני העיתונים היומיים המובילים נובע מכך ש"ישראל היום" התייצב על כמויות הדפסה לאורך החציון, ומיעט במגמת ההדפסה המוגברת. "ידיעות אחרונות", לעומתו, ממשיך להדביק את הפער שפתח "ישראל היום", על-ידי פעילות שיווקית מאומצת הכוללת גם הפצה חינמית. 

בסופי השבוע, "ידיעות אחרונות" של נוני מוזס עדיין מוביל, באופן מובהק יותר. שני העיתונים שמרו על יציבות בחציון זה - 41.5% ל"ידיעות" ו-33% ל"ישראל היום".

שחקן חדש ומפתיע בעיתונות סופי השבוע היא "סופהשבוע" של אלי עזור. העיתון נמדד בפעם הראשונה ומגיע ל-7.4% חשיפה - יותר מעיתון "הארץ" שעומד במהדורת שישי שלו על 6.3% וכמעט כמו "מעריב" שיורד בחצי שנה זו מ-11.6% בסופי השבוע ל-8.1%. "סופהשבוע" אינו עיתון נפוץ במיוחד, עדיין, אולם קמפיין אינטנסיבי שנוהל בחצי השנה האחרונה יכול היה לסייע לו בסקר מעין זה. גם "ישראל פוסט", החינמון מאותה קבוצה, שומר על יציבות ולאורך השנה האחרונה שיעור החשיפה שלו עומד על 8.7%.

הירידה של "מעריב" בימי חול תלולה עוד יותר. העיתון שעמד ביוני 2012 על 11.9%, מגיע בחשיפתו בין ינואר ליוני 2013 לפחות ממחצית - 5.8%. על פני השנה החולפת שיעור החשיפה שלו עומד על 7.7% (לעומת 11.1% בתקופה המקבילה אשתקד). ההערכה היא כי הירידה בתפוצה שמעריב חווה בחציון זה, לצד החלטתו של המו"ל שלמה בן-צבי להעלות מחיר גם במחיר אובדן מנויים, נתנה אותותיה. גם "הארץ" ממשיך במגמת הירידה, אם כי באופן מתון יותר ועומד על חשיפה של 5.4% על פני החציון ו-5.7% לאורך השנה החולפת (יוני 2012- יולי 2013). זאת לעומת 7.2% בתקופה המקבילה בין 2011-2012. ירידה זו הינה משמעותית ביותר עבור מותג הארץ, ומחזירה אותו לימים טרום הופעתו של "דה מרקר".

"גלובס", ששמר על יציבות של כ-4.5% בשנתיים האחרונות, רשם זינוק - יחיד מסוגו בסקר זה - ל-5.5% חשיפה בחציון הראשון של 2013. בכך, לראשונה, משתווה "גלובס" לעיתון "הארץ" בשיעור החשיפה שלו בימי חול. את העלייה המשמעותית אפשר לתלות גם במהדורת "גלובס על הבוקר" המחולקת עם "מעריב" שהגדילה את חשיפתו.

לאחר ירידה דרמטית לפני כשנה, "דה מרקר" מקבוצת הארץ נותר עם נתונים דומים לחציון לפני 6.3% לעומת 6.1%. לאורך השנה החולפת, אם כן, הגיע "דה מרקר" ל-6.2% חשיפה, לעומת 7.6% באותה התקופה אשתקד. גם כלכליסט, העיתון הכלכלי מבית ידיעות אחרונות, רושם ירידה ראשונה בחשיפה מאז החל להימדד בסקר זה. בחצי השנה האחרונה ירד העיתון מ-12.4% ל-11.8%. לאורך השנה האחרונה החשיפה של העיתון עמדה על 12.1%.

בעיתונות הדתית לאומית, "מקור ראשון", גם הוא של שלמה בן-צבי, רושם ירידה בחשיפה זה הסקר השלישי. העיתון יורד ל-2.5% לעומת 3.3% בחציון לפני. "בשבע" מוביל עליו, אך גם הוא בירידה לכדי נתון של 4.5%, לעומת 5.3%. "לאשה" הוא המגזין המוביל בישראל, עדיין, עם 8.7% לאורך השנה האחרונה. "פנאי פלוס", גם הוא מבית ידיעות אחרונות, ממשיך בנפילה ל-4.2% בחציון זה, לעומת 5.5%.

מ"ישראל היום" נמסר בתגובה: "ישראל היום ממשיך להוביל ברמה שנתית, כפי שנאמר בהודעה על תוצאות סקר ה-TGI, ולהיות העיתון מספר אחת בשיעור החשיפה לעתונות הכתובה בישראל. נמשיך להוביל גם בכל שנת 2013".

מ"מעריב" נמסר בתגובה: "כל מי שעקב בתקשורת מודע למאבקו של מעריב להשתחרר ממשקולות העבר בעיקר בתחום ההפצה. רק באמצע מאי קיבלנו אישור להפיץ את מעריב דרך חברת "בר הפצה " ובסוף יוני מעריב חזר למספר נקודות החלוקה והמכירה שהיינו בהם בעבר. אנו פועלים להגדיל משמעותית את נקודות המכירה ברבעון הקרוב - דבר שיבוא לידי ביטוי בTGI בשנה הקרובה".

ירידה גם ברדיו

לא רק העיתונים סופגים ירידה כללית, אלא גם תחנות הרדיו - האזוריות והארציות כאחד. 3 תחנות בלבד רשמו עליה גורפת בהאזנה על-פי הסקר הזה: רדיו דרום, רדיו ללא הפסקה 103 אפ.אמ, ורשת ג'. כל היתר מאבדות חשיפה. רשת ב', יורדת דרמטית, לחשיפה של 21.8% מ-25.6%, גלי צה"ל יורדת ל-20% מ-21.9% חציון לפני, ואילו גלגל"צ יורדת במתינות מ-27% ל-25.8%.

רדיו ללא הפסקה היא התחנה האזורית המואזנת בישראל עם 9.5% חשיפה בגילאי 18 ומעלה. התחנה רשמה עלייה של 5% בחשיפה. שנייה לה רדיו 99FM, גם היא בת לאותה קבוצה, שאמנם חוותה ירידה אך היא עברה בנתוני ההאזנה שלה את רדיו קול חי ואת רדיוס. 
רדיו דרום רשמה עלייה של 32% בהאזנה למבוגרים (בכלל הארץ ולא רק באזורה) ועליות מרשימות דומות בכל יתר המגזרים. רדיו קול הים האדום רושם עלייה של 50% בהאזנה הכלל-ארצית, אולם במונחי האוכלוסייה המאזינה לתחנה האילתית מדובר באחוזים זניחים.