הקומיקאי והשחקן הבריטי, ראסל בראנד, מיצב את עצמו מתחילת הקריירה כפרובוקטור חסר סנטימנטים. בעולם הוא מוכר עדיין בעיקר בגלל נישואיו הקצרים והכושלים לקייטי פרי, אבל לבראנד, מסתבר, יש הרבה יותר מה למכור לעולם מאשר עוד שערוריית רכילות. בשנה האחרונה השיק את סיבוב ההופעות הבינלאומי הראשון בקריירה שלו עם המופע "תסביך משיח", שכבר יצר כמה כותרות. בסרטון ההשקה טען בראנד שהוא מתכוון להופיע בפלסטין כשהוא קורא לישראל "להיזהר". מספר חודשים מאוחר יותר ביטל את שורת ההופעות שתוכננו במזרח התיכון בשל איומים חוזרים ונשנים על חייו מצד קבוצות קיצוניות.

בסוף השבוע שעבר הגיע בראנד לתכנית האקטואליה "Newsnight" בהנחיית העיתונאי הבריטי המוערך, ג'רמי פקסמן. הטריגר לראיון הייתה ההחלטה למנות את בראנד לעורך אורח של ה-"New Stateman", מגזין הפוליטיקה הוותיק שחגג לאחרונה 100 שנים להיווסדו, צעד שהוביל ללא מעט ביקורת. אלא שהפעם, לשם שינוי, בראנד נכנס לתפקיד בשיא הרצינות והגיע מוכן לכל שאלה קשה שהמראיין הוותיק ירה לעברו.

"אתה אפילו לא מצביע", קבע פקסמן כבר בהתחלה, "מאיפה מגיעה הסמכות שלך לערוך מגזין פוליטי?". "ובכן אני לא מקבל את הסמכות שלי מהפרדיגמה הנוכחית שמשרתת רק כמות מצומצמת מאד של אנשים", השיב בראנד, "אני מחפש אותה במקומות אחרים שיכולו להועיל לאנושות. ובאחרים אני מתכוון לשיטות פוליטיות". כשהתבקש לפרט הסביר שהפסיק להצביע לא בגלל אפאטיות אלא בגלל שהוא עייף מהשקרים והמרמה של הממסד הפוליטי. "הממסד הזה לא מייצג מעמד שלם של אנשים שהפכו מנוצלים בגללו".

פקסמן לא התכוון לוותר בקלות כזו והמשיך ללחוץ: "אם אתה לא מרוצה מהמצב, למה שלא תשנה אותו על ידי הצבעה?", שאל, "אני לא חושב שזה עובד", השיב בראנד. "אנשים מצביעים כבר עכשיו וזה מה שיצר את הפערים העצומים האלה בין המעמדות". בראנד, שסבל מהתמכרות לסמים קשים בצעירותו, הסביר שחלק מהסיבות לכך שבעיית הסמים נוצרת היא ההתעלמות של הממסד מבעיותיהם של קבוצות רבות באוכלוסייה שמוצאות שהשיטה הפוליטית הקיימת פשוט לא עובדת עבורן ומוצאות נחמה בשימוש בחומרים אסורים".

ראסל בראנד (צילום: צילום מסך מתוך youtube)
"הממסד הזה לא מייצג מעמד שלם של אנשים" | צילום: צילום מסך מתוך youtube
"ראסל בראנד שם את ג'רמי פקסמן בפינה"

"אתה לא מאמין בדמוקרטיה, נכון? אתה רוצה מהפיכה", שאל המראיין, "יצרנו מעמד עצום של עניים, אנחנו הורסים את כדור הארץ, אנחנו מנצלים אנשים בכל העולם למטרותינו. לא יכול להיות ש-300 אמריקאים מרוויחים כמו 800 מיליון אמריקאים יחד", השיב הבדרן. ומה הפתרון של בראנד? "מערכת חוקתית חדשה שתשים במרכז את פיזור העושר העולמי, תטיל מיסים כבדים על תאגידי ענק ואחריות מלאה על חברות שמנצלות את הסביבה לטובתן. רווח הוא מילה מלוכלכת כי בכל מקום שיש רווח יש גם מישהו שמפסיד. המערכת הזאת כל הזמן מתעלמת מהנושאים האלה, אז למה שמישהו יצביע?". מי יבצע את הצעדים האלה? בראנד לא ממש מוכן לרדת לדקויות כאלה, אבל בדבר אחד הוא בטוח: "תפסיקו להצביע, תפסיקו לתרום למערכת כדי שתרגישו שאתם משנים משהו עם מחזור או מכוניות ירוקות. תתחברו למציאות".

"תנועת המחאה בארה"ב הביאה שינוי בכך שהיא הולידה את הרעיון של האחוז ה-1 מול 99 האחוזים", מסביר בראנד, "לראשונה מזה דור שלם אנשים מודעים לכמויות עצומות של ניצול. אם המערכת הזאת לא מוכנה לטפל בדברים האלה, למה שיהיה אכפת לי ממנה? למה שאעודד אנשים צעירים להצביע? אתה לא משועמם? לשבת איתם כאן שנה אחרי שנה ולהקשיב לשקרים ולשטויות שלהם? אחד יוצא ואחד בא אבל הבעיות ממשיכות. למה זה נאיבי? למה זאת לא הזכות שלי? בגלל שאני שחקן. אני לוקח את הזכות ואני לא צריך לקבל אותה ממך".

הראיון הפך לשיחת היום ברשת כשעיתונים ואתרים חשובים מדווחים עליו בהרחבה. ב"טלגרף" הבריטי נטען שבראנד הצליח לעשות את מה שמרבית הפוליטיקאים חששו מאז ומעולם לעשות: להעמיד את ג'רמי פקסמן בפינה. "הוא נראה מחוץ לאזור הנוחות שלו וברגעים מסוימים כמעט מגוחך", נכתב בעיתון. הראיון שהועלה ליוטיוב הפך ויראלי בתוך שעות אחדות. בשלב זה צפו בה כבר יותר מ-1.7 מיליון גולשים.

>> בואו לפייסבוק שלנו