את מי לכל הרוחות מעניינת בר רפאלי, נכון? למה החתונה שלה, שאביה הגדיר בראיון לגיא פינס כאירוע "פרטי", הפכה לאירוע לאומי? כבר חודש שאני שואלת את עצמי את אותה השאלה. בר - מה את עשית בשביל מדינה?

ובכן, צר לי לאכזב את עצמי ואתכם, אבל כולנו הפכנו את בר רפאלי לשרה בלי תיק, לאייקון שמשלב שני ערכים סותרים: בינלאומיות והאמ-אמא של הלאומיות.

אם צריך לשים את האצבע על הנקודה שבה הכל התחיל, צריך לחזור דווקא לנישואים הראשונים והפיקטיביים של רפאלי עם ידיד המשפחה ארי ויינשטיין, שהיה מבוגר ממנה ב-23 שנים. הודות לחתונה המקודשת ההיא רפאלי קיבלה את הפטור המיוחל מצה"ל - ומיד לאחד מכן התגרשה. בראיון שהעניקה ל"ידיעות אחרונות" חמש שנים לאחר מכן התייחס לפרשה ואמרה: "למה טוב למות בעד ארצנו? מה, לא עדיף לחיות בניו יורק? למה ילדים בני 18 צריכים למות? זה דבילי שאנשים צריכים למות כדי שאני אגור בישראל". זאת כנראה האמירה הכי חתרנית שיצאה מפיה עד היום.

עד הראיון ההוא, רפאלי כבר הספיקה להפוך לכוכבת בינלאומית, בעיקר הודות לדיקפריו אחד. הזוגיות עם בעל הדד-בוד הכי מפורסם בעולם הקפיצה את הקריירה שלה, הכניסה אותה ל"ספורטס אילוסטרייטד", הפגישה אותה עם כל מי ומי בלוס אנג'לס, והפכה אותה לאובססיה הלאומית שלנו. רפאלי קידמה לא רק מותגי-על ומותגים ישראליים - היא גם היתה הפרזנטורית בעל כורחה של מדינה קטנטנה במזרח התיכון. אפילו בוז'י לא יכול היה להישאר אדיש והציע לה ב-2006 להוביל קמפיין של משרד התיירות. רפאלי ניאותה לבקשתו ואף עשתה זאת בהתנדבות. לכאורה היה נדמה שהמדינה ובר פיטים, אבל עברה המשיך לנגוס בישבנה.

ב-2008, לאחר שנבחרה להוביל את מותג FOX, נאלצה להתמודד שוב עם זעם הציבור הפטריוטי: איך ייתכן שמשתמטת שכמותה תהיה פרזנטורית של המותג הישראלי? הצרכנים איימו בחרם, אך ב-FOX מצאו פתרון: הם שידכו את בר עם הפורום לשוויון בנטל כדי לקדם את חשיבות השירות בצה"ל. "מדינת ישראל וצה"ל יקרים ללבי", אמרה בזמנו, "אני חושבת כי כל אדם כשיר חייב לשרת בצה"ל (...) הצעתי כי מעתה בכל ביקוריי בישראל אפעל בשיתוף פעולה עם העמותה".

רפאלי המשיכה לייצג את המדינה מטעם המדינה, וב-2013 השתפה בקמפיין של משרד החוץ שהציג הישגים ישראליים: עגבנית שרי, דיסק און קי, וכמובן - בר רפאלי. דובר צה"ל, תא"ל פולי מרדכי, פנה למשרד החוץ וקבל נגד בחירתה, אבל הקמפיין יצא לדרך על אף התנגדותו.

עם כל שנה שעברה המשיכה רפאלי לנסות ולחזק את מעמדה כמלכת המיינסטרים, ולכפר על כך שלא שירתה בצבא על ידי שירות לאומי בטוויטר ובאינסטגרם. ב-2012, למשל, התייחסה בטוויטר למבצע "עמוד ענן", וכתבה כי היא "מתפללת לשלום האזרחים משני הצדדים". הגולשים לא קיבלו את המסר הפייסני ברוח טובה ודרשו מהדוגמנית לבחור צד: את איתנו או איתם?

בקיץ 2014 עשתה ניסיון נוסף ופירסמה באינסטגרם תמונה של שלושת הנערים החטופים, רק כדי שהגולשים שוב ייכנסו בה – הפעם בגלל שעבר שבוע מהחטיפה ועד לפרסום הפוסט. חודש לאחר מכן, במהלך מבצע "צוק איתן", שוב משכה רפאלי אש כשהעלתה תמונה שלה רצה בים עם הציטוט שייחסה לאברהם לינקולן: "אין דרך מכובדת להרוג, אין דרך עדינה להרוס ואין שום דבר טוב במלחמה חוץ מסיומה". כאן השתלבה לה גם פאדיחה, כי הציטוט שייחסה ללינקולן הגיע בכלל מ"מסע בין כוכבים".

בר רפאלי אינסטגרם (צילום: צילום מסך instagram)
צילום: צילום מסך instagram

רפאלי תמיד התכוונה לטוב, אבל יצא לה אחרת - ולאו דווקא באשמתה. הניטרליות שלה הייתה בעוכריה, והעם דרש לאורך כל הדרך שתבחר אם היא ישראלית או קוסמופוליטית. ורפאלי החליטה: היא תהיה הישראלית האולטימטיבית. זו שכאן, אבל תמיד מסתכלת לשם. נכון, היא מסתחבקת עם סיימון קאוול בפרומואים של "אקס פקטור", אבל היא גם עוטה על עצמה כיסוי ראש ומדגמנת נגיעות בכותל. נכון, היא לובשת מעצבי-על על השטיח האדום, אבל היא גם הפרזנטורית והשותפה העסקית של חברות אופנה ישראליות מוזלות. נכון, היא לובשת רצועות בד - אבל בראיון לפינס היא יוצאת נגד מצעד הגאווה בעיר הקודש.

מי שהתחילה את הקריירה הבוגרת שלה באמירות דווקאיות ודייטינג עם סלבס עולמיים (כולל החתיך ההוא מ"משמר המפרץ") צעדה אתמול לחופתה עם עדי עזרא, ולעיני כולנו הפכה לאשת איש עסקים. כל מי שרוצה להתלונן על העובדה שטקס הנישואים שלה הפך לאייטם במהדורת החדשות צריך לקחת אחריות, כי בכעסנו על כך שלא שירתה בצבא, עודדנו אותה להלאים את עצמה לדעת. אין פלא אם כך שפניה מקדמות את פנינו בנתב"ג בפוסטרים ענקיים: ברוכים הבאים לברפאלי לנד.