עיתון איראני נסגר הבוקר על ידי השלטונות לאחר שפרסם בעמוד השער את תמונתו של ג'ורג' קלוני תחת הכותרת "קלוני: גם אני שארלי". העיתון, "מרדום-אי-אמרוז" ("אנשי היום", בתרגום חופשי), פרסם מאמר שלא עסק בקלוני או במגזין הסאטירי הצרפתי "שארלי הבדו", אך די היה בכותרת "הפרובוקטיבית" כדי להורות על סגירתו. עורך המגזין אישר את הדברים. איראן הביעה את מחאתה בדבר הקריקטורות שפרסם "שארלי הבדו" עם דמותו של הנביא מוחמד. עם זאת, איראן הבהירה כי היא מגנה את פיגועי הטרור האחרונים שהתרחשו בפריז.

קלוני, שזכה בשבוע שעבר בפרס גלובוס הזהב עבור מפעל החיים, הזכיר בנאומו בטקס את האירועים בפריז. "היום היה יום יוצא דופן", אמר קלוני מעל הבמה, "מיליוני בני אדם צעדו – לא רק בפריז, אלא בעולם כולו. והם לא צעדו במחאה – הם צעדו כתמיכה לרעיון שהם לא יחיו בפחד". את דבריו סיים קלוני במשפט שהפך לסיסמת התמיכה: "גם אני שארלי". קלוני, כמו שחקנים רבים בטקס, אף ענד את סיכת "גם אני שארלי" על חליפתו.

ג'ורג' קלוני (צילום: Feng Li, GettyImages IL)
גם הוא שארלי | צילום: Feng Li, GettyImages IL
זו אינה הפעם הראשונה שעיתון איראני נסגר בעקבות דעות שאינן מקובלות על המשטר. ב-2002 נסגר עיתון כבר לאחר השבוע הראשון לפעילותו לאחר שתמך ברפורמות שהובילה האופוזיציה במדינה;  ב-2007 נסגר העיתון "שרק" לאחר שפרסם ראיון עם משוררת לסבית; ב-2008 נסגר השבועון "שאחרוואנד א-ארמוז" לאחר שביקר את הנשיא מחמוד אחמדינג'אד; ב-2011 נסגר עיתון שתמך ברפורמיסטים באיראן; ובדצמבר האחרון נסגר העיתון הוותיק "רוזאן" שהביע תמיכה באיש דת שהתנגד למהפכה החומייניסטית.

בינתיים, גיליונו הראשון של "שארלי הבדו" מאז הפיגוע כבר מעורר תגובות נסערות בעולם הערבי. הגיליון – שעושה שוב שימוש בדמותו של הנביא מוחמד – הצית גל נוסף של מחאה במדינות ערב. נשיא אפגניסטן אשרף גאני כינה את הגיליון האחרון "מעשה חסר אחריות", וראש ממשלת עיראק, חיידר אל-עבאדי, טען כי "מילים פוגעניות עלולות להוביל לשפיכות דם נוספת". במהלך הפגנה אלימה בפקיסטן נורה צלם עיתונות, ובניגריה הודיעה הממשלה כי ארבע בני אדם נהרגו בהתנגשויות עם המשטרה לאחר שתקפו מרכז תרבות צרפתי בעיר זינדר. "שפיכות הדם הנוספת", אם כן, כבר כאן.

עוד ב-mako תרבות: