מעטה הדמוקרטיה לכאורה שנשמר עדיין ברוסיה בימים אלה, לא באמת מבלבל אף אחד. אזרחי המדינה יודעים היטב את מי אסור להרגיז ומול מי לא מומלץ לצאת בהפגנות, אבל לאמן אחד יש את האומץ להציג את מחאתו כנגד השלטון בדרכים כואבות במיוחד. פיוטר פאבלנסקי, אקטיביסט ויוצר אמנות קונספטואלית, התיישב אתמול (שני) בעירום על גג מכון סיבירסקי במוסקבה וחתך את תנוך אוזנו. המשטרה המקומית הגיעה למקום תוך זמן קצר והובילה את האמן המדמם ישירות למעצר.

פאבלנסקי בחר במכון הידוע לשמצה בכוונה תחילה. מכון סיבירסקי הוא המרכז הגדול ביותר ברוסיה לפסיכולוגיה פורנזית, תת ענף בתוך הפסיכולוגיה העוסק בקרימינולוגיה. המוסד נודע המוסד בתור המקום שבו נחקרו מתנגדי המשטר הקומוניסטי, ובו הוגדרו כלוקים בשלל הפרעות נפשיות שהובילו לשליחתם לבתי חולים סגורים ברחבי המדינה.

פיוטר פאבלנסקי (צילום: facebook.com/oxanashalygina)
אני פשוט אשב כאן ואראה נורמטיבי | צילום: facebook.com/oxanashalygina
"הסכין מפרידה בין תנוך האוזן לבין הגוף, בדיוק כפי שחומת הבטון של הפסיכיאטריה מפרידה בין האנשים הנורמטיביים לבין המטורפים", כתב פאבלנסקי בהודעה ששחרר לתקשורת ובה הסביר את התנהגותו הקיצונית. "בימים אלה, כאשר שוב מתבצע שימוש בפסיכיאטריה ככלי פוליטי, המשטרה לוקחת לעצמה את הכוח להפריד בין השפויים למטורפים". ועדת החקירה שהוקמה ברוסיה בעקבות המתיחות עם אוקראינה, קבעה כי פאבלנסקי אשם בוונדליזם בהפגנת תמיכה שנערכה למען אוקראינה ושלחה אותו להסתכלות במוסד.

זוהי לא הפעם הראשונה שפאבלנסקי עולה לכותרות הודות לאקט מחאה מזעזע למראה. בשנה שעברה מסמר האמן את אשכיו לכיכר האדומה במוסקבה, צעד שהסביר כהזדהות עם מאבקן בנות של להקת "פוסי ריוט". בנוסף עטף את עצמו בגדר תיל מחוץ למשרד ממשלתי וכתב הודעות גרפיטי מדמו שלו.

פיוטר פאבלנסקי (צילום: facebook.com/oxanashalygina)
מה מצחיק? נראה מה יקרה לכם אם תשבו על הגג בקור | צילום: facebook.com/oxanashalygina
משטרת מוסקבה הודיעה כי פאבלנסקי נלקח לטיפול רפואי בבית החולים בוטקינסקאיה, לפני שיובא בפני שופט לדיון בהארכת מעצרו.