אין תמונה
הישראלי נמרוד קמר בהרצאת טד פיקטיבית

מהו המקום אליו הולכים כדי ללמוד דברים חדשים, כדי לרכוש השכלה ולשאוב השראה? הרבה זמן המקום הזה היה האקדמיה. באקדמיה עמדו פרופסורים מכובדים יותר או פחות והרצו בפני התלמידים את מה שלמדו עשרות שנים קודם לכן. הם שיתפו אותם בתגליות המדהימות של המין האנושי. הפרופסורים האלו לימדו בחוגים מסויימים בנושאים מסויימים, במשך שעה וחצי, ולא חרגו לא מהזמן ולא מהתבניות המוכרות שקיימות כבר עשרות שנים. אבל למה בעצם? למה הוחלט שזו הדרך הטובה ביותר לרכוש השכלה ולשאוב השראה? התשובה היא שלא בטוח שזו הדרך הטובה ביותר.

ב-1984 החליט הארכיטקט והמעצב הגרפי האמריקאי ריצ'ארד סול וורמן שאולי זו לא הדרך היחידה האפשרית. הוא החליט שהוא רוצה לארגן אירוע שבו ידברו אנשים על שלושה נושאים מרכזיים: טכנולוגיה, עיצוב ובידור, והוא ייסד כינוס שבו לכל דובר היו עד 18 דקות להגיד מה שיש לו להגיד. לכינוס הזה קראו TED והוא שינה את חוקי המשחק. פתאום המומחים ומנחילי הדעת הגיעו לא רק מתחום האקדמיה, אלא גם מהשטח: מחברות הטכנולוגיה, מתעשיית הסרטים, מהפוליטיקה, מעמותות וארגוני המגזר השלישי, וממקומות נוספים. הכינוס הזה אפשר לאנשים להציץ במשך זמן קצר לעולם שלא היה מוכר להם.

ואז, ב-2006, אחרי עשרות שנים של פעילות ואלפי הרצאות, קיבלו ב-TED החלטה אסטרטגית חשובה – הם פתחו את ההרצאות האלו לקהל הרחב והעלו אותן בחינם לאינטרנט, לשימוש הציבור. והאינטרנט התפוצץ. כולם רצו לדעת עוד, כולם רצו ללמוד, והיום לסרטונים של TED יש מיליוני צפיות והאנשים שנבחרים להרצות בכינוס המרכזי, שמתקיים מדי שנה בוונקובר, קנדה, יכולים לשנות את הקריירה המקצועית שלהם בהרצאה אחת.
וההבנה הזאת - שלא דרושות הרצאות של שעה וחצי וכי לא חייבים להשלים תואר שלם בתחום דעת אחת כדי ללמוד - עברה הלאה, והרבה אנשים ברחבי העולם החליטו לקיים כינוסים ואירועים שמאפשרים לאנשים לחלוק את הידע שלהם, את המומחיות שלהם, את התשוקה שלהם עם אנשים אחרים. הנה כמה מהיוזמות הבולטות בתחום וכמה סרטונים שיפוצצו לכם את הראש.

הדוברים החשובים ביותר: TED

כאמור,TED הוא כינוס בנושאי טכנולוגיה, עיצוב ובידור, והוא מזמן לבמה אחת בוונקובר קנדה את הדוברים הבולטים ביותר בכל תחום. בנוסף, מופעלים כינוסים מקומיים של TED שנקראים TEDx, ובהם מרצים המומחים המקומיים בכל מדינה. החל מ-2010 מחלקת TED מדי שנה מיליון דולר לאדם שרוצה לשנות את העולם.

דוברים בולטים: מייסד ויקיפדיה ג'ימי ויילס, נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון, השף ג'יימי אוליבר והמוזיקאי בונו.

האירוע הקרוב: 15-19 בפברואר 2016, ונקובר קנדה.

הרצאה אחת שאתם צריכים לראות: בארי שוורץ – פרדוקס הבחירה

בארי שוורץ הוא פסיכולוג שבוחן את הקשר בין כלכלה ופסיכולוגיה, והוא בוחן את המחשבה המקובלת ולפיה בחירה חופשית הופכת אותנו מאושרים יותר.

בשורה אחת: ככל שיש לנו יותר בחירה, אנחנו יותר משותקים ואומללים

PopTech: לאנשים תכליתיים

PopTech היא תכנית שמפגישה מומחים מתחומים שונים כמו מדע, טכנולוגיה, עיצוב, מנהיגות תאגידית ואזרחית, בריאות הציבור, יזמות חברתית וסביבתית ואמנויות. המומחים נפגשים לעבודה משותפת במפגשים קטנים, שבהם הם יכולים לחלוק את הרעיונות החדשים שלהם ולעבוד ביחד על האתגרים הגדולים ביותר שניצבים בפני האנושות. כך מקווים ב-PopTech להתיך ביחד רעיונות טובים מכל מיני תחומי דעת לכדי רעיונות ישימים ויעילים.

דוברים בולטים: העיתונאי והסופר מלקולם גלדוול, חוקר הסרטן דיוויד אגוס, סמנכ"לית הנדסה בגוגל רגינה דוגן.

האירוע הקרוב: אוקטובר 22-24 2015, קמדן מיין ארצות הברית

הרצאה אחת שאתם צריכים לראות: איימי קאדי – תנוחת על

איימי קאדי היא פסיכולוגית חברתית שמלמדת בתכנית ל-MBA בהרווארד.

בשורה אחת: אם תשבו או תעמדו בתנוחה מסויימת לשתי דקות, תגדילו את הסיכויים שלכם בראיון העבודה

99U – ממשיכיו של תומס אדיסון

99U נשענת על משפט של הממציא המפורסם תומס אדיסון: "גאונות היא אחוז אחד של השראה ו-99 אחוז זיעה". המטרה של כינוסים אלו היא להסיט את תשומת הלב משלב הרעיונות לשלב הביצוע. הכינוס מציג תובנות שנבחנו היטב כיצד לגרום לדברים לקרות.

דוברים בולטים: מייסד טוויטר ג'ק דורסי, האוצרת הראשית של ה-MOMA, והמייסד השותף ומנהל המוצר הראשי ב-AirBNB ג'ו גביה.

אירוע קרוב: מאי 5-6 2016, ניו יורק

הרצאה אחת שאתם צריכים לראות: שנטנו סטאריק - איך ביליתי שנתיים בלי להוציא כסף בכלל

שנטנו סטאריק הוא צלם בינלאומי, שהחל ב-2012 בפרוייקט בשם Pixel Trade, שבמסגרתו הוא מצלם עבור כל מי שמוכן לספק לו מזון, מחסה או תחבורה.

בשורה אחת: אם אתם טובים במה שאתם עושים, תוכלו לטייל בכל העולם

Do – לא רק מדברים

ב-2008 החליטו קלייר ודיוויד היאט להפגיש במחוז וויילס שבבריטניה את כל האנשים שעושים דברים, את המפריענים והמהפכנים ולבקש מהם לספר סיפור, מתוך מחשבה שהם יעררו השראה באחרים לעשות גם. מאז, בכל שנה, נערך כינוס בבריטניה שהנוסחה העומדת בבסיסו היא זאת: רעיונות + אנרגיה = שינוי. מאז התרחבו הכינוסים גם לאוסטרליה ולארצות הברית.

דוברים בולטים: צלם הרוק גאי וובסטר, מעצב הנעליים הראשי של TOMS שון סקוט, ובמאית "אמיצה" ברנדה צ'פמן.

האירוע הקרוב: DO ארצות-הברית, 18 בספטמבר, הופלנד, קליפורניה

הרצאה אחת שאתם צריכים לראות: ג'יימס אלכסנדר - אדם שונה

בגיל 21 הורשע ג'יימס אלכסנדר ברצח מדרגה שנייה ונשלח ל-15 שנות מאסר. ב-2011, אחרי 28 שנים בכלא, הוא השתחרר. זהו סיפורו.

בשורה אחת: החיים בכלא וההזדמנויות שהם מעניקים לך

לסקרנים מקומיים: 12 דקות

סדרת ערבי ההרצאות הקצרות "12 דקות" קיימת כבר כחמש שנים, ובכל ערב שלה משתתפים שלושה מרצים ושלוש מרצות שמדברים על נושאים מתחומים שונים במשך 12 דקות בלבד. "ארוחת טעימות של ידע", כך מגדירים זאת המארגנים. לדברי מיטל שרון, אחת ממארגני הערבים האלו, "בזמן המדוד הזה, כל דובר מנסה להצביע על קשר סמוי בין דברים, להפנות זרקור לדבר שהיה חשוך עד כה, או למפות מחדש מרחבים שרק חשבנו שאנחנו מכירים".

דוברים בולטים: הכלכלן והפסיכולוג ההתנהגותי דן אריאלי, שופטת בית המשפט העליון בדימוס דליה דורנר, העיתונאי רינו צרור.

האירוע הקרוב: 8.9, 20:30, צוותא תל אביב

הרצאה אחת שאתם צריכים לראות: חלי גולדנברג – על הפרעות קשב וריכוז

חלי היא שחקנית קולנוע, כותבת, גם ספרי ילדים, מצלמת, מרצה, מנחה, דוגמנית צילום בעברה ובלוגרית. היא מספרת איך נראה העולם מנקודת מבטו של מי שלוקה בהפרעת קשב.

בשורה אחת: כמו אלף מסכי טלוויזיה שפועלים מול העיניים כל הזמן

מיטל שרון היא אחת ממייסדי "12 דקות" לצד אסף דבורי. האירוע הקרוב של 12 דקות ייערך מחר (שלישי) ב-20:30 בצוותא, וידברו בו: פעיל הר הבית יהודה גליק, העיתונאי שאול אמסטרדמסקי, הטכנולוג אורן בצאלאלי, הסטדנאפיסטית ענבל וולף, יו"ר ויקימדיה ישראל, ומעצב הפונטים ינק יונטף