השער של הניו יורק פוסט (צילום: צילום מסך / new york post)
מי לא רצה אותו מת? השער של הניו יורק פוסט | צילום: צילום מסך / new york post
סיפור מזעזע על רצח שהתרחש בעיירה גרייט נק בלונג איילנד, התפתח בעקבות כותרת אחת של הניו יורק פוסט לשערורייה של ממש בקרב הקהילה החרדית בארה"ב. כל זאת לאחר שעורכי העיתון הפופולארי החליטו להציב בתמונת השער שלהם את תמונתו של הנרצח בשילוב הכותרת: "מי לא רצה לראות אותו מת?".

המקרה הטראגי אירע בליל חמישי האחרון כשמנחם שטארק, חסיד סאטמר המתגורר בשכונת וויליאמסבורג בברוקלין, נחטף מחוץ למשרדו בו שימש כסוכן נדל"ן. גופתו נמצאה בתוך פח זבל בלונג איילנד. אבל הטראומה הגדולה באמת לא הגיעה מהמחזות הקשים בזירה, אלא דווקא כתוצאה מהדיווח בעיתון.

הכתבה תיארה את שטארק כמיליונר הבריון של שכונות עוני (Slumlord) וציטטה מקורות עלומים לטענות באשר להיותו מעורב בעסקאות נדל"ן מפוקפקות שהותירו את לקוחותיו עם חובות כבדים. כמו כן נטען בכתבה ששטארק הותיר אחריו גם שותפים עסקיים זועמים וספקים שלא זכו לתשלום עבור שירותיהם.

"הוא יהודי חסידי מוויליאסבורג ואנחנו חושבים שהוא רמאי", צוטט אחד מהחוקרים בפרשת שטארק בעילום שם. "הוא היה מעורב בעסקים מפוקפקים ונודע כמי שמסתובב עם סכומי כסף גדולים בכיסיו וכמי שנחשד בהטרדה מינית בכפייה", הוסיפה נערה שהגישה כנגדו תלונה בעבר, גם היא בעילום שם. "השטריימל על הראש שלו חושף את הנכלוליות שלו", צוטט גולש אלמוני שהשאיר את התגובה באתר בשם FailedMessiah.com.

הקהילה החרדית, כצפוי, מגיבה בזעם לסיקור. "רצינו שהוא ימות? מי רצה את זה? הילדים שלו בוודאי לא רצו אותו מת", מסביר אריק אדמס, מי שנבחר לאחרונה לתפקיד נשיא הרובע. "זאת שערורייה וחוסר מקצוענות משווע", טוען חבר מועצת העיר מארק טרייגר, "הקבר שלו עדיין טרי, הוא לא צריך לעמוד למשפט! עלינו לעשות הכל כדי להביא צדק למשפחתו. "במדינה הזאת יש חופש עיתונות. האם זה נחשב לחופש עיתונות? זאת שערורייה. לכולנו יש מגרעות, האם המגרעות האלה ראויות להתייחסות כזאת?", זעם ג'ו לנטול, חבר מועצה נוסף.

"יש כעס מאד גדול על העיתון כי זה עיתון שמייצג את כלל המגזרים ומה שקורה זה שהקהילה החרדית שם מרגישה כאילו יש סוג של הצדקה לרצח הזה", מסביר עיתונאי "כיכר השבת", ישראל כהן. "ניו יורק זאת עיר בגולה ושם תמיד יש תחושה של רדיפה ואנטישמיות, למרות שמדובר במדינה נאורה כמו ארה"ב. כותרות מהסוג הזה מוציאות כל מיני שדים מוחבאים מהבקבוק. גם אם לא הייתי יהודי חרדי הייתי זועם על זה". הקהילה אף שחררה סרטון לרשת שמוחה על סיקור הסיפור.

גורמים בקהילה וגם מחוצה לה כבר מתכננים צעדים כנגד העיתון: "אני מבין שמדובר בצהובון וברצון ליצור באזז ופרובוקציה. אבל למה על חשבון היהודים החרדים?", שואל כהן, "יש דיבורים על החרמה גם מצד מפרסמים וגם מצד קוראים. יש צעקה גדולה שמגיעה דווקא מהקהילה האפרו-אמריקאית בעיר כי הם טוענים שהיום זה יהודים ומחר זה הם. לקחת אדם שנחשב לנדבן ואהוב על הבריות ולצטט מקורות עלומים כדי לזרוק עליו שורה של האשמות, זה לקח את הקורבן ולהפוך אותו לפושע. יש לו אלמנה ושמונה יתומים. גם אם יתברר שהוא כשל בעסקה כזו או אחרת בעבר, אין ספק שבמקרה הזה הוא לא היה אשם".

בניו יורק פוסט אגב ממש לא מתרגשים בשלב זה מהסערה. בהודעה לתקשורת שנמסרה מטעם דובר העיתון נכתב: "הפוסט לא טען שלמר שטארק הגיע למות, אבל הדיווח שלנו כן הראה שהיו לו הרבה אויבים, מה שעשוי היה להוביל לתוצאות של הפשע הנורא הזה".

>> בואו לפייסבוק שלנו